דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

המדינה שעשתה הכול הפוך והצליחה לנצח את האינפלציה

ספרד נלחמה בעליית המחירים באמצעות מיסוי רווחי יתר, העלאת שכר ותמיכה בחלשים | כעת היא הכלכלה הראשונה שמגיעה ליעד האינפלציה, והיא אף זוכה לתמיכה מהבנק המרכזי האירופי

שוק מרווילאס במדריד, בירת ספרד. מאי 2023 (AP Photo/Manu Fernandez, File)
שוק מרווילאס במדריד, בירת ספרד. מאי 2023 (AP Photo/Manu Fernandez, File)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

בשורה של צעדי מדיניות לא קונבנציונליים, כמו מיסוי רווחי יתר, סיבסודים לשכבות מס והקלות מס הצליחה ספרד להיות הראשונה מבין הכלכלות הגדולות בגוש האירו לעמוד ביעד האינפלציה של הבנק המרכזי האירופי. בעוד גרמניה ואיטליה עדיין סובלות מאינפלציה של מעל 6%, השיעור השנתי בספרד ירד בחודש יוני ל-1.9%.

השימוש במדיניות פיסקלית של מיסוי והוצאה ממשלתיים אינו מקובל במאבק באינפלציה, שכן הגישה הרווחת בקרב כלכלנים היא שיש לטפל בה באמצעות העלאות הריבית. עם זאת, רבות ממדינות אירופה חרגו מקו שמרני זה בשנתיים האחרונות, בניסיון להגן על אזרחיהן מעליות המחירים. ממשלת ספרד, בראשות פדרו סאנצ'ז מהמפלגה הסוציאליסטית, בלטה בהיקף ובעוצמה של השימוש בכלים אלו, וכעת נהנית מהתוצאות.

אינפלציה שנתית בארבע הכלכלות הגדולות באירופה (נתונים: Trending Economics)
אינפלציה שנתית בארבע הכלכלות הגדולות באירופה (נתונים: Trending Economics)

מעבר לנתוני המחירים המעודדים שפורסמו בשישי, הגישה הספרדית זכתה לתמיכה ממחקר שפרסם בשבוע שעבר הבנק המרכזי האירופי, שמצא ששימוש במדיניות פיסקלית תרם להאטת עליות המחירים. צעדים אלו כוונו לבלימת עליית מחירי האנרגיה וסיוע לאזרחים וחברות שנפגעו מעליות מחירים אלו. עליית מחירי האנרגיה באירופה החלה ב-2021 וזינקה בפברואר 2022 עם פלישת רוסיה לאוקראינה, והיא הגורם המרכזי בעליות המחירים ביבשת.

סאנצ'ז נכנס בימים אלו לתפקידו החדש כנשיא המועצה האירופית, הגוף הפוליטי הבכיר באיחוד האירופי. למרות ההצלחה בגזרת האינפלציה, הסקרים צופים לו ולמפלגתו הפסד בבחירות הבזק בסוף החודש. ההכרזה על בחירות הבזק הגיעה במאי האחרון, לאחר תוצאות מאכזבות של מפלגתו של סאנצ'ז בבחירות לרשויות המוניציפליות.

המדיניות הספרדית ממומנת בחלקה על ידי הרחבת הגירעון ובחלקה על ידי מיסוי, בעיקר מיסוי זמני על רווחים עודפים של בנקים וחברות אנרגיה, הצפוי להכניס כ-7 מיליארד אירו במהלך 2023 ו-2024. המיסוי מכוון למרוויחים הגדולים מעליות המחירים, חברות האנרגיה הגדולות שנהנו מעליות המחירים והבנקים, שבדומה לישראל צפויים לגרוף רווחי עתק בזכות העלאות הריבית של הבנק המרכזי.

את צעדי המדיניות ניתן לחלק לשלושה תחומים:

  1. פעולות כלפי סקטור האנרגיה שנועדו להוריד את מחירי האנרגיה באופן רוחבי.
  2. צעדים להקלה על משקי הבית, עם דגש על אלו החלשים ביותר.
  3. סיוע לסקטורים בכלכלה שנפגעים במיוחד מעליות מחירי האנרגיה.

הצעד החשוב ביותר בתחום הראשון הוא הגבלת מחיר הגז בשוק הסיטונאי ליצרני החשמל, המשפיע ישירות על מחיר החשמל לצרכנים ולחברות. למעשה, הממשלה קובעת מחיר גג לגז לייצור חשמל ומפצה את סוחרי הגז הטבעי בהפרש בינו למחיר השוק. צעד זה יושם באמצע יוני וזכה לכינוי "ההחרגה האיברית" שכן הוא ננקט על ידי פורטוגל וספרד המרכיבות את חצי האי האיברי, ודרש אישור מיוחד מגופי האיחוד האירופי.

לפי הערכת הממשלה הספרדית, הגבלת המחיר חסכה כ-5 מיליארד אירו לצרכני החשמל, משקי בית וחברות, במחצית השנייה של 2022. לשם השוואה, המחיר הממוצע ליצרן בין יוני 2022 לפברואר 2023 עמד על כ-128 אירו למגה-וואט בספרד לעומת 273 בצרפת, 240 בגרמניה ו-306 באיטליה.

בנוסף, הממשלה האיצה השקעות בפרויקטים של אנרגיה מתחדשת כדי להפחית את התלות במחירי הגז הטבעי. לפי הבנק המרכזי הספרדי, הסניף מקומי של הבנק המרכזי האירופאי, סך הצעדים של הממשלה הורידו את האינפלציה השנתית ב-2022 ב-2.5 נקודות האחוז.

הצעדים הבולטים בנוגע למשקי הבית הם הנחה של 25% במחירי הדלק לרכב, הורדה של החלק המפוקח בחשבון החשמל והפחתה משמעותית במע"מ על חשמל ומוצרי מזון. המע"מ על חשמל הופחת מ-21% ל-5%; המע"מ למוצרי המזון הופחת מ-10% ל-5% לחלק מהמוצרים ומ-4% ל-0 למוצרים אחרים. לצד אלו העלתה הממשלה את שכר המינימום ב-8% והגבילה את העלאת שכר הדירה ל-2% בשנה כדי למנוע מבעלי הדירות לגלגל את עליות המחירים לשוכרים.

פעולות רבות התמקדו בהגנה על החלשים ביותר: הגדלה של 15% בקצבת הקיום הבסיסית ובפנסיות מינימום, הרחבה של תכנית הגבלת מחירי החימום והחשמל ל-1.9 מיליון משפחות, תשלום חד-פעמי של 200 אירו למובטלים ועובדים בעלי הכנסה נמוכה ונסיעות חינם בחלק ניכר ממערכת התחבורה הציבורית. בנוסף על אלו הבטיחה הממשלה תנאי מחייה בסיסיים, מים, חשמל, גז ושירותי טלקומוניקציה, לקבוצות בסיכון, והקפיאה פינויים למשפחות ללא חלופות דיור.

הסיוע למגזר העסקי כלל הנחות וסיוע ישיר לתעשיות וסקטורים המשתמשים בכמות גדולה יחסית של חשמל או גז, ואיסור על פיטורי עובדים מסיבות הקשורות במלחמה באוקראינה. עוד פעולות היו סיוע ישיר לחקלאיים במענקים ובהלוואות בתנאים נוחים, תמיכה ביצרני כימיקליים, ברזל, מתכת ובטון, ועזרה לרשויות מוניציפליות במימון שירותי תחבורה.

ההצלחה הספרדית בלטה בפרסום נתוני האינפלציה של חודש יוני ביום שישי האחרון על ידי האירוסטאט, משרד הסטטיסטיקה האירופי, והאירה באור חיובי את המדיניות הלא-קונבנציונלית בתחום המחירים. הצלחה זו מצטרפת לביקורות ומחקרים מהזמן האחרון המטילים ספק בהסתמכות הבלעדית על מנגנון הריבית לבלימת עליות המחירים. לפחות במקרה האירופי, נראה שכוחם של הבנקאים המרכזיים והריבית מוגבל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!