דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

לאחר 19 שעות: הסתיים הדיון לנימוק ההסתייגויות על ביטול עילת הסבירות

ההצבעה בוועדת החוקה צפויה להתחדש הערב,לקראת אישור החוק לקריאה שנייה ושלישית | יו"ר הוועדה רוטמן: "נשמח לקדם את החקיקה בהסכמה, האופוזיציה מסרבת"

ועדת החוקה בכנסת בדיון על הרפורמה במערכת המשפט לביטול עילת הסבירות (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
ועדת החוקה בכנסת בדיון על הרפורמה במערכת המשפט לביטול עילת הסבירות (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

הסתיים הדיון בוועדת החוקה שהתקיים היום (שלישי), לאחר 19 שעות ברצף של הנמקת ההסתייגויות לחוק לביטול עילת הסבירות. יו"ר הוועדה שמחה רוטמן  הודיע שהוועדה תתכנס להצבעות על ההסתייגויות בהמשך הערב.

הדיונים על ההסתייגויות החלו כבר אתמול ונמשכו במהלך הלילה. חברי הכנסת צפויים לסיים היום את הדיונים, והחוק יעבור להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

לפי דיווחי N12, מתקיימים מגעים לריכוך החקיקה של עילת הסבירות, במעורבות בית הנשיא. הכיוון במגעים הוא שהחלטות הממשלה יהיו מוגנות מהתערבות בסבירות אבל לא החלטות של שרים. בנוסף מינויי שרים המובאים לכנסת יהיו מוגנים.

יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן אמר בדיון: "נשמח מאוד להתקדם לתיקון מערכת המשפט בהסכמות ובשיתוף פעולה. האופוזיציה התנהלה בחוסר תום לב וסירוב מוחלט להסכמות". לדבריו, "מעולם לא היה דיון בהצעת חוק יסוד עם כל כך הרבה שעות, מומחים ודוברים בעיקר מהאופוזיציה. כמעט כל דקה ושעה בדיונים נוצלו היטב. הדיונים היו מקיפים וממצים, אבל הצורה שבה האופוזיציה התנהלה הייתה בחוסר תום לב גדול".

במקביל, המחאות נמשכות גם היום בעשרות מוקדים ברחבי הארץ. המפגינים קוראים לממשלה לעצור את המשך החקיקה, לנוכח הכנת החוק לביטול עילת הסבירות לקריאה שנייה ושלישית ואישורו הסופי.

במהלך ההצבעות הלילה, הציעה יועמ"שית הכנסת לחבריה אופוזיציה למשוך חלק מההסתייגויות – בתמורה לאישור ההסתייגויות של הקואליציה. אולם, באופוזיציה סירבו וטענו: "ביטול הסבירות – שבירת כללי המשחק המקובלים בדמוקרטיה".

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

חה"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו) הזכירה דיווח שלפיו יש מגעים מאחורי הקלעים לריכוך החוק, אולם בוועדה השיבו כי "לא מכירים דבר כזה". עוד היא הוסיפה: "מערכת המשפט חשובה כי שיטת הממשל שלנו הכנסת אף פעם לא הייתה חזקה מדי, ועם השנים היא איבדה עוד יותר מכוחה. לא נשקר לעצמנו – כל דבר שהממשלה תרצה לקדם בסוף יקרה רק בגלל השיטה שלנו".

לפי הצעת החוק, שהיא למעשה תיקון של חוק יסוד השפיטה, בית המשפט לא יוכל לפסול את החלטות הממשלה או החלטות של שרים בהתבסס על עילת הסבירות. מדובר בצמצום כוחו של בית המשפט, שכן עילת הסבירות היא עילה מרכזית במשפט המנהלי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!