דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

העלייה בעומס החום תגרום לאובדן פרודוקטיביות של 2.2% עד שנת 2030

ניקולס מייטר, כלכלן ארגון העבודה הבינלאומי , מתאר את ההשלכות הדרמטיות של עומסי החום על עולם העבודה | העובדים שיפגעו ביותר הם במדינות ומעמדות חלשים: "מצוקת חום זה גם עניין של צדק חברתי"

עובדים זרים באתר הבנייה של האצטדיון בלוסייל שבקטאר (צילום: AP Photo/Hassan Ammar, File)
עובדים זרים באתר הבנייה של האצטדיון בלוסייל שבקטאר (צילום: AP Photo/Hassan Ammar, File)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בתחילת יולי נשבר שיא עולמי, של השבוע החם ביותר שנמדד על כדור הארץ עד כה. גם חודש יוני שבר שיא והיה יוני החם ביותר שנמדד עד כה, על פי הארגון המטאורולוגי העולמי. פרט להשלכות הסביבתיות, להתחממות יש השפעה עצומה על עולם העבודה. מצוקת החום משפיעה על העובדים וגם על העסקים ופוגעת בפריון.

ניקולס מייטר, כלכלן במחלקת המחקר של ארגון העבודה הבינלאומי, המחבר הראשי של דו"ח ה-ILO על ההשפעה של חום קיצוני על פרודוקטיביות ועבודה הוגנת, מעלה פודקסט על המצב כדי לנסות להבהיר לאן העולם מתקדם במציאות הזו.

"כשאנחנו מדברים על מצוקת חום בתחום התעסוקה, אנחנו מדברים על מצב שבו קשה מדי לעבוד, או לפחות קשה מדי לעבוד בעוצמה נורמלית", אומר מייטר. "זה תלוי לא רק בטמפרטורה, אלא גם בלחות, או קרינת השמש, שמסכנת את בטיחות העובדים ובריאותם על ידי הגדלת הסיכון לפציעות ומחלות הקשורות לחום".

על פי מייטר, ההערכה מראה שתפוקת העבודה כבר מאטה בטמפרטורות גבוהות מטמפרטורת החדר (25 מעלות), וביצועי העובדים מעל 33 ו-34 מעלות, יכולים לרדת עד ל-50% בהתאם סוג העיסוק, ובדגש על עבודה פיזית תובענית. "כשהמצב הוא שהטמפרטורות עולות מעל 35 מעלות והולכות לכיוון ה 40, אז זה יהיה חמור מאוד".

לא רק חקלאות ובנייה עם פוטנציאל סכנה גבוהה

לא רק מי שעובד תחת שמש ישירה מושפע מהמצב, אומר מייטר, אלא גם מי שעובד בצל, ואפילו בתוך מבנה במקרה שהמפעל אינו מאוורר כראוי, או שאין מיזוג אוויר, או במקרים בהם יש מכונות כבדות או ביגוד מגן, ובעבודה הדורשת מאמץ פיזי ממושך.

"ראינו שהחקלאות מהווה 60% של אובדן הפריון ברמה העולמית, וגם ענף הבניין מושפע מאוד אבל לא רק הוא", אומר מייטר, "אנחנו יכולים לחשוב על משרות בתעשיית הספורט, ושל עובדי ציבור, כמו שוטרים או אנשי צבא, או רוכלי רחוב הנמצאים כמעט בכל מקום במדינות מתפתחות".

מייטר מדגיש כי אובדן הכנסה מיידית משפיע על הפריון, ולמעשה מצוקת חום פוגעת קודם באלו שיש להם את היכולת המועטה ביותר לספוג את ההשלכות שלה, והכי פחות יכולת הסתגלות, באופן מסוים.

"כמו כן, כשמסתכלים על המדינות שנפגעות הכי הרבה, אלה לעתים קרובות אלה עם מחסור בעבודה הוגנת, כמו חוסר הגנה סוציאלית, יותר שכיחות של עובדים לא פורמאליים, ויותר עובדים עניים. אז מצוקת חום זה גם עניין של צדק חברתי, וזה עניין של הגדלת אי השוויון בין מדינות ובתוך מדינות".

הטמפרטורות הגבוהות מהוות מפגע בטיחותי בעבודה, ומגבירות את הסיכון לתאונות ולפציעות. "אם יש לך כפות ידיים מיוזעות סביר להניח שדברים יחליקו, ואם אתה חווה סחרחורת והמשקפיים מעורפלים, אתה יכול לקבל החלטות גרועות או לעשות טעות עם מכונה. זה לא משפיע רק עליך, אלא גם על עמיתך לעבודה".

מצב חמור של עובדים רבים שנפגעו ואף קיפחו את חייהם בעקבות החום, אירע לקראת אליפות העולם בכדורגל שהתקיימה בקטאר בחורף האחרון. לרבים מהעובדים במקומות שהזכיר מייטר אין יכולת לקבל פיצויים על פגיעה בעבודה בשל היותם עובדים לא חוקיים, או במקומות שממילא לא שומרים על זכויות העובדים, ולצד הסכנה הגוברת בהיפגעות פיזית בעבודה, הדבר מותיר אותם חסרי אונים.

הבעיה היא גם של מעסיקים

בדו"ח שפרסם ארגון העבודה העולמי בנושא, עלה כי בשנת 2030, עומס החום יגרום לאובדן פרודוקטיביות של 2.2% מכלל שעות העבודה ברמה העולמית, שווה ערך ל-80 מיליון משרות במשרה מלאה ברמה העולמית. מדובר בהערכה מעודכנת לזו שנעשתה בשנת 1995, אז התחזית צפתה 1.4% של אובדן פרודוקטיביות.

"כשבאים למצוא פתרונות, יש ליישם צעדי הסתגלות ולהתחיל דווקא עם עובדים ומעסיקים", אומר מייטר, "כי הם כנראה האנשים שיכולים להגיב הכי מהר עכשיו, ונראה שהתופעה הזו מתרחשת די מהר".

פעולות הסתגלות כוללות הערכת סיכונים לגבי מצוקת החום, הן יכולות להיות מהגדלת מספר ההפסקות, התאמת הגישה למים עבור העובדים, התאמת לבוש העובדים, התאמת שעות העבודה, וגם הגדלת מספר המשמרות, שיאפשרו תחלופה גבוהה של עובדים שיעבדו בשעות מועטות יותר.

יש לדרוש נקיטת פעולות גם מהעובדים עצמם, לפי מייטר, יש לצפות לכל פעולה להפחתת החום מצדם, כמו שתייה קבועה, בדיקת בריאות עצמית, ומעקב אחר מצב העמיתים לעבודה, הנמצאים בסכנה למצבים של מצוקת חום.

"המעסיקים יכולים לאפשר לעובדים אמצעים שיסייעו להם בכך, כמו תשתיות גישה למים, גישה לחללים מקוררים וצל, התאמת הלבוש הכולל, יצירת סביבת עבודה שבה העובדים יכולים להרגיש בטוחים, ויכולים להעלות את הדאגות שלהם".

החום הגיע גם למדינות הקרות

מייטר אומר שבאופן מסורתי יש קשר בין מצוקת חום למדינות חמות, אך עליית הטמפרטורה הגיעה גם למדינות יותר קרות ומשפיעה על העבודה שם.

"בעוד במדינות חמות אנחנו יכולים לחשוב על יישום צעדי הסתגלות בני קיימא, במדינות ממוזגות, אנו עשויים לחשוב על אמצעי הסתגלות המופעלים, למשל, לפי רמה מסוימת של טמפרטורה. פה המקום לפעולת ממשלות להגדרת רמות מסוג זה".

תפקידה של הממשלה חשוב מאוד באספקת המידע וביצירת מסגרת רגולטורית מתאימה בתוך המדינות כדי להתמודד עם סוגיית מצוקת החום, וגם להשקעה בתשתיות, "אני מתאר לעצמי שמישהו יגיד 'אה, זה הולך להיות יקר', אבל אובדן הפריון גם יקר, וזו לא בעיה שהולכת ונעלמת."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!