דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.8°תל אביב
  • 15.5°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 29.2°אילת
  • 22.5°טבריה
  • 15.5°צפת
  • 20.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

יצרני החלב עתרו לבג"ץ: "שר האוצר נתן פרס ליבואנים ולטייקונים"

במועצת החלב מאשימים את שר האוצר בחוסר אחריות, ומזהירים מפני עליית המחירים בחלב, כפי שקרה עם מחירי החמאה במהלך דומה | ליאור שמחה, מנכ"ל התאחדות יצרני החלב: "נראה שעם המדינה אי אפשר לעשות עסקים"

ליאור שמחה, מזכ"ל התאחדות יצרני החלב (צילום: יוסי אלוני)
ליאור שמחה, מזכ"ל התאחדות יצרני החלב (צילום: יוסי אלוני)
מאיה רונן

מועצת החלב ואגודת מגדלי הצאן עתרו לבג"ץ נגד המדינה להקפאת הצו המבטל את המכס על חלב למשך שלושה חודשים, עליו חתם שר האוצר בשבוע שעבר. לדברי גורמים במועצת החלב, העתירה תוגש היום (שני). בעתירה טוענים העותרים כי נעשו מניפולציות של בעלי אינטרסים לייצור "מצב מדומה" של חוסר בחלב.

לפי מועצת החלב והתאחדות יצרני החלב, מדובר בהפרת ההסכם שנחתם עם הרפתנים על ידי שרי החקלאות והאוצר, לפיו יופחת המכס על מספר מוצרי חלב, בהם יוגורט, גבינות קשות וגבינות צהובות, אך לא על חלב ניגר. המועצה והתאחדות יצרני החלב יבקשו מבית המשפט צו מניעה למהלך, או לחילופין דיון דחוף בנושא.

בניגוד לטענת סמוטריץ', המחלבות מפיקות מספיק

לדברי העותרים, החלטת שר האוצר סמוטריץ' נסמכת על נתונים שאינם נכונים, וכי בניגוד לטענתו, המחסור בקרטוני חלב אינו תוצאה של חוסר קיבולת ייצור במחלבות. למעשה, אומרים במועצה, למחלבות יש יכולת לתת מענה על הביקוש הצרכני בישראל, ואף מעבר לכך.

הצו המאפשר יבוא חלב ללא מכס, אינו מידתי לפי טענת המועצה, מכיוון שהוא מאפשר יבוא ללא מכס של כל סוגי החלב עד 6% שומן, כולל חלב מועשר לסוגיו וחלב עיזים וכבשים, שאינם מפוקחים ואין בהם מחסור בישראל.

עוד טוענים בענף החלב שלאחר שלושת החודשים הקבועים בצו, צפויים להוביל לכך שבעלי הרשתות המייבאים מוצרי חלב, להעדיף יבוא של סוגי חלב לא מפוקחים. במוצרים ללא פיקוח הרווחיות גבוהה יותר, וכך צפויות הרשתות המייבאות להעדיף את החלב המיובא על פני קניית החלב המפוקח, בו הרווח שולי, כפי שקרה עם פתיחת היבוא של החמאה.

"שר האוצר יכול לעשות סדר ובוחר שלא"

"בחתימה על הצו המבטל את המכס, נתן שר האוצר פרס ליבואנים ולטייקונים שמייצרים מחסור פיקטיבי על המדפים", אומר ל'דבר' ליאור שמחה, מנכ"ל התאחדות יצרני החלב, "צריך להבין שאין בעיה של מחסור בחלב במקטע של הרפתנים או במקטע התעשייה. מחלבת רמת הגולן, עם בעלות חדשה, יודעת לייצר כמיליון ליטר חלב בשבוע. כיום היא מייצרת כ-200 אלף ובשבוע הבא תייצר כ-400 אלף ליטרים. כך או כך, יש ביכולתה לייצר מספיק חלב כדי לענות על המחסור והרבה מעבר לכך. למה בכל זאת חסר חלב? כי הרשתות מזמינות פחות מהנדרש. איך יתכן ששר האוצר העלה את המחיר לליטר ועדיין לא משתלם?"

לדברי שמחה, הרשתות הן שמייצרות את המחסור וברור מה האינטרס שלהן. "הרשתות גונבות את הציבור. אם חונה שם רווח עודף, אז אפשר להוריד את המחיר גם לצרכן. שר האוצר יכול לעשות סדר בדבר הזה ובוחר שלא."

"במקום לתמוך בחקלאות המקומית ובתעשייה הישראלית כדי להוריד את יוקר המחייה, משרד האוצר החליט לתמוך בקומץ יבואנים ובבעלי רשתות טייקונים, מה שיהפוך את השוק להרבה יותר ריכוזי וכמובן שיעלה את יוקר המחייה", מאשים שמחה, "רק לא מזמן נפתח ייבוא החמאה ללא מכס, אך בהמשך הוציאו את מחירה מפיקוח, והמחירים הרקיעו שחקים. לא יכול להיות שאנו לא לומדים מטעויות העבר. לא יכול להיות שמדיניות משרד האוצר תעלה לכולנו ביוקר."

לגבי ההחלטה לנקוט צעדים משפטיים אמר שמחה: "נראה שעם המדינה אי אפשר לעשות עסקים. עוד לא יבשה הדיו על ההסכם האחרון שנחתם עם ענף החלב, וכבר שר האוצר מפר אותו וחוזר בו. הפרקטיקות של החיים הפוליטיים, שלפיהן הסכם הוא לא הסכם ומילה היא לא מילה, לא מתכתבות עם הפרקטיקות של עולם העסקים. ידע כל מגזר יצרני שאי אפשר לעשות עסקים ולסמוך על הסכמים עם המדינה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!