דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

חוק ההסדרים / ועדת הכספים החליטה: הרפורמה במיסוי הקיבוצים תצא מחוק ההסדרים

למרות ההסכמות שגובשו בין אנשי התנועה הקיבוצית לאנשי רשות המסים, שהביאו לנוסח מתוקן של החוק, החליטה הוועדה כי הנושא מצריך דיון מעמיק והוא יחוקק בנפרד. האוצר והתנועה הקיבוצית הביעו אכזבה

בית התנועה הקיבוצית (צילום: דבר ראשון)
בית התנועה הקיבוצית (צילום: דבר ראשון)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ועדת הכספים החליטה אתמול (רביעי) להוציא את הרפורמה במיסוי הקיבוצים מחוק ההסדרים, זאת למרות ההסכמות שגובשו בין רשות המסים ונציגי הקיבוצים על שינויים בנוסח החוק. יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) אמר כי החוק יועבר בנפרד, ובהתאם להסכמות אלו, אך הדגיש כי "זה חוק גדול, לא משהו פשוט, ולא נגענו בו עד עכשיו. לכן לא ייתכן שנאשר אותו כלאחר יד".

עם פרסום טיוטת הצעת חוק ההסדרים לפני כחודשיים, הביעו ראשי התנועה הקיבוצית התנגדות נחרצת לסעיף המציע לשנות את מודל המיסוי בקיבוצים המופרטים, כך שכל חבר ימוסה באופן אישי. מאז, ניהלה התנועה הקיבוצית מגעים עם משרד האוצר ורשות המסים על תיקון הצעת החוק. בליל יום שלישי האחרון, הגיעו ראשי התנועה הקיבוצית ואנשי רשות המסים להסכמות, אותן הציגו בפני ועדת הכספים בצורת הצעת חוק מתוקנת. בשל פרק הזמן הקצר מהגשת ההצעה המתוקנת ועד לאישור חוק ההסדרים, וכדי לאפשר דיון מעמיק,  החליט גפני להוציא את ההצעה מחוק ההסדרים ולחוקק אותה בנפרד.

ניר מאיר (במרכז). (תמונה באדיבות המצולם)
ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית (במרכז). (תמונה באדיבות המצולם)

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, ביטא חשש כי דחיית הדיון וההצבעה על הצעת החוק תוביל לפגיעה בהסכמות אליהן הגיעו עם הרשות. "לא היינו מגיעים לתוצאה ללא ה'דד-ליין', למרות הקשיים" אמר, "אנחנו חוששים שאם החוק לא יאושר היום, לא יתקבל ההסכם ככתבו וכלשונו. זה מסתמך על ארבעה חודשים של מו"מ ואלמלא היינו מתכנסים כאן עכשיו, עוד היינו ממשיכים להתווכח כפי שהתווכחנו ארבעה חודשים. אנחנו מחויבים לכל פסיק בנוסח הזה".

גם אנשי משרד האוצר הביעו אכזבה מהחלטת הוועדה, וטענו כי לחוק יש משמעות תקציבית ולכן חשוב שיעבור במקביל לתקציב. ניר אמסל מאגף התקציבים באוצר, אמר במהלך הדיון כי "אנחנו בהחלט אומרים שהחוק הזה הוא פיסקלי ויש חשיבות שיעבור עם אישור תקציב המדינה על אף עמדת חברי ועדת הכספים".

דווקא חברי הכנסת המזוהים עם התנועה הקיבוצית הביעו תמיכה בהוצאת הרפורמה מחוק ההסדרים והביעו אמון ביו"ר הועדה שיוביל את הדיון בחוק תוך שמירה על ההסכמות שהושגו בין הקיבוצים לרשות המסים.

ח"כ איתן ברושי אמר "אני מודה ליו"ר הכנסת וליו"ר ועדת הכספים על עזרתם והבנתם את הבעייתיות של העלאת חוק מורכב שכזה במסגרת חוק דרקוני כמו חוק ההסדרים. יש לנו אמון מלא ביכולתו ויושרתו של ח"כ גפני לדון בחוק לפי שיקולי הוועדה ולוודא שלא יוכנסו בו שינויים חד-צדדיים. מלכתחילה חוק מורכב כזה עם כל ההשלכות הכבדות שלו, לא היה צריך להידון בהליך מזורז במסגרת חוק ההסדרים, ותוך שהוא מובא ללא הידברות עם הקיבוצים וללא דיון מעמיק. יחד עם זאת, אני מברך על ההסכמות שהושגו בזכות הנחישות שגילתה הנהגת הקיבוצים ומטריית המגן שזכינו לה מיו"ר הכנסת ויו"ר ועדת הכספים וגורמים נוספים בכנסת. כעת נדרשת הכנה רצינית על-מנת להעביר את החוק ללא חריגות מההסכמה שהושגה".

ח"כ מיכל בירן הצטרפה לדבריו של ברושי והוסיפה "מדובר בנושא מורכב, של קהילות, ואין צורך להיחפז ממש ברגעים האחרונים. לא יקרה דבר אם יוצא מסד הזמנים הזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!