דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

הוועדה המשותפת לצמצום פערים לבנק ישראל: הנחו את הבנקים להקפיא תשלומי משכנתאות

יו"ר ועדת הכלכלה, השותפה לוועדה המשותפת, העלה הצעות ודרישות נוספות מהבנק להקלה על המשכנתאות | לפי בנק ישראל, זה לא מקומו, והפחתת נטל המשכנתאות לכולם תפספס את המטרה של העלאת הריבית

נגיד בנק ישראל אמיר ירון, יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילומים: פלאש90, ערוץ הכנסת)
נגיד בנק ישראל אמיר ירון, יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילומים: פלאש90, ערוץ הכנסת)
דוד טברסקי

יו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, דורש מבנק ישראל להוציא הנחייה מפורשת לבנקים המסחריים לאפשר ללווי המשכנתאות להקפיא את התשלומים שהתווספו על המשכנתאות בעקבות עליית הריבית. בנק ישראל מתנגד למהלך בטענה שאין זה מקומו של הבנק המרכזי לחייב את הבנקים ליישם את ההנחיות שכבר קיימות אצלם לטענת הבנק הנחיה כזו תפגע במאמצים לצמצום האינפלציה.

הוועדה המשותפת של הועדות לצמצום פערים חברתיים והכלכלה התכנסה אתמול (שלישי) לדיון נוסף, המתקיים כחלק ממהלך רחב של ראשי ועדות הכספים, הפנים והכלכלה, המנסים לקדם מספר מהלכים במקביל להקלה על גובה התשלומים שהתווספו ללווי המשכנתאות בשנה וחצי האחרונות, בעקבות עליית הריבית.

דרישתו של ביטן מבנק ישראל מבוססת על פי תכנית שהגיש לוועדה המשותפת עו"ד שלמה נס, שעמד בראש 'הפורום להצלת המשק' בתקופת משבר הקורונה ובין היתר קידם מספר הצעות להוזלה אפשרית של תשלומי המשכנתאות. הצעתו של נס מבקשת לפרוס את הגידול בחוב שנותר אצל משקי הבית על פני מספר שנים, וכך להקל על התשלומים בהווה.

על פי נתוני בנק ישראל, הבנקים המסחריים ויועצי המשכנתאות, ההתייקרות למשק בעת נעה בין 800 ל-1200 שקלים בחודש וקירבה את ההוצאה הממוצעת על המשכנתא ל-40% מההכנסה החודשית של משקי הבית. אחת האפשרויות להקל על התשלומים בטווח הזמן הקרוב היא פריסה מחודשת או הקפאה זמנית של התשלומים, כך שההתייקרות תתפרס על פני זמן ארוך ותפחית את עלות התשלומים.

הצעתו של נס ליישום ההקלה מעלה את האפשרויות לפריסה ארוכה יותר של המשכנתאות, הפסקת תשלומים על הריבית או דחיית תשלומים על הריבית. התכנית יכולה להתאפשר עקרונית על ידי הבנקים, אך הם יכולים, על פי ראות עיניהם, לחסום את הלווים שלהם מלגשת אליהן.

לאחר דיונים שהתמקדו בהצעות בלבד, ביטן דורש מבנק ישראל להוציא לכלל הבנקים הוראה מחייבת שתאפשר את הפריסה מחדש ללקוחות שלהם שיהיו מעוניינים בכך. "לבקש אני יכול בעצמי, צריכה להיות הנחיה שזה מה שמצפים מהם" אמר ביטון בתגובה לסירוב בנק ישראל לקדם את ההנחיה, שלטענת הבנק, אין זו אחריותו לעשות את זה.

התנגדותו של בנק ישראל למהלך נשענת על העובדה שבטווח הארוך, כל אפשרות של פריסה מחדש תוביל לכך שהתשלום הכולל על המשכנתא יהיה גבוה יותר, אך בבסיס ההתנגדות יושבת סיבה עמוקה יותר שמתכתבת עם עמדתו העקבית נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, והיא שכל הקלה תפגע במטרה לשמה הבנק העלה את הריבית – והיא המאבק באינפלציה. "צעד שיקל בצורה כוללת על כלל נוטלי המשכנתאות, משמעותו היא עיקור המדיניות המוניטרית וזו לא המטרה", אמרה בועדה ד"ר זיו נאור מבנק ישראל "נכון יהיה שהבנקים יתנו מענה ללקוחות ספציפיים שיש להם קושי נקודתי משמעותי לעמוד בהחזרים ולא לכל נוטלי המשכנתאות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!