דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
23.2°תל אביב
  • 17.3°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 20.2°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 21.3°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 24.8°טבריה
  • 19.5°צפת
  • 22.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

מבצע הדרכונים, מאחורי הקלעים: "עובדים סיימו לעבוד בלשכה שלהם והלכו למשמרת נוספת"

בסיום מבצע "מרתון דרכון", בו נפתחו לשכות אוכלוסין מהבוקר עד הלילה והנפיקו מעל 425 אלף דרכונים, מספרת יו"ר ועד העובדים, מירה אסרף, על מה הוביל למצב, ההירתמות יוצאת הדופן של ההסתדרות והמדינה, ומה העובדים לקחו מהפעולה המיוחדת

ישראלים עומדים מחוץ למשרד הפנים בתור לחידוש הדרכונים (צילום אבשלום ששוני/פלאש90)
ישראלים עומדים מחוץ למשרד הפנים בתור לחידוש הדרכונים (צילום אבשלום ששוני/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"זה שהצלחנו לגרום לכך, שבמהלך חודש וחצי כל אזרח או תושב בישראל יכול להגיע ללשכות, ללא תור מראש ולהוציא דרכון, זו מבחינתי גאווה גדולה", אומרת מירה אסרף, יו"ר הועד הארצי של עובדי לשכות רשות האוכלוסין וההגירה, עם סיום מבצע 'מרתון דרכון' במסגרתו ניתנו שירותים בלשכות ליותר מ-425 אלף איש.

"ההישגים הם מרשימים מאוד וזה מרגש לראות איך שהצלחנו בעבודה מאומצת לצמצם את הפערים", אומרת אסרף, אך מזכירה כי לא מדובר במצב אידאלי אלא פתרון נקודתי. "האירוע הזה מצריך חשיבה לעתיד, איך מונעים הגעה למצב כמו זה שהגענו אליו. אני מקווה שבאמת הצלחנו לתת מענה לכל מי שהיה לו דחוף להוציא ושאנשים מימשו את ההזדמנות הזו".

אסרף מזכירה כי המבצע החל בעקבות חוסרים משמעותיים בתורים להנפקת דרכונים שנרשמו לאורך החודשים האחרונים. "המצב היה בעייתי מאוד והייתה הבנה שחייבים למצוא לזה פתרון. הבנו שהתחילה אפילו תופעה של ספסרות ומכירה של תורים".

קורונה, משימות חריגות והמלחמה באוקראינה: צוואר הבקבוק שאילץ את העובדים לעבוד מעבר

היא מדגישה שהמצב נוצר בשל נסיבות הקשורות לקורונה ולא בגלל עובדי הלשכות. "הסיטואציה הזו נוצרה כיוון שבמהלך הקורונה אנשים פחות חידשו או הוציאו דרכונים כי היה הרבה פחות טיסות לחו"ל. בינתיים התוקף של הרבה דרכונים פג, ונוצר מעין צוואר בקבוק, והדרישה התרכזה לתקופה קצרה יותר". גם המדיניות של השרה הקודמת, שקידמה חלוקת דרכונים זמניים לשנה ולשנתיים, נתנה מענה חלקי בלבד, כיוון שבחלוף הזמן גם התוקף של הדרכונים הזמניים פג, מה שהגביר במידה מסויימת את הלחץ על זימון התורים ועל העבודה.

מירה אסרף, יו"ר הועד הארצי של עובדי לשכות רשות האוכלוסין וההגירה (צילום: אלבום פרטי, באדיבות המצולמת)
מירה אסרף, יו"ר הועד הארצי של עובדי לשכות רשות האוכלוסין וההגירה (צילום: אלבום פרטי, באדיבות המצולמת)

"צריך לזכור, שעובדי הלשכות ברשות האוכלוסין וההגירה מטפלים בעוד שורה ארוכה של דברים שוטפים מלבד הדרכונים, כמו הנפקת תעודות זהות ומטלות נוספות כמו אשרות, סוגיות של איחוד משפחות, טיפול באזרחויות, לידות ופטירות, עדכוני מען ועוד המון המון דברים שהם היום יום שלנו" מדגישה אסרף. "בתקופה הזו נרתמנו גם לסייע למשרד הקליטה והעליה שהתמודד עם קליטה של הרבה עולים מאוקראינה ומרוסיה בעקבות המלחמה. אנחנו תמיד רוצים לבוא לקראת האזרחים, לשרת אותם כמה שיותר טוב וכמה שיותר מהר.

לדבריה, בהנהלת הרשות דיברו עם ועד העובדים על פער של כ-900 אלף תורים, והחלו שיחות בליווי ההסתדרות, תוך חיפוש רעיונות למתן מענה. הועלו מספר רעיונות ובסופו של דבר השר משה ארבל החליט על מבצע מרתון דרכון, שכלל פתיחת 4 לשכות שיטפלו באופן בלעדי בנושא הדרכונים ותעודות הזהות.

"גאוות יחידה, סולידריות והירתמות למאמץ לאומי"

"העובדים שלנו נרתמו לזה כולם, בכל הלשכות, ולא רק באותן לשכות גדולות שנבחרו להוביל את המרתון. עובדים מלשכות אחרות הגיעו לתגבר את הלשכות של המרתון שהיו פתוחות לקהל משבע בבוקר ולפעמים עד 22:00 ואפילו 23:00 בלילה. עובדים היו מסיימים את העבודה בלשכה הרגילה שלהם, והולכים למשמרת נוספת בלשכת הדרכונים. עבודה מאוד מאוד מאומצת".

לדבריה, גם יתר הלשכות התמודדו עם עליה בלחץ שכן כל יתר המשימות שאינן קשורות להנפקת הדרכונים של ארבעת הלשכות הגדולות – הוטל על שאר הלשכות. "האמת היא, שלמרות הלחץ, הפרוייקט בעיקר יצר הרגשה של גאוות יחידה. תחושה שאנחנו נרתמים כאן למאמץ לאומי, וגם סולידריות בין העובדים – שאנחנו כאן האחד בשביל השני, ומגבים זה את זה".

כנציגי העובדים, מדגישה אסרף, היה חשוב להם מאוד לשמור על זכויות העובדים בתהליך ובמסגרת המבצע. "ישבנו עם ההסתדרות, ההנהלה והאוצר, והגענו להסכמים בנוגע למענקים. ליוו אותנו מור אבלה וארז אופינקרו מהסתדרות עובדי המדינה, וכמובן יו"ר הסתדרות עובדי המדינה אופיר אלקלעי, ושני שבתוב יו"ר מועצת העובדים הארצית של רשות האוכלוסין וההגירה שעבדו לילות כימים מתוך דאגה גדולה לעובדים. גם מרחבי ההסתדרות בתל אביב, חיפה, ירושלים ובאר שבע הגיעו ללשכות לפנק את העובדים בדבר מתיקה ולחזק אותם".

בימים אלה, היא מוסיפה, ממתינים העובדים לפרסום חוזר הביצוע על ידי האוצר שיאפשר את תשלום המענקים לאחר המאמץ המשמעותי שהשקיעו. לצד זאת פועלים ההסתדרות וועד העובדים מול רשות האוכלוסיון לשיפור סביבת העבודה בלשכות הן עבור העובדים והן עבור הקהל, וכן לשיפור השכר ורווחת העובדים.

"אני מודה מאוד למנכ"ל רשות האוכלוסין אייל סיסו ולסמנכ"ל נאיף הינו על שיתוף הפעולה להצלחת מבצע 'מרתון דרכון', ובראש ובראשונה מודה לעובדים האלופים שלנו ששמו בצד את החיים הפרטיים שלהם לתקופה לא מבוטלת והקדישו אותה למען אזרחי ישראל בעבודה מאומצת וחסרת תקדים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!