דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חקלאות

זעם בענף החלב על החלטת סמוטריץ': "חיסול הענף והעדפת טובת הטייקונים"

חקלאים וארגונים בענף ביקרו בחריפות את ההחלטה לאפשר יבוא חלב ללא מכס, שתפגע ביצרנים הישראלים | מועצת החלב: "בטווח הארוך נהיה שבויים בגחמותיהם של יבואנים והמחיר יעלה, כפי שקרה בחמאה" | ח״כ שוסטר: "מהלך בוטה שעלול לפגוע קשות בצרכן הישראלי ובמשק החלב"

הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום: תם אלדר)
הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום ארכיון: תם אלדר)
מאיה רונן

החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לאפשר יבוא חלב ללא מכס עוררה זעם בקרב יצרני החלב וארגוני החקלאים. גורמים בענף גורסים שמדובר ב"הכנסת רגל בדלת כשהמטרה האמיתית היא פתיחת יבוא כל מוצרי החלב ללא מכס בלי אבחנה". זאת, משום שהצו פוטר ממכס יבוא חלב 1%-6%, שלא כולם נכללים בחלב המפוקח, כמו גם יבוא של חלב עמיד וחלב צאן, שבהם כלל לא הורגש מחסור.

החלטת שר האוצר היום (חמישי) התקבלה במענה לדרישת רשתות השיווק לאפשר להן לייבא חלב ללא מכס, כפתרון למחסור בחלב לשתייה במחיר מפוקח. המחסור הורגש במיוחד ממאי, לאחר החלטת שר האוצר לדחות את יישום ההסכם עם המחלבות לעדכון מחיר מוצרי החלב שבפיקוח. במקום ליישם פתרונות שיעודדו את הייצור המקומי, בחר סמוטריץ' לקדם מהלך שיפגע בו, בניגוד לסיכומים קודמים עם החקלאים ולעמדת גורמי המקצוע במשרד החקלאות.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (מימין) וראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל /פלאש90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (מימין) וראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרד ראש הממשלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל /פלאש90)

"בטווח הקצר הציבור אולי ישלם שקל אחד פחות אך בטווח הארוך נהיה שבויים בגחמותיהם של יבואנים והמחיר יעלה"

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: ״החתימה החד צדדית על הצו היא פעולה תקדימית ולא אחראית. זו בעיקר כניעה לרשתות השיווק והיבואנים, שכן אין כלל מחסור בייצור חלב בישראל."

לדברי יפרח, "מדובר בהחלטה בעלת השלכות רוחב אדירות, שעלולות לפגוע בחקלאי הישראלי, המתיישב בפריפריה, מחזיק אדמות סמוכות לגדר הגבול ומשתתף במאמץ הלאומי לשמירה על בטחון המזון. המהלך מתעדף את החקלאי הפולני על הישראלי, ומייצר חוסר יציבות בתקופה מאתגרת מאוד לחקלאות הישראלית. על ממשלת ישראל לתמוך בייצור המקומי, להבטיח את הייצור החקלאי הישראלי ולשמור על ביטחון המזון, ולא לפעול באופן חד צדדי ולפגוע במפעל חיים בן עשרות שנים לטובת החלטות פופוליסטיות״.

במועצת החלב אמרו ש״לפני מספר ימים הודיעה מועצת החלב לשר האוצר ושר החקלאות שמחלבת רמת הגולן מגדילה את ייצור החלב שבפיקוח, בכמות שתתן מענה לכלל הביקוש בשוק הישראלי. לצערנו הממשלה בחרה לפעול חד צדדית, ובמקום לתמוך בייצור המקומי ברמת הגולן בחרה במחלבות בפולין. בטווח הקצר הציבור אולי ישלם שקל אחד פחות אך בטווח הארוך נהיה שבויים בגחמותיהם של יבואנים והמחיר יעלה כפי שקרה בחמאה. המחיר האמיתי הוא פגיעה קשה במפעל ציוני ראשון במעלה״.

ח״כ אלון שוסטר, שר החקלאות לשעבר, ביקר בחריפות את ההחלטה: ״לאחר המחסור הרגעי, משק החלב הישראלי יכול להמשיך לספק תוצרת מעולה, בהתאם לביקוש. הפרה חד צדדית של הסכם החלב ע״י הממשלה הוא מהלך בוטה, שעלול בטווח הארוך לפגוע קשות, הן בצרכן הישראלי והן במשק החלב הישראלי״.

ח"כ אלון שוסטר, לשעבר שר החקלאות (צילום: משרד החקלאות)
ח"כ אלון שוסטר, לשעבר שר החקלאות (צילום: משרד החקלאות)

"הפרה גסה של כל ההסכמים שנחתמו"

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אבשלום (אבו) וילן: "הצהרתו של סמוטריץ' היא הפרה גסה של כל ההסכמים שנחתמו, ובגינם הסכימו המחלבות והרפתנים להפחתת העלאת המחירים. זוהי פגיעה אנושה באמון בין החקלאים לבין הממשלה והחלטה שתגרום נזק אדיר לשוק החלב הישראלי ובסופו של יום גם לצרכן הישראלי. על החלטתו של שר האוצר הפועל מטעם בית המדרש של קהלת, אמר קהלת עצמו – הבל הבלים הכל הבל."

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "במקום לתמוך בחקלאי רמת הגולן ובמחלבת הגולן, עשה שר האוצר יד אחת עם רשתות השיווק, בכדי לייבא לישראל תוצרת אירופית מסובסדת."

מהאיחוד החקלאי נמסר: "שר האוצר מפגין חוסר אחריות וחוסר הבנה מוחלט במשק החלב. אנו קוראים לממשלה להוריד את המע"מ על מוצרי החלב המפוקחים. הודעתו המדהימה של השר סמוטריץ' היא פופוליזם חסר אחריות שאין דבר בינו לבין הורדת יוקר המחיה. לצערנו שר האוצר קיבל החלטה המנוגדת למציאות ולהמלצת שר החקלאות, שמצביעה על העדפת טובת הטייקונים על טובת הצרכנים. כולם יודעים שבישראל לא חסר חלב."

"שר האוצר מפר הסכם חתום והוא מוסיף חטא על פשע, כשאינו דורש מהיבואנים למכור את החלב במחיר המפוקח. מדובר בחציית גבול, חיסול ענף החלב ופגיעה בפריפריה. אנו מזהירים מפני קטסטרופה שמתרגשת עלינו בתקופה הקרובה."

הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום ארכיון: רונן ארליך)
הפגנת חקלאים בכביש הערבה (צילום ארכיון: רונן ארליך)

ראש מחלקת התיישבות באיחוד החקלאי, ירון סולומון: "המחלבות והחקלאים כבר ויתרו מספיק בשנים האחרונות ובחודשים האחרונים פשטו מחלבות וחקלאים רגל בעקבות צעדים חסרי אחריות של שרי האוצר והחקלאות של 'ממשלת השינוי'. לצערנו השר סמוטריץ ממשיך להתרשל בטיפול ביוקר המחיה. ההתייקרויות של מוצרי המזון אינם גזירת גורל והם נובעים מאזלת היד של הממשלה שמצד אחד גורמת לעליה במחירי המזון ומצד שני מעשירה את קופת הטייקונים."

עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל האיחוד החקלאי: "אם לממשלה באמת אכפת מיוקר המחיה, הגיע הזמן שתישא בנטל ועליה לשים את היד בכיס ולהוריד את המע"מ על המוצרים המפוקחים. אין מדינה בעולם שגובה 17% מע"מ על מוצרים מפוקחים".

עו"ד דודו קוכמן, מזכ"ל האיחוד החקלאי: "אם לממשלה באמת אכפת מיוקר המחיה, הגיע הזמן שתישא בנטל ועליה לשים את היד בכיס ולהוריד את המע"מ על המוצרים המפוקחים. אין מדינה בעולם שגובה 17% מע"מ על מוצרים מפוקחים".

"רפת שנסגרת לא תיפתח שוב. זו תהיה בכיה לדורות"

יונתן אמיר, רפתן ממושב היוגב בעמק יזרעאל: "לצערי כיום לא מעניין את אף אחד ששר האוצר מפר ברגל גסה הסכם חתום, ומעדיף להעשיר את קופת היבואנים מאשר את היצרנים ואת התעשייה המקומית. מה שיותר חמור זה שברגע שתגיע אונייה עם חלב מיובא היא תיכנס ראשונה לפריקה, ואילו אוניות עם גרעינים ודגנים ימשיכו לעמוד ימים ושבועות ויתייקרו עוד יותר."

איל פייגין, רפתן וחקלאי ממושב תל עדשים בעמק יזרעאל: "ענף החלב מספק פרנסה למאות אלפי אנשים בישראל, מעבר לרפתנים עצמם. מהחקלאי במושב ובקיבוץ שמגדל חיטה ותירס עבור הרפת, וכל נותני השירות שסביבו – מוסכים, יצרני כלים חקלאיים, טכנאים ואנשי מכירות, דרך מרכזי המזון שבהם עובדים 24 שעות ביממה כדי לייצר את המזון המיוחד שפרות החלב אוכלות יום יום. בנוסף אליהם, אלפים רבים עובדים במחלבות ובכל שרשרת החלב, מהובלה, דרך פס הייצור במפעל והחזקתו עד האריזה והפצה. כל אלו יאבדו את פרנסתם אם ענף החלב יקרוס."

"אם המדינה תשבור סופית את הגב הכפוף גם ככה של החקלאים, היא תשלם את זה באובדן הריבונות בפריפריה ובמרכז ובאבדן הביטחון התזונתי. בכל העולם כבר הבינו מזמן שייצור מוגבר של מזון מבטיח את עידוד הכלכלה ושומר על האינטרס הכלכלי של מדינותיהם. רק בישראל מעודדים יבוא. כך למעשה מוציאים כסף שלנו לחו"ל, ומעשירים מספר קטן של טייקונים ששולטים ביבוא ושיווק המזון בארץ."

עמוס טהר, רפתן ממושב עזריקם בדרום מישור החוף: "הרפת שלנו קיימת משנת 1957. פורום קהלת פועלים חזק מאד אצל שר האוצר. מהלך כזה עלול לפגוע אנושות במשק המשפחתי בטווח הקצר. בטווח הארוך ייפגע כל הציבור שיהיה נתון לחסדים של יבואנים, למחירים גבוהים בהרבה, ובמקרה חרום יסבול ממחסור בחלב טרי. אני מסופק אם יבוא חלב במחיר המפוקח הוא כלכלי. נראה שלא אכפת לרשתות השיווק, גם אם יפסידו כסף בשלב ראשון. הם ירוויחו בהמשך, במחיר ההרס של מה שיש לנו בארץ. לאחר שהרפתות ייסגרו, אני מבטיח שנראה התייקרות חדה וכואבת לציבור הרחב, שישלם את המחיר. חבל שמקבלי ההחלטות נסחפים להבטחות שווא. רפת שנסגרת לא תיפתח שוב. זו תהיה בכיה לדורות."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!