דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ"ז בניסן תשפ"ד 05.05.24
19.9°תל אביב
  • 12.0°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 17.7°חיפה
  • 20.5°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 13.4°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

משרד התחבורה: התכנון לשיפור כביש 40 יסתיים השנה

לפי נציגי המשרד בדיון בוועדת הכלכלה, התכנון לא אושר עדיין תקציבית, אך התוכנית קייימת ותתואם עם משרד האוצר | היו"ר ביטן דרש שתוך שנה תוצג לוועדה עבודה כוללת על כל הכבישים שמצריכים טיפול דחוף

כביש 40 (צילום: דוד טברסקי)
כביש 40 (צילום: דוד טברסקי)
אורן דגן

ועדת הכלכלה, המשיכה את הדיון על הכבישים הקטלניים. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן הודה למשרד התחבורה ולשרה שהתחשבו בעמדת הוועדה בצורך לטפל בכביש 40 ובכביש 65 – וביקש לבצע תוך שנה עבודה כוללת על כל הכבישים המסוכנים ולעדכן את תכנית החומש בהתאם.

הישיבה בנושא התקיימה לבקשת ח"כ שלום דנינו, ובדיונים קודמים דרשה הוועדה ממשרד התחבורה לעדכן בנוגע למדיניות ולהשקיע יותר בכבישים בפריפריה, בדגש על כביש הדמים 40 שבדרום.

ביטן ביקש ממשרד התחבורה לדווח על המשך הטיפול בכבישים האדומים ואמר שמאז הדיון האחרון אירעו מספר תאונות קטלניות "אין לנו את הלוקסוס הזה, לחכות".

נציג המשטרה  אמיר ג'יבלי אמר בדיון שישנם מספר כבישים ארוכים ומסוכנים שבהם "כל תאונה הופכת לפיגוע", ונקב בנתון שעלות הטיפול בתאונות הדרכים בישראל הוא 17 מיליארד שקל בשנה ועלות הטיפול בכבישים הוא שולי ביחס להוצאה.

מנהל מינהל תשתיות במשרד התחבורה, אבנר פלור, ציין שבפגישה שהתקיימה בשבוע שעבר, עם שרת התחבורה מירי רגב, הוסכם כי בחומש הקרוב יושקעו למעלה מ-9 מיליארד שקלים בכבישי הדרום, וכבר כעת הוקצו 10 מיליון שקלים לתכנון כביש 40. "ננסה לצמצם עד כמה שניתן את תאונות הדרכים", אמר. פלור הוסיף כי נעשו שינויים נוספים, בין היתר הוחלט להשקיע בכביש 65.

לדברי נציג האוצר, רפרנט תחבורה באגף התקציבים, דניאל שוורץ, כביש 40, שעלה מספר פעמים בדיון, כלל לא נמצא בתוכנית החומש של משרד התחבורה ועל מנת להכניס אותו לתוכנית, יש צורך שמשרד התחבורה יפנה לשם את המשאבים. היו"ר ביטן הבהיר כי מדובר בתקציב של משרד התחבורה, ואם הוא רוצה לעשות בו שינויים את האוצר צריך לאפשר זאת.

לדברי פלור, משרד התחבורה הקצה מעל 26 מיליארד שקלים לטיפול בכבישים המסוכנים. כולל סלי בטיחות שמשלימים את הפעילות של התשתית והאחזקה. "כבר ביצענו הליך תכנון מעיר הבה"דים עד טללים ואחרי ביקור שרת התחבורה ברמת נגב, נוסיף גם נתיבי זחילה ועקיפה עד מצפה רמון. הקצנו לזה 10 מיליון שקלים לתכנון שיסתיים עד סוף השנה". נציג האוצר טען שמשרד התחבורה טרם דיבר איתם וזאת תוכנית שלא מתוקצבת כרגע. "אם משרד התחבורה מעוניינים לבצע שינוי בתוכנית החומש שידברו איתנו לפני דיוני התקציב."

עומר ברט, תושב מצפה רמון, אמר בשם מטה 'נאבקים 40': ״אנחנו מתכנסים פה בוועדת הכלכלה בכנסת כשאנחנו יודעים שחודש אוגוסט הולך להיות החודש הכי עמוס בהיסטוריה של כביש 40. פה מתווכחים על תקציבים, וסטטיסטית בחודש הקרוב יהיה עוד הרוג על הכביש הזה. הכתובת על הקיר".

"בקורונה מדינת ישראל ידעה לסגור את המשק כדי להציל חיים, אז אנחנו רוצים לדרוש פה מכולם לעשות כל מה שהם יכולים כדי לטפל בכביש הזה ולהציל חיי אדם שהם קדושים ולא ניתן לתמחר אותם בכסף. ואם לא מטפלים בכביש הזה באופן מיידי, אז פשוט תסגרו אותו ותצילו משפחות וקהילות. זו סכנה לאומית ופרויקט לאומי שצריך לטפל בו.״

ערן דורון, ראש מועצת רמת נגב אמר בדיון: ״הבוקר בדיוק בדרך לפה, נסעתי ומולי רכב חוצה פס לבן, עוקף שיירה וכמעט מתנגש בי. אין לאן לסטות. זה קורה כל יום כל הזמן. צריך פתרונות קצרי טווח שכוללים תמרור, אכיפה של משטרת התנועה שזה דבר שלא רואים דרומית לבאר שבע, צ׳קלקות. התכנון שעליו דיברה השרה רגב אושר כבר לפני שנה ובינתיים הפסדנו את השנה הזו. צריך לדאוג שעניין התכנון מקודם במהירות האפשרית".

ח"כ ביטן אמר שדיבר עם משרד התחבורה והציע לו לשפץ באופן מיידי את כביש 40 בתמורה לדחיית פרישת הרכבת לאילת. "אפשר גם להפוך את הכביש לכביש אגרה אם יש בעיות מימון. בכל מקרה צריך לשבת בשולחן עגול: המשטרה, משרדי התחבורה והאוצר ולמצוא כסף לשיפוץ הכביש, גם על חשבון פרויקטים אחרים כי הדבר החשוב הוא חיי האדם. כבר בתוכנית החומש הנוכחית ואם יש צורך אז גם להוסיף כסף".

עד שייגמרו הליכי התכנון והביצוע של השדרוג הגדול, הציע ח"כ ביטן לעשות הפרדת נתיבים בלי לשדרג את הכביש.

היו"ר ביטן סיכם את הדיון בנושא וקרא לנציגי משרד התחבורה לשבת עם האוצר והמשטרה ולראות מה אפשר לעשות. הוא הודה למשרד התחבורה ולשרה על ההתחשבות בעמדת הוועדה, ואמר כי זו עמדת הציבור. בנוסף ביקש היו"ר ביטן שתוך שנה מהיום תוצג לוועדה עבודה כוללת על כל הכבישים שמצריכים טיפול דחוף והוסיף: "הפעם תפתיעו אותנו ותעשו את זה מהר יותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!