דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גאווה 2023

"באמצע המדבר, אתה מרגיש במלחמה": להט"בים במצפה רמון מתמודדים עם עוינות גוברת

תושבים להט"בים שעזבו, דגלי גאווה שרופים, ותגובה לא מספקת של הרשות: לקראת מצעד הגאווה שיתקיים בעיר בשישי הבא, המתח בין קהילת הלהט"ב לפעילי נעם בעיר גובר | יוני ול שעזב את העיר: "זה הפך מהיישוב הכי פתוח וקהילתי, לתחושה שאתה לא רצוי" | העירייה: "פועלים להכשרת צוותי החינוך, במצפה רמון אין מקום לאלימות"

מצעד הגאווה 2021 במצפה רמון (צילום ארכיון: נועם אמיר)
מצעד הגאווה 2021 במצפה רמון (צילום ארכיון: נועם אמיר)
יהל פרג'

המאבק על אופי היישוב הדרומי מצפה רמון נמשך, ולקראת מצעד הגאווה שיתקיים במקום ביום שישי הבא (ה-30 ביוני), המתיחות בין קהילת הלהט"ב המקומית לבין פעילי מפלגת נעם שלומדים ביישוב מגיעה לשיאים חדשים. זו תהיה השנה השלישית בה יתקיים מצעד גאווה במצפה רמון. אחרי שנים של התנגדות עזה, איומים באלימות והתבטאויות הומופוביות של ראש המועצה רוני מרום, השנה דגלי גאווה שנתלו בחצרות בתים פרטיים נשרפו ונתלשו.

"מצד אחד אין קהילת להט"ב גדולה במצפה, מצד שני יש המון התנגדות", מתאר יוני ול (27), שגר במצפה רמון שנתיים. האווירה ביישוב כלפי להט"ב הייתה גורם משמעותי בעזיבתו. "אפילו באשקלון שגדלתי בה לא חוויתי הומופוביה כזאת. הורידו לי את המדבקה הקטנה של דגל הגאווה מהרכב, כל פעם מחדש. גרתי בקומה שנייה, ומישהו טיפס עד לשם כדי להוריד לי דגל גאווה. אמירות קשות בפייסבוק ובכל מקום. כשאתה יוצא מהבית אתה רואה שלט על ה'טרור הלהט"בי'. חור באמצע המדבר ובן אדם צריך להרגיש במלחמה".

יוני ול. "השלטים האלו של 'משפחה זה רק אמא ואבא' זה 'יוני תצא מפה' במילים אחרות" (צילום: ערן אבן)
יוני ול. "השלטים האלו של 'משפחה זה רק אמא ואבא' זה 'יוני תצא מפה' במילים אחרות" (צילום: ערן אבן)

"הגעתי למצפה בקורונה, וזה הפך מהיישוב הכי פתוח וקהילתי, שמחבקים אותך כשאתה מגיע, לתחושה שאתה לא רצוי פה באישזהו מקום", מספר ול, שהיה חלק מחבורה שיצרה ספר אמנות קווירי מקומי, שהספרייה המקומית סירבה לארח את השקתו כי "להט"ב זה מחאתי ופוליטי". "האמירות של ראש המועצה היו נורא מרתיחות. זה גורם לפקפק בזה שהוא לטובת הציבור ולטובת שלום בית בתוך היישוב. השלטים האלו של 'משפחה זה רק אמא ואבא' זה 'יוני תצא מפה' במילים אחרות. זה לא קורה בשום מקום אחר בארץ, וזה הפך אותי לאקטיביסט. לפני זה גרתי בתל אביב ולא הייתי פעיל בשום אופן, בשום צורה. פתאום שם הייתי צריך לעשות משהו בנידון".

בסופו של דבר, חויבה הספרייה המקומית לארח את השקת ספר האמנות הקווירי, אך רק לאחר התערבות משפטית. זה מהלך שמאפיין לא מעט מההצלחות של הקהילה במצפה רמון. כך קרה גם בקיום המצעד ברחובות העיר, בתמיכה מהמשרד לשוויון חברתי ובעובדה שיהיה בעל תפקיד שמרכז את נושא קהילת הלהט"ב.

בשבוע שעבר פנתה קהילת הלהט"ב המקומית במצפה רמון במכתב פתוח לראש המועצה, שבו פירטה טענות שונות בנוגע לשימוש במתקני העירייה לטובת הרצאה של פעילת הימין הלהט"בופובית דלית סוטר ("גלי בת חורין"), ודרשה לדעת מה עושה המועצה כדי להגן על להט"ב ובני משפחותיהם שחשים איום הולך וגובר במרחב הציבורי.

"ביקשנו שתילקח אחריות רשותית על האירוע המסית והאלים שהתרחש במתנ"ס המקומי בארגון הגרעין התורני", אומר רז גלוזמן, רכז מיזם "מרחב גאווה" שפועל בעמותת קשת כדי לתת מענה לקהילה הגאה במצפה רמון. "בעוד המתנ"ס המקומי התנגד לקיום האירוע, מנכ"ל המועצה הורה לקיימו ונכח בו. המועצה המקומית מתנערת מכל אחריות על השלכות ההרצאה, או על הדגלים ושלטי הענק של מפלגת נעם שמתנוססים ביישוב. חרף פניות רבות, לא נוצר כל דיאלוג אחראי עם הקהילה הגאה המקומית, ולא נענתה הקריאה לשיתוף פעולה בתכנון והפקת המצעד.

לדברי גלוזמן, ראש המועצה אמנם הבטיח שהיישוב יצטרף למיזם התמיכה בקהילה הגאה מטעם המשרד לשוויון חברתי, אבל לא ביצע כל פעולה ממשית. "יצאה הודעת גינוי רפה ממוסמסת בנושא שריפת דגל גאווה וזריקתו בוער לחצר פרטית, אבל לא הוצע כל סיוע מטעם הרשות ביחס לפשע השנאה הזה או לרבים אחרים, בהם זריקת ביצים ועגבניות על בתים שנתלה בהם דגל.

עד מתי תימשך האלימות כלפי קהילת הלהטב"ק במצפה רמון?מוטי שקד גר כבר 20 שנה במצפה רמון, ושומר על יחסי שכנות מצויינים,…

Posted by ‎מרחב גאווה – מצפה רמון‎ on Tuesday, May 23, 2023

"הגרעין התורני לא רק מפגין בכיכר הכניסה ליישוב מדי יום עם שלטים להט"בופוביים רבים, אלא גם מתכנן את מצעד הנגד שלו. בגני שעשועים ובבתי הספר ילדות וילדים לועגים לכל מי שמשפחתו מזוהה עם הקהילה הגאה, ללא כל אחריות מטעם הורים או גורמי חינוך. הקהילה המקומית חוששת, מותקפת ולא יכולה להמתין לזמן הנוח שבו מחלקות הרשות יעברו הכשרה לטפל בנושא וייאותו לתת מענה".

אצל נעמה מתנוסס דגל גאווה בחלון הביתוהיא החליטה לכתוב בחמלה ובבהירותלמי שזרק.ו לה ביצים ועגבניות על הדלת ????מועצה מקומית מצפה רמון – עד מתי נחשוש להיות אנחנו בביתנו?

Posted by ‎מרחב גאווה – מצפה רמון‎ on Tuesday, June 13, 2023

"הילד שלי, בן 6, רוצה לפורר את החברה?"

ההשפעה של האלימות נגד להט"ב, בטח ביישוב קטן ומרוחק מרכז הארץ כמו מצפה רמון, לא מסתכמת בפגיעה הישירה, ויש לה אדוות רבות. אורי מאיר (52) שהתגורר בשנים האחרונות במדרשת בן גוריון והיה מורה למתמטיקה בתיכון במצפה רמון, נאלץ לעבור עם משפחתו צפונה בגלל הקושי והחשש מהאווירה במקום.

"לולון הודיע לנו שהוא לא בת אלא בן בגיל 4, היום הוא כבר בן 8.5", מתאר מאיר מציאות מורכבת במילים פשוטות. "שמעתי את הדברים של רוני ברדיו בתחילת החופש, ואף אחד לא התייחס או התנצל, קיבלתי את זה מאוד קשה. הוא אמר שקהילת הלהט"ב מנסה לפורר את החברה. הילד שלי, בן 6, רוצה לפורר את החברה?"

אורי מאיר. "אתה מתעסק עם אנשים שחושבים שהם יודעים יותר טוב ממך איך לגדל את הילדים שלך" (צילום: אלבום פרטי)
אורי מאיר. "אתה מתעסק עם אנשים שחושבים שהם יודעים יותר טוב ממך איך לגדל את הילדים שלך" (צילום: אלבום פרטי)

כאיש חינוך, מאיר יודע שיש חשיבות רבה לסביבה שמתקיים בה המגע החינוכי העדין. "מזל שאני לא גר במצפה, לא יכול לדמיין ילד שצריך לצאת מהארון בסביבה כזו. כשאתה מלמד בבית ספר ויש ילדים שמתלבטים על הזהות המינית שלהם ואתה שומע קריאות כאלה, זה חוסר אונים. אני עובד בתור מורה, שמקבל משכורת מהמועצה האזורית, ומי שמשלם לי את המשכורת חושב שהילדים האלו רוצים להרוס את החברה הישראלית. מצד שני, אני מורה למתמטיקה, לא רוצה להיות מניפסט אידיאולוגי".

ילדי משפחת מאיר, לולון שני מימין. "לקח לי חודשיים להבין ולעכל את מה שלולון הביא לנו, ושמותר לאנשים להיות מה שהם רוצים. לשאר העולם לוקח קצת יותר" (צילום: אלבום פרטי)
ילדי משפחת מאיר, לולון שני מימין. "לקח לי חודשיים להבין ולעכל את מה שלולון הביא לנו, ושמותר לאנשים להיות מה שהם רוצים. לשאר העולם לוקח קצת יותר" (צילום: אלבום פרטי)

רק לקראת סוף השנה שעברה, כשהמעבר כבר הוחלט, הרשה לעצמו מאיר להתבטא בנושא בפני חבריו המורים. "שמעתי מורה שמדברת עם מורה אחרת, דתייה, שאמרה שאיזו התבטאות הומופובית של רב כלשהו הרגיזה אותה. התפרצתי לשיחה וצעקתי עליה: 'אבל איך את מקבלת משכורת מרוני מרום ושותקת?'"

"בסופו של דבר, אתה מתעסק עם אנשים שחושבים שהם יודעים יותר טוב ממך איך לגדל את הילדים שלך", אומר מאיר. "קיבלתי תגובות כמו 'מקווה שאתם לא נותנים לאנשים במשפחה להיות מה שהם רוצים'. באופן אישי, לקח לי חודשיים להבין ולעכל את מה שלולון הביא לנו, ושמותר לאנשים להיות מה שהם רוצים. לשאר העולם לוקח קצת יותר".

תגובת העירייה: "ראשית, נבהיר כי הרצאה זו היא לא אירוע של המועצה או של המתנ"ס. מדובר ביוזמה פרטית שהתקיימה באופן עצמאי ולא כחלק ממימון או מפעילות המועצה או המתנ"ס.

"המועצה המקומית מצפה רמון קראה, קוראת ותמשיך לקרוא לכולם, ממגוון הקהילות והקבוצות, לנהוג בכבוד אחד כלפי רעהו.

"במצפה רמון ישנו מגוון רחב של דעות, זהויות ואמונות. אנו מאמינים שהעושר התרבותי שלנו מהווה חוזקה ונכס חברתי. במצפה רמון אין מקום לאלימות מכל סוג שהוא ואנו מגנים בתוקף כל מעשה אלים, כל תלישת דגל, שריפת דגל, דברי הסתה וכו'.

"מצפה רמון הינה ותמשיך להיות מרחב השראה, בו יש מקום לכל אחד ואחת לחיות לפי אמונתו ותפיסת עולמו. ראש המועצה ומנכ"ל המועצה פועלים אל מול גורמים רלוונטיים ביישוב ומחוצה לו על מנת לייצר מרחב בטוח יותר לתושבי ותושבות היישוב – המועצה חתמה על ההסכם עם המשרד לשוויון חברתי, ובקרוב נחל בגיוס איש/אשת מקצוע לתחום הלהט"ב שיועסק במחלקה לשירותים חברתיים.

"אנו עובדים ביחד עם מנהלת המחלקה לשירותים חברתיים, מנהלת אגף החינוך ומנהלת השירות הפסיכולוגי החינוכי, במטרה להטמיע הכשרות מקצועיות ייעודיות בתחום הלהט"ב לצוותי החינוך בכלל בתי הספר ולצוותי הטיפול ביישוב. פנינו למנהלי מסגרות החינוך ביישוב שאינם בחזקת המועצה בנוגע לכללי ההתנהגות הנדרשים במצפה רמון בציפייה שינחילו ערכים אלו לתלמידיהם שעוברים למצפה רמון ולומדים כאן בתנאי פנימייה.

"פנינו בדרישה גם למשטרת ישראל, שלה הסמכות והאחריות לדאוג לביטחון אזרחי ישראל, לפעול הן במישור המודיעיני והן במישור האכיפה, בנוגע להסגות הגבול והוונדליזם, וגם על מנת שמצעד הגאווה ינוהל בסדר ובביטחון, תוך אמונה כי שני הצדדים יפעלו באחריות.

"נמשיך לעשות ככל יכולתנו לדאוג לביטחונם האישי של כלל תושבי מצפה רמון ובכלל זה לתושבים מקהילת הלהט"ב שהם חלק בלתי נפרד מהפסיפס האנושי במצפה רמון".

הפעילים מחו על כך שהמועצה התעלמה מהניסיון לקבל תשובות בנוגע לשאלה אם ראש המועצה רוני מרום עדיין עומד מאחורי ההתבטאויות שלו מלפני שנתיים נגד קהילת הלהט"ב, ומהשאלה בנוגע לעזיבת בעלי תפקידים ביישוב בשל החשש לבני משפחתם הלהט"ב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!