דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה ועבודה / בממשלה פועלים להוספת 15,000 היתרי עבודה לפלסטינים בישראל

כך לפי דיווח ערוץ 10. כיום קיימים כ-70,000 היתרים. מטרת המהלך - שיפור במצב הכלכלי בגדה, בה כ-40% מהצעירים מובטלים. השר בנט: "המהלך נכון כלכלית וביטחונית".

עובדים פלסטינים מחכים במחסום (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש90)
עובדים פלסטינים מחכים במחסום (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

במפקדת מתאם פעולות הממשלה בשטחים עובדים בימים אלה על תכנית שמטרתה שיפור המצב הכלכלי ברשות הפלסטינית על ידי הנפקה של כ-15,000 אישורי עבודה נוספים, כך פרסם אתמול ערוץ 10. ההיתרים החדשים מתוכננים להיות מיועדים לעבודה בענפי החקלאות והמסחר. זאת בשונה מהמצב היום, בו רובם של 70,000 ההיתרים הקיימים מיועדים לענף הבניין.

מדיניות הגדלת מספר אישורי העבודה, אותה מעוניין להמשיך ליברמן, החלה עוד בתקופת כהונתו של שר הביטחון הקודם, בוגי יעלון. במשרד הביטחון סבורים כי הגדלת מספר העובדים הפלסטיניים החוקיים בישראל מסייעת לשיפור במצב הכלכלי ברשות ותומכת ברגיעה הביטחונית. בעמדה זו תומך גם יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט שצייץ אתמול בחשבון הטוויטר שלו "אנו תומכים בכך מאז ומעולם. זה נכון כלכלית וביטחונית, לישראלים ולפלסטינים. Win-win. אגב, נדיר שפלסטינים עם היתרי עבודה מבצעים פיגועים". טענתו של בנט נתמכת בעובדה כי בגל הפיגועים של טרור הסכינים, שני פיגועים בלבד בוצעו על ידי מחבלים שנכנסו לישראל עם אישורי עבודה.

שר הביטחון אביגדור ליברמן, צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90
שר הביטחון אביגדור ליברמן, צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90

הגדלת היתרי העבודה באה על רקע חשש לאבטלה קשה ברשות הפלסטינית שתוביל לירידה ברמת החיים. על פי דו"ח שפורסם על ידי הבנק העולמי לפני כשלושה חודשים, רמת האבטלה ברשות הפלסטינית עומדת על כ-27%. האבטלה בקרב צעירים בגדה -המערבית עומדת על כ-40% זאת על אף שאוכלוסיה זו משכילה יותר באופן משמעותי מדור הוריהם. 15% מהעובדים בגדה המערבית מועסקים בישראל כשהשכר של העובדים בישראל כמעט כפול מאלו שעובדים בתוך הרשות. נתון חשוב נוסף נמצא בפער שבין עובדים עם היתר המשתכרים כ-3,500 שקלים בחודש, ולבין אלו שעובדים ללא היתר ומשתכרים כ 2,700 שקלים בחודש בלבד.

מבחינת הכלכלה הישראלית, אחוזי האבטלה הנמוכים בתקופה האחרונה מייצרים ביקוש מתמשך לידיים עובדות בענפי כלכלה שונים. אחד הענפים בהם קיים ביקוש גדול לעובדים פלסטינים הוא ענף החקלאות. עלות ההעסקה הגבוהה של העובדים התאילנדים, אשר מורכבת גם מאגרות גבוהות אותם משלמים החקלאים בנוסף לשכר, מייצרת ביקוש לעובדים הפלסטינים.

אנשים עוברים במחסום מחוץ ליישוב סיעיר בגדה המערבית (צילום ארכיון: וויסאם חשלאמון \ פלאש 90).
אנשים עוברים במחסום מחוץ ליישוב סיעיר בגדה המערבית (צילום ארכיון: וויסאם חשלאמון \ פלאש 90).

בחודשים האחרונים הגבירה המשטרה את הפעולה נגד פלסטינים השוהים באופן בלתי חוקי בישראל ועובדים ללא היתר שמספרם מוערך ב-30,000-50,000. הפלסטינים שעובדים ללא היתר נכנסים לישראל לרוב דרך פרצות בגדר ההפרדה בתחילת כל שבוע וחוזרים לגדה בסוף השבוע. במערכת הביטחון מעוניינים לצמצם את מספר המסתננים דרך פרצות בגדר על מנת לחזק את הפיקוח על הנכנסים לישראל.  עם זאת העומס על המעברים המוסדרים מוביל עובדים פלסטינים רבים, גם כאלו שמחזיקים בהיתר עבודה, לעבור דרך הפרצות בגדר. על מנת לתמוך במהלך הגדלת אשרות העבודה יש לגבות אותו גם בשיפור המעברים וקיצור התורים המשתרכים בהם כל בוקר.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!