דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דו"ח ה-OECD: ישראל מהמדינות היחידות בהן השכר לא נשחק ב-2022

השכר לעובד עלה בישראל ב-0.6% במונחים ריאליים, בעוד בין המדינות בארגון נשחק השכר ב-3.8% בממוצע כתוצאה מהאינפלציה | בין המלצות הדו"ח לשיקום אובדן ההכנסה כתוצאה מהשחיקה: שכר מינימום והסכמים קיבוציים

נשים וגברים במשרד (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
נשים וגברים במשרד (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

ישראל היא מהמדינות היחידות החברות ב-OECD בהן השכר לא נשחק במהלך 2022, כך לפי דו"ח התעסוקה של ה-OECD שפורסם היום (שלישי). בדו"ח נכתב גם שהרווחים שעלו בקצב מהיר מהשכר, הם הגורם המרכזי המסביר את האינפלציה ברובן המוחלט של המדינות.

לפי הנתונים המוצגים בדו"ח, השכר לעובד בישראל עלה במונחים ריאליים (בשקלול עליות המחירים) ב-0.6% בין הרבעון הראשון של שנת 2022 לזה של 2023. באיטליה השכר נשחק ב-7.3%, בארה"ב ב-0.7%, בגרמניה ב-3.3% ובצרפת ב-1.8%. בממוצע, נשחק השכר לעובד ב-OECD ב-3.8%. בלגיה הציגה את הנתון המרשים ביותר עם עלייה של 2.9%. הצטרפו אליה בצד החיובי הולנד עם 0.4%, קוסטה ריקה עם 1.7%, וישראל. שחיקת השכר מגיעה על רקע עליות המחירים ברחבי העולם הנעות בקצב מהיר בהרבה מהשכר.

התמונה המלאה מתקבלת במבט על השינוי בשכר לפי רמות הכנסה. לפי הדו"ח, בין 2019 ל-2022, עובדים בעלי הכנסה בינונית סבלו מהשחיקה המשמעותית ביותר ב-OECD בעוד השכר של עובדים בעלי הכנסה נמוכה נשחק בשיעור הנמוך ביותר. אולם התמונה בישראל שונה, לפי דו"ח של משרד העבודה, הפערים בישראל דווקא התרחבו כשהעובדים בענפי השכר הנמוך סובלים מירידה של 10% בשכר הריאלי בהשוואה למגמה ארוכת הטווח טרם פרוץ מגפת הקורונה.

בדו"ח ממליץ הארגון לממשלות לאמץ מדיניות שתתמוך בעובדים כדי לשקם את אובדן ההכנסה כתוצאה מהשחיקה. "מדיניות שכר כגון שכר מינימום והסכמים קיבוציים יכולה לסייע בהפחתת הפסדים בכוח הקנייה", נכתב בדו"ח. "ממשלות יכולות גם לספק תמיכה ישירה באמצעות מערכת המס והטבות כדי להגן על ההכנסה נטו של משקי בית בעלי הכנסה נמוכה".

הסבר חלקי לעובדה שהתפתחות השכר בישראל לא שוויונית, מגיע מהעובדה שהיא אחד המדינות היחידות בהן שכר המינימום לא עלה בהתאם לאינפלציה. ברוב המדינות החברות שכר המינימום עלה ב-2021-2022 בקצה זהה או גבוה מזה של עליות המחירים, בעוד שבישראל הוא נשחק ב-5%. רק בארה"ב, סלובקיה, צ'כיה ואסטוניה נשחק שכר המינימום יותר מבישראל. אם כי בארה"ב, מדובר על שכר המינימום הפדרלי, כשבפועל מדינות רבות מנהיגות שכר מינימום גבוה מהמינימום הפדרלי.

לאור תפקידם המרכזי של הרווחים בעליות המחירים, כותבי הדו"ח מסבירים שלהעלאת שכר המינימום לא הייתה השפעה של ממש על עליות המחירים. הרווחים ליחידה עלו במעל 20% בממוצע ברחבי ה-OECD בעוד עלות העבודה ליחידה עלתה בכ-15%.

בניגוד לשכר המינימום, שכר הנקבע בהסכמים נשחק ברחבי ה-OECD. לאור העובדה שאין סימנים להתפתחות ספירלת מחירים-שכר הארגון מצביע על כך שחלק מהשחיקה בהכנסת העובדים יכול להשתקם בעזרת חיזוק כוח המיקוח שלהם והעלאות שכר בהסכמים. הארגון צופה שבחודשים הקרובים הפער בין הרווחים לשכר יצטמצם. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!