דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
22.4°תל אביב
  • 18.6°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.9°חיפה
  • 22.4°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 16.8°צפת
  • 23.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארה"ב: בית המשפט העליון פסל את תוכנית ביידן למחיקת חובות סטודנטים

בית המשפט פסל את תוכנית הדגל של הנשיא למחיקת 400 מיליארד דולר של הלוואות סטודנטים, מכיוון שלא נעשתה דרך חקיקה בקונגרס | בבית הלבן כבר הכריזו שהם עובדים על תוכנית חלופית להקלה בחובות

אזרחים אמריקאים מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון 
 בדרישה למחיקת חובות סטודנטים (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
אזרחים אמריקאים מפגינים מחוץ לבית המשפט העליון בדרישה למחיקת חובות סטודנטים (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

בית המשפט העליון בארה"ב פסק אתמול (שישי) נגד תוכניתו של הנשיא ג'ו ביידן למחוק חובות של הלוואות סטודנטים בסך 400 מיליארד דולר. בהחלטת בית המשפט נאמר שבגיבוש התוכנית חרג ממשל ביידן מסמכותו, ונקבע הממשל זקוק לאישור הקונגרס לפני ביצוע תוכנית בעלות גבוהה כל כך.

לאחר הפסיקה, הנשיא ביידן הצהיר שהוא מתכוון להמשיך עם תוכנית חדשה שתקל בהלוואות סטודנטים למיליוני לווים. ביידן אמר שהממשל שלו כבר החל בתהליך של עבודה תחת סמכותו של חוק ההשכלה הגבוהה משנת 1965, שאותו כינה "הדרך הטובה ביותר שנותרה לספק לכמה שיותר לווים מחיקת חובות".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

התוכנית שעליה הצהיר ביידן לפני כשנה, הייתה אמורה לבטל חוב בסך 10,000 דולרים למי שהכנסתו קטנה מ-125,000 דולרים לשנה, זאת כשעל פי ההערכות, 90% מהזכאים מכניסים פחות מ-75,000 דולרים. מי שזכאי למענק 'פל', מענק פדרלי לסטודנטים לתואר ראשון עם קשיים כלכליים, יזכה לביטול חוב בסך 20,000 דולר. מדובר במחיקת חוב חד פעמית, ולא בהשתתפות ארוכת טווח בחובות סטודנטים.

בשיחה עם עיתונאים בבית הלבן, אמר ביידן שלווים שזועמים כעת על החלטת בית המשפט צריכים להאשים את הרפובליקנים. "הפקידים הרפובליקנים האלה פשוט לא יכלו לשאת את המחשבה לספק הקלה לאמריקאים ממעמד הפועלים, ממעמד הביניים", אמר ביידן. "הצביעות של נבחרי הציבור הרפובליקנים היא מדהימה".

האשמת המפלגה הרפובליקנית בהפלת התוכנית שלו, עשוייה לעזור לביידן  בקמפיין הבחירות המתקרב שלו ב-2024 ולשמור על הנושא בכותרות בטווח הקצר. מאמצי הבית הלבן למחוק הלוואות היו ניסיון לקיים הבטחה של ביידן מקמפיין שלו ב-2020. הרעיון היה פופולרי במיוחד בקרב מצביעים צעירים.

"אנחנו לא רוצים להיכנס לחובות קשים במשך כל חיינו כדי לשפר את החינוך שלנו", אמר בהודעה בהצהרה של "מצביעי המחר" (Voters of Tomorrow), ארגון צעירים שמקדם את כוחם של צעירים אמריקאים.

מפגינים בארה"ב למען מחיקת חובות לצעירים על הלוואות סטודנטים (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
מפגינים בארה"ב למען מחיקת חובות לצעירים על הלוואות סטודנטים (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

בבית הלבן טוענים שהמאמצים לקידום תוכנית חדשה יעמדו בפני אתגרים משפטיים עתידיים, אפילו בהינתן הרוב השמרני הנוכחי של בית המשפט העליון. נראה שחוק ההשכלה הגבוהה הוא הכלי הטוב ביותר לקידום תוכנית כזו, אם כי בממשל חששו שהיישום עשוי היה להיות איטי יותר אילו ניסתה במקור להשתמש בחוק.

הגישה החדשה משתמשת בהוראה שמאפשרת לשר החינוך מיגל קרדונה לוותר על הלוואות סטודנטים. ממשל ביידן השתמש באותו בסיס בשנה שעברה כדי למחוק חובות של 6 מיליארד דולר ללווים. פרטי התוכנות החדשה ינוהלו באמצעות תהליך קביעת חוקים פדרלי שהממשל השיק ביום שישי. התהליך מאפשר למחלקת החינוך לכתוב או לשנות תקנות פדרליות. עם זאת, אין ערובה שהתוכנית תוכל לשרוד אתגר משפטי נוסף.

חוק ההשכלה הגבוהה שימש בעבר לביטול חובות סטודנטים אך מעולם לא בקנה מידה כזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!