דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט ופלילים

אחרי שנה ללא מינוי שופטים, העומס בבתי המשפט גובר: "משפיע על אופן ניהול הדיונים"

נציב תלונות הציבור על שופטים מתריע מהשחיקה ומהעומס, שנובעים מהקיפאון בוועדה למינוי שופטים | מתוך 560 תלונות שהתבררו ב-2022, 9% נמצאו מוצדקות, ו-7% הסתיימו בהערה לשופט | 46% מהתלונות המוצדקות עסקו בהתמשכות הליכים ועיכוב בהחלטות

השופט אשר גרוניס בבית המשפט העליון (צילום ארכיון: יואב ארי דודקביץ/פלאש90)
השופט אשר גרוניס בבית המשפט העליון (צילום ארכיון: יואב ארי דודקביץ/פלאש90)
אסף צבי

נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס אורי שוהם, מתריע מעומס הולך וגובר על השופטים עקב אי מינוי שופטים חדשים. בדו"ח השנתי של הנציבות שהוגש היום (שלישי) לשר המשפטים יריב לוין ולנשיאת העליון אסתר חיות, כותב שוהם: "שנת 2022 התאפיינה בעומס כבד על בתי המשפט. כאמור, מאז כינוסה האחרון של הועדה לבחירת שופטים, לא מונו שופטים חדשים. הדבר מהווה אתגר לא פשוט לשופטים ומשפיע על אופן ניהול דיוניהם ואורך רוחם."

הוועדה למינוי שופטים לא כונסה מאז ההחלטה על התפזרות הכנסת הקודמת, ולא מונתה עדיין גם בכנסת הנוכחית, בין היתר עקב כוונת הקואליציה לשנות את ההרכב שלה. עקב כך, תקני שופטים שפרשו נותרו לא מאוישים.

לפי הדו"ח, במהלך 2022 התקבלו בנציבות 880 תלונות על שופטים ודיינים וניתנו החלטות ב-885 תלונות. לפי הדו"ח, מתוך 855 החלטות שניתנו בשנת 2022, בוררו לגופן 561 תלונות, שהן 63% מכלל ההחלטות שניתנו; ומסך התלונות שבוררו לגופן, 9% מהתלונות נמצאו מוצדקות, ו-7% נוספות (40 תלונות) הסתיימו בהערה לשופט או לדיין.

46% מהתלונות המוצדקות עסקו בהתמשכות הליכים ועיכוב בהחלטות

עוד עולה מהנתונים ש-46% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו על התמשכות הליכים ועל עיכוב במתן החלטות ופסקי דין (לעומת 28% בלבד בדו"ח הקודם). הנציב מציין כי מדובר בעלייה משמעותית לעומת הדו"ח הקודם, שאת חלקה יש לזקוף לעובדה כי חסרים במערכת המשפט עשרות שופטים, לאחר שהועדה לבחירת שופטים התכנסה בפעם האחרונה בתאריך 22.4.22, ומאז לא מונו שופטים חדשים. עובדה זו הגבירה את העומס הרב ממילא.

22% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו על התנהגות בלתי ראויה של שופט (לעומת 32% בדו"ח הקודם); ו-22% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו על לקויים בניהול המשפט (לעומת 26% בדו"ח הקודם). ו-10% מכלל התלונות שנמצאו מוצדקות היו על פגיעה בעיקרי הצדק הטבעי (לעומת 14% בדו"ח הקודם).

בשנת 2022 נצפתה עלייה במספר התלונות על שופטים בבתי המשפט לתביעות קטנות, עת התקבלו 86 תלונות (לעומת 76 תלונות בשנת 2021), וכן בבתי הדין האזוריים לעבודה, עם 59 תלונות שהתקבלו בשנת 2022 (לעומת 39 תלונות בשנת 2021). נושאים אלו הובאו על ידי הנציבות לידיעת הנהלת בתי המשפט, לצורך בדיקת הסיבות לתופעה זו ולהסקת המסקנות המתבקשות, ככל שיידרש.

הנציב מציין מקרה שבו מקרה שהובא בפני הנציב לגבי שופטת שציינה כלפי הקלדנית שישבה בדיון שלא תעבוד איתה יותר, וזאת לעיני הנוכחים כולם באולם. בתגובתה של השופטת נאמר כי מדובר באתגר משמעותי לנהל דיון בקצב הכתבה איטי, כשמנגד מוטלת על השופט האחריות לתוכן הפרוטוקול וללוח זמנים צפוף ביותר של כ-30 דקות לדיון. במקרה זה, קבע הנציב כי התנהלות זו אינה ראויה, ויש בה כדי לגרום לזילות בית המשפט בעיני המתבונן מן הצד.

תלונה נוספת שנמצאה מוצדקת עוסקת בשופטת נוער, שחלקים מהחלטה שיפוטית שלה בהליך העוסק בהוצאת ילד מבית משפחתו הועתקו מהחלטה שיפוטית בתיק אחר מבלי לציין זאת. הקטעים שהועתקו כללו גם פריטי מידע הנוגעים לתיק האחר ואינם רלבנטיים למקרה בו עסקה ההחלטה. נוכח חומרתו של המעשה, הנציב המליץ על הגשת קובלנה על השופטת לבית הדין המשמעתי לשופטים.

הרשות השופטת: "למרות העומס, ב-2022 יותר תיקים נסגרו מאשר נפתחו"

ברשות השופטת הגיבו לדו"ח ואמרו ש"בשנת 2022 חלה ירידה במספר התלונות שהוגשו על שופטים – 778 תלונות, לעומת 798 בשנה שקדמה לה. 37 תלונות בלבד נמצאו מוצדקות ובדיקתן של 39 תלונות נוספות הסתיימה בהערה לשופט.

"יצוין כי 21 מתוך 37 התלונות שנמצאו מוצדקות ו-16 מתוך 39 התלונות שהסתיימו בהערה לשופט היו על התמשכות הליכים ועיכוב במתן החלטות ופסקי דין. בהקשר זה יש להדגיש כי בשנת 2022 נפתחו כ- 860,000 תיקים במערכת בתי המשפט – גידול של כ- 20,000 תיקים ביחס לשנת 2021, הוגשו למעלה 2.7 מיליון בקשות, וכן החריף המחסור בשופטים.

"למרות העומס והעדר התקינה, בשנת 2022 התקיימו מעל מיליון דיונים, נסגרו 874,505 תיקים – כלומר, יותר תיקים נסגרו מאשר תיקים שנפתחו (CR חיובי). כמו כן, ניתנו מיליוני החלטות ביניים. בהתחשב באמור, ואף שאין להקל ראש בצורך לזרז ולקדם את הטיפול בתיקים הממתינים להכרעה, מספר התלונות שהוגשו (778) ובוודאי מספר התלונות המוצדקות וההערות על עיכובים (39), הוא זניח לעומת כמות התיקים המטופלים על ידי מערכת בתי המשפט.

עוד אמרו ברשות: "חשוב לומר כי הרשות השופטת מייחסת חשיבות רבה לדו"ח נציב תלונות על השופטים, לומדת אותו בכובד ראש ומפיקה ממנו את הלקחים הנדרשים. החלטות הנציב נדונות באופן שוטף לאורך השנה בין נשיאת בית המשפט העליון ומנהל בתי המשפט במטרה לבחון אלו צעדים יש לנקוט בעקבותיהן, וכל החלטה נבחנת בהתאם לנסיבות הקונקרטיות. כמו כן, מנהל בתי המשפט מפרסם באופן עיתי לכלל השופטים פאראפרזות מתוך החלטות חשובות של הנציב שהן בעלות השלכות רוחב מערכתיות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!