דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
23.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

"בשורה למתרחצים": חוקרים מעריכים כי חופי ישראל יהיו נקיים ממדוזות הקיץ

ד"ר מזרחי: "השטח שסקרנו מהאוויר היה רחב מאוד, ולאורך כל החופים ולא נצפו נחילי מדוזות" | החוקרים טרם בטוחים בסיבה לאי הגעת המדוזות, ומציינים כי המצב עלול להשתנות | פרופ' אנג'ל: "אם מישהו חושב שמדובר ב'סוף המדוזות' – אז הוא טועה, מושבות הפוליפים מחכות לתנאים המתאימים לבקוע ולשחרר לים מדוזות בוגרות"

מדוזת חוטית נודדת שנסחפה לחוף (צילום: shutterstock).
מדוזת חוטית נודדת שנסחפה לחוף (צילום: shutterstock).
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

האם אנחנו בדרך לקיץ ללא מדוזות? בניגוד לשנים קודמות, בהן בתקופה זו של השנה נחילי ענק של החוטית הנודדת כבר מגיעים לחופי ישראל, החופים כמעט ונקיים לגמרי ממדוזות. לפי חוקרים מאוניברסיטת חיפה, המצב צפוי להישמר בסבירות גבוהה. לפי חוקר המדוזות ד"ר דור אדליסט: "בהתבסס על שנים קודמות בהן המדוזות הגיעו באיחור והיו לנו נחילי קיץ קטנים, ייתכן ונראה תופעה זו גם השנה. כלומר, לא יגיע אלינו נחיל גדול וצפוף".

עם זאת, מציין אלדיסט מהחוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת חיפה, כי מדובר בהערכה בלבד: "אנחנו אומרים זאת בזהירות וכמובן שהמציאות עוד יכולה להשתנות, אבל אם מסתכלים על מקרי העבר, זו בהחלט ההערכה הסבירה נכון לרגע זה".

ד"ר דור אלדיסט (צילום: אלבום פרטי)
ד"ר דור אלדיסט (צילום: אלבום פרטי)

מדוזת החוטית הנודדת, מין פולש שהיגר לים התיכון, מים סוף דרך תעלת סואץ מגיעה לחופי ישראל בחודשי יוני-יולי בהמוניה. מלבד הצריבות וחוסר הנוחות למתרחצים, נחילי המדוזות מהוות גם מטרד לתשתיות בחופי הים, וסותמות את המסננים של תחנות הכוח.

לפי הדיווחים באתר מדוזות בעם, שהקים ד"ר אדליס, ביחד עם פרופ' דרור אנג'ל, שבו הציבור הרחב מדווח על מפגש עם מדוזות, השנה החופים עדיין נקיים כמעט לגמרי והדיווחים על המדוזות הם ספורדיים. לפי פרופ' אנג'ל, "בשנים קודמות, היינו מקבלים דיווחים כבר מיאכטונרים ומכמורתנים שנמצאים בלב ים, שהמדוזות בדרך אלינו. בינתיים גם הם מספרים שהים נקי ממדוזות".

מיעוט הדיווחים מצד המתרחצים, מצטרף לתצפית נוספת של ד"ר גור מזרחי מבית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה, שסוקר את נחילי המדוזות בתצפיות מוטסות במחקר אותו מוביל ד"ר יואב להן. ד"ר מזרחי, חוזה גם הוא בסבירות גבוהה שהקיץ הזה יהיה נקי יחסית ממדוזות: "השטח שסקרנו מהאוויר היה רחב מאוד. טסנו במרחק של 6 מייל מקו החוף ולאורך כל החופים ולא נצפו נחילי מדוזות. ראינו מעט מדוזות שייתכן והן נשארו באזור מתקופות החורף והאביב".

החוקרים אינם בטוחים מדוע המדוזות לא הגיעו השנה, כאשר אפשרות אחת היא שינוי בזרמי הים, שאולי סחפו את המדוזות לאזורים אחרים. אולם לדברי החוקרים, הם לא מזהים דיווחים על נחילי מדוזות במקומות אחרים, אליהם יכלו להגיע בעקבות שינוי בזרמים. בנוסף לכך, הזרם הצפוני, שיכול אולי לסחוף את המדוזות אל חופי ישראל וגם לאזורים מרוחקים יותר היה חלש השנה, כך שאולי הזרמים הינם רק חלק מההסבר לתופעה.

חוטית נודדת (צילום: חזי שוחט)
חוטית נודדת (צילום: חזי שוחט)

ההערכה המרכזית עליה מסכימים החוקרים היא ששינויי אקלים גרמו לכך שמי הים התחממו בצורה איטית יותר השנה, ולכן הטמפרטורה הנוחה ל"הבשלת" הפוליפים למדוזות התאחרה בשבועיים. לאור זאת, ההערכה הראשונית של פרופ' אנג'ל וד"ר אדליסט הייתה שגם המדוזות יאחרו במשך זמן דומה. לפי פרופ' אנג'ל: "אנחנו עדיין מעריכים כי תהליך הרבייה של המדוזות אכן התקיים באיחור של שבועיים-שלושה, אולם ייתכן שכשהן כן הבשילו, נכנס לתמונה גורם אחר, למשל בעל חיים שטורף את המדוזות כשהן עדיין קטנות. ייתכן כמובן שקרו דברים אחרים, שהרי הים הוא מערכת מורכבת וסבוכה".

"אין ספק שקיץ ללא מדוזות הוא בשורה מצוינת למתרחצים, אבל אם מישהו חושב שמדובר ב'סוף המדוזות' – אז הוא טועה. מה שקרה השנה לא אומר דבר לגבי אוכלוסיית המדוזות שיושבות בקרקעית הים, כשהן עדיין בשלב הפוליפ, " מסביר פרופ' אנג'ל "רוב הסיכויים שמושבות הפוליפים עדיין קיימות ומחכות לתנאים המתאימים לבקוע ולשחרר לים מדוזות בוגרות. כך שלפי כל מה שאנחנו יודעים כעת, המדוזות ממש אינן הולכות להעלם. השנה הנוכחית היא רק מכה קלה בכנף עבורן".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!