דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

במקום תרופות ללא מע"מ, באוצר מציעים החזר רק לחלק קטן מהמטופלים

אחרי שהתנגדו לחוק לביטול גורף של מע"מ על תרופות מחוץ לסל הבריאות, באוצר הציעו מהלך מצומצם בהרבה | הצעת האוצר כוללת החזר בדיעבד לאחר אישור ועדה, רק למטופלים ששילמו מעל 90 אלף ש"ח בשנה ולא קיבלו החזר ממקור אחר | מנכ"לית האגודה לזכויות החולה: "ההצעה לא תקל על האוכלוסיה שידה אינה משגת לרכוש את התרופה"

סל התרופות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
סל התרופות (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר פרסם חקיקה שתאפשר לחולים לקבל החזרי מע"מ על תרופות או תכשירים רפואיים מצילי חיים שאינם כלולים בסל התרופות. לפי ההצעה, הזכאות להחזר תתקיים אם התרופה עולה יותר מ-90 אלף שקלים בשנה, ואם החולה לא מקבל החזר, מלא או חלקי, מביטוח פרטי או שב"ן של קופת החולים.

לפי הצעת החוק, החולים יוכלו לפנות בכתב פעם בשנה לוועדה להחזר מסים עקיפים שברשות המסים, שמוסמכת להחזיר לאזרחים סכומי מע"מ ששילמו אם הם עונים על קריטריונים מסוימים. כעת מוצע להוסיף לקריטריונים אלו גם תשלום מע"מ על תרופות מצילות חיים. מלבד הקריטריונים הקשיחים יחסית, הפנייה תדרוש חוות דעת של רופא שמאשרת כי התרופה מצילה את חייו של הפונה.

בדברי ההסבר של הצעת החוק של האוצר נכתב שהיא מיועדת "להקל על הנטל הכלכלי הכבד של חולים במחלות קשות שזקוקים לתרופות שאינן כלולות בסל הבריאות או בתוכניות השב"ן של קופות החולים".

הצעת האוצר באה להחליף הצעת חוק פרטית לביטול גורף של המע"מ על תרופות מרשם שאינן בסל הבריאות, שהוגשה בתחילת כהונת הכנסת הנוכחית על ידי השר במשרד המשפטים, דודי אמסלם (הליכוד). ההצעה אושרה בקריאה טרומית לאחר לחץ של אמסלם, ואף אושרה לקריאה ראשונה על ידי ועדת הכספים, למרות התנגדות משרד האוצר. עם מינויו של אמסלם לשר, הועברה הצעת החוק לאחריות יו"ר הקואליציה, ח"כ אופיר כץ (הליכוד).

בדיון על אישור ההצעה לקריאה ראשונה בוועדה, נציגי האוצר הביעו את עמדתם המסורתית נגד החרגת מוצרים ממע"מ, וטענו שאין כל ודאות שהסרת המע"מ תתגלגל למטופלים. באוצר ביקשו מהוועדה שלא לאשר את ההצעה ולתת לאוצר זמן לגבש חלופות אחרות להוזלת המחירים, אך בסופו של דבר ההצעה אושרה לקריאה ראשונה.

מאז האישור חלפו שלושה חודשים, וכעת התפרסמה הצעת האוצר, שמצמצמת באופן דרמטי את ההוזלה האפשרית ללקוחות בהצעת החוק של אמסלם. כך, במקום ביטול מראש של המע"מ, הוא יוחזר בדיעבד לאחר שהמטופל כבר שילם את מלוא הסכום; במקום ביטול גורף, הסכום יוחזר רק למי ששילם מעל 90 אלף שקלים בשנה; במקום להעניק את ההחזר לכולם, המע"מ יוחזר רק למי שאין לו מקור ביטוחי שמסייע לו בתשלום על התרופה; ובמקום החזר לכל תרופה שאינה כלולה בסל הבריאות, ההחזר יינתן רק לתרופה שרופא יאשר שהיא מצילת חיים, ולא לתרופות שמשפרות איכות חיים של חולים במחלות נדירות וקשות או מונעות הידרדרות.

לכל אלו מתווסף מימד של בירוקרטיה, כלומר, החזר המע"מ יינתן רק למי שיגיש בקשה באופן אקטיבי, ימלא את כל הטפסים המתאימים, והוועדה תאשר את המקרה שלו – תהליך שמקשה מראש על אנשים באוכלוסיות מוחלשות ומאריך את הזמן לקבלת הכסף.

מנכ"לית האגודה לזכויות החולה, נעמה וינר, אומרת ל'דבר' על הצעת החוק: ״האגודה לזכויות החולה מברכת על ההצעה להחזר מיסים עקיפים בעבור רכישת תרופות מצילות חיים, שבאה להקל על המטופלים בישראל. יחד עם זאת חשוב לזכור כי עניין זה יקל על אלה שידם משגת לרכוש תרופה שעלותה עשרות אלפי שקלים ויותר, אך לצערנו לא מספיק בעבור האוכלוסיה שידה אינה משגת לרכוש את התרופה. זוהי תחילת הדרך ואנו מציעים ללכת קדימה."

"ראשית, יש לבטל את סכום המינימום שנקבע ובנוסף לקדם את הגדלת התוספת השנתית לתקציב סל הבריאות מידי שנה, כפי שהובטח בהסכם הקואליציוני כדי שכמה שיותר מטופלים יזכו לקבל תרופות בין שהן מצילות חיים ובין שאינן כאלה, באופן שוויוני מלא".

במקביל לפרסום הצעת האוצר, מחיריהן של כ-1,700 תרופות מרשם צפויים לעלות בכ-5% ב-1 ביולי. אך כאמור, הדיון בהפחתת מע"מ על תרופות מצילות חיים החל לפני מספר חודשים וללא קשר ישיר להתייקרות הנוכחית. במשרדי האוצר והבריאות מקדמים גם מהלך להקפאת סכום ההשתתפות העצמית למבוטחי קופות החולים עבור תרופות שמכוסות בסל הבריאות, שצפוי לקבל אישור בקרוב בוועדת הבריאות של הכנסת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!