דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
19.0°תל אביב
  • 13.5°ירושלים
  • 19.0°תל אביב
  • 18.2°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 16.3°באר שבע
  • 23.5°אילת
  • 18.5°טבריה
  • 12.0°צפת
  • 18.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

בנק ישראל יורה לבנקים לאפשר למחזר משכתנא או לנייד אותה בטלפון או באתר

נגיד בנק ישראל אמיר ירון: "מחזור המשכנתא הוא מתיש וננחה את הבנקים לפשט ולהקל את התהליך" | למרות זאת, האישור הסופי על כל שינוי בתנאים ידרוש חתימה ונוכחות פיזית של הלווים בבנק | לפי בנק ישראל בחמש השנים האחרונות זינק קצב ההחזר הראשוני של המשכנתא ב-57%, בין היתר בשל עליית הריבית במשק

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
דוד טברסקי

בנק ישראל יורה לבנקים לאפשר ללוקחי משכנתאות לשנות את תנאיהן או לנייד אותן בין בנקים דרך הטלפון או האינטרנט בלי לגשת לבנק, זאת במטרה להגביר את התחרות על מחירי המשכנתאות בין הבנקים. את המהלך הציג נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, בוועדת הפנים אתמול (רביעי), ואמר: "מקווים שהמהלך יקדם הוזלה"

לטענת הנגיד, המהלך יקל משמעותית אתתהליך שינוי התנאים והעברה בין מסלולי המשכנתא, שעד כה דרשו מהלווים להגיע פיזית לבנק. בנק ישראל צפוי לפרסם את ההוראות והנחיות על אופן ביצוע תהליכי מחזור המשכנתאות המקוונים בימים הקרובים אך ירון הדגיש כי האישור הסופי על כל שינוי בתנאים ידרוש חתימה ונוכחות פיזית של הלווים בבנק.

ירון תיאר את המהלך כחלק מסדרה של מהלכים אותם מבצע הבנק לחיזוק הלווים אל מול הבנקים על מנת לעזור ללקוחות לעקוף את עול עליית מחירי הריבית, ובנוסף ויהווה מנוף לחץ נוסף על הבנקים להוריד את הריביות, ואמר ש"מחזור המשכנתא הוא מתיש ואנחנו  מנחים את הבנקים לפשט ולהקל את התהליך".

על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בחודש האחרון עלו מחירי השכירות בדירות בהן הוחלף שוכר ב-9.8%, וב-3.9% בדירות בהן השוכר חידש חוזה. בדבריו אמיר התייחס למגמת ההאטה במחירי הדיור ולעלייה במחירי השכירות שבאה בעקבותיה, ואמר שמדובר בעלייה זמנית: "המפתח הוא להגדיל את התחלות הבנייה, ככל שמחירי הדירות ירדו זה יגיע גם לשכירות".

באוגוסט 2022 בנק ישראל התחיל את הרפורמה לשקיפות ולנגישות בשוק המשכנתאות, שאמורה הייתה להקל ולייעל את תהליכי קבלת המשכנתא ולהגביר את התחרות בין הבנקים על ידי חיוב הבנקים להציג ללקוחותיהם שלושה סלים אחידים להלוואה, ובכך לפשט את תהליך ההשוואה בין הסלים. כחלק מהמשך מחיזוק הלווים, בנק ישראל חשף לפני שבועיים ממשק מיוחד שמראה את הריביות שמשלמים הלקוחות של הבנקים על משכנתאות. הממשק יתעדכן פעם בחודש ויאפשר ללקוחות לראות את השוני בין מחירי הריבית בין הבנקים עצמם וגם להבין איזה מסלול משכנתא כדאי יותר.

הגעתו של אמיר לוועדת הפנים של הכנסת הגיעה לאחר שורה של ביקורות שנמתחו על מדיניות הבנק המרכזי, בכך שהעלאת הריבית פגעה קשה בלוויי המשכנתאות, בלי התערבות של המדינה בנושא. בתחילת השבוע, נציגת בנק ישראל הציגה בוועדת הכלכלה של הכנסת שבעקבות העלאת הריבית, נרשמה עלייה של כ-800 ש"ח בהוצאות על משכנתא מתחילת 2022.

על פי נתוני בנק ישראל שפורסמו בתחילת החודש, קצב ההחזר הראשוני של המשכנתא עלה תוך חמש שנים מ-3522 שקלים בחודש ל-5522 שקלים, נתון המהווה עלייה של 57%, פי שתיים מקצב העלייה בשכר – שני שליש מהעלייה הזו נרשמו בשנתיים האחרונות, בהן התחילה לעלות הריבית.

יו"ר הועדה, ח"כ יעקב אשר, קרא לבנק ישראל בעבר לשקול לקיים רגולציה סלקטיבית ויו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן מקדם בימים אלו תהליכי פריסת משכנאתאות שאמורים להקל על תשלומי הריבית. הנגיד ירון התייחס לביקורת וביקש מהממשלה לא לקדם יותר חקיקה שנועדה להשפיע על הריבית, בטענה שזו תפגע בניסיונות הבנק להילחם עם האינפלציה: "לא להיכנס לענייני הבנקים והרגולציות – המלחמה באינפלציה היא עוד לפנינו גם אם רואים הקלה בנושא"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!