דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

משבר הספריות הציבוריות הגיע לכנסת: ״תקציבים מגיעים באיחור של שנים״

בדיון שהתקיים בוועדת הצעירים בכנסת מחו מנהלי ספריות ציבוריות על כך שהתקציב אינו מספיק ומגיע באיחור של חצי שנה | יו"ר המועצה לספריות הציבוריות: "מי יבוא לספריה שאין בה את ספרים החדשים"

ספריה ציבורית (צילום: רון ניסל)
ספריה ציבורית (צילום: רון ניסל)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הצעירים בכנסת קיימה היום (שלישי) דיון על העיכוב בהעברת תקציבים לספריות הציבוריות, לאחר שעשרות מהן לא קיבלו כספים לרכישת ספרים חדשים, דווקא בחודש הספר.

יו"ר הוועדה, ח״כ נעמה לזימי (העבודה) אמרה בדיון: "ספריה ציבורית הכרחית להנגשת ההשכלה, הידע ורוחב האופקים, בפרט בפריפריה החברתית והגיאוגרפית. כדי להפוך אותה למקום קוסם ומושך יש ליצור ודאות תקציבית כדי לאפשר תכניות עבודה ופיתוח". 

לדבריה הצטרפה יו"ר המועצה לספריות הציבוריות, דליה נרקיס שאמרה ש-50% מתקציב הספריות מגיע רק לאחר חמישה חודשים. "מי יבוא לספריה שאין בה את הספרים החדשים שיצאו לאור בחצי השנה האחרונה?!", מרים פוזנר, חברת מועצת הספריות הדגישה שלספריות קטנות אין יכולת כלכלית לרכוש מנוי למאגרי מידע מקוונים.

מנהל ספריית משגב, רון ניסל מילר, חזר והדגיש שהתקציב מגיע באיחור של כמעט חצי שנה וישנו קושי גדול במעבר מחברת רכישת ספרים לאחרת. לדברי מנהל מרכז הספר והספריות, עמית גיטלר, אי הוודאות הכלכלית מונע קיום הדרכה והשתלמויות לספרניות.

יו"ר איגוד מנהלי הספריות הציבוריות, מיכל גאולה, אמרה שהתקציב אינו מספיק. "למרות שהוקצה תקציב ייעודי לספריות הרי שהוא נשחק עם השנים, והשתתפות הרשויות המקומיות הולכות וקטנות, ואף התקציבים המאושרים מגיעים באיחור של שנים".  

ראש מטה מנכ"ל משרד התרבות והספורט, יהונתן טל, השיב לטענות ואמר שהמשרד מכיר בקושי של העברת תקציב מתחילת השנה התקציבית, והוסיף שהמשרד מנסה למצוא פתרונות ראויים. טל גם חשף שהמשרד פועל להקמת מנגנון העברות תקציב טוב יותר, שיהיה מוכן בזמן הקרוב.

לדבריו, בקרוב יפורסם מכרז חדש לרכש לספריות, והוא אף הזמין את המשתתפים בדיון להתייעצות לקראת פרסום המכרז, במטרה לשמוע את הקולות מהשטח. לדבריו, בכוונת השר להגדיל ולהרחיב את אירועי התרבות המתקיימים בספריות.

מטעם משרד האוצר השתתף בדיון רכז מאקרו באגף התקציבים, גולן בדיחי, שאמר שלפי הכרתו התקציב מועבר למשרד התרבות מיד עם אישורו בכנסת, ושמרבית התקציב מנוצל.

שר התרבות והספורט לשעבר, ח"כ חילי טרופר (המחנה הממלכתי) שגם השתתף בדיון, אמר שהמכרז הקודם לא היה טוב, ועד שלא תשונה השיטה, לא ישתפר המצב מהשורש:  ״יש לשנות את שיטת התקצוב והמיכרוז עבור הספריות, כדי לפתור את הבעיה״.

ח"כ טרופר הוסיף ואמר שתקציב הספריות הציבוריות הוא יחסית קטן בסך תקציב המשרד, אך עדיין מדובר באחד התחומים שדורשים הכי הרבה התייחסות. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!