דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

דו"ח: יועצים כלכליים ממעיטים בערכו של משבר האקלים, ומסכנים את הפנסיות של מיליוני חוסכים

קרנות פנסיה וגופים מוסדיים אחרים מסתמכים על יועצים שמעריכים בחסר את השפעות משבר האקלים, לפי דו"ח של ארגון קרבון טראקר | מנכ"ל הארגון הכלכלי-סביבתי MMMM: "כשהטמפרטורה בעולם עלתה ב-5 מעלות 95% מבעלי החיים הושמדו, אבל במודלים הכלכליים, התחממות כזו רק מקטינה קצת על התוצר"

שריפות בצרפת בעקבות גל החום (צילום: Philippe Lopez/Pool Photo via AP)
שריפות בצרפת בעקבות גל החום (צילום: Philippe Lopez/Pool Photo via AP)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מיליוני חסכונות פנסיה בסכנה בשל התעלמות מחומרת משבר האקלים, לפי דו"ח של ארגון קרבון טראקר שפורסם ביום חמישי שעבר. לפי הדו"ח, קרנות פנסיה וגופים מוסדיים אחרים מסתמכים על ייעוץ כלכלי שממעיט באופן דרמטי בערכו של משבר האקלים.

קרבון טראקר היא קבוצת חשיבה שמנתחת את סוגיית המעבר האנרגטי מדלקים פוסיליים לאנרגיות נקיות וההשלכות שלו על שווקי ההון. הארגון קידם את הכנסתו לשיח הכלכלי של המונח "נכסים תקועים", שמתייחס להשקעות בתשתיות דלקים פוסיליים כמו פחם, נט וגז. תשתיות אלה עלולות להפוך בעתיד לחסרות ערך, ולכן ייתכן שההפקה וההולכה של דלקים מזהמים ומחממי אקלים אלה לא כדאית.

"הדו"ח מראה שמודלי האקלים שבשימוש קרנות הפנסיה לא רק בלתי סבירים, אלא גם מסוכנים", אמר טוני ברדון, מנכ"ל הארגון הכלכלי-סביבתי Make My Money Matter (MMMM). "בפעם האחרונה שהטמפרטורה בכדור הארץ עלתה ב-5 מעלות בממוצע, 95% מבעלי החיים הושמדו ופני הים עלו ב-20 מטרים. אבל במודלים הכלכליים, התחממות כזו מחושבת כבעלת השפעה מינימלית על התוצר העולמי ועל הפנסיות".

את הדו"ח ערך פרופ' סטיב קין מאוניברסיטת קינגסטון בלונדון, מבקר חריף של האורתודוקסיה הניאו-ליברלית בלימודי הכלכלה. לדבריו, ההתחממות הגלובלית היא לא סוגיה קטנה של עלות מול תועלת, שתשפיע בעיקר על הדורות הבאים, כמו שטוענת הספרות הכלכלית הנוכחית – אלא פוטנציאל לאיום קיומי לכלכלה, שיכול להשפיע כבר על פנסיונרים שעדיין בחיים כיום. מדובר בעתיד הכלכלי של מיליוני אנשים".

קרנות הפנסיה וגופי השקעה גדולים אחרים אמנם מתחשבים במשבר האקלים בהחלטות ההשקעה שלהם, אבל היחס מעניק למשבר משקל זניח.

הדו"ח מונה שורת גופים לייעוץ כלכלי שגורמים מוסדיים נשענים עליהם, ומתבססים על ספרות מחקר של כלכלני אקלים. לפי קין, במחקרים חסרה מעורבות פעילה יותר של מדעני אקלים. כך, מאמרים של כלכלני אקלים נבחנים על ידי כלכלני אקלים אחרים, ומתרחקים מהידע המדעי על משבר האקלים.

התוצאה היא המעטה הרת אסון בהשפעה הכלכלית של משבר האקלים, ועקב כך גם בסיס רעוע מאוד למדיניות ההשקעה של קרנות פנסיה וגופים גדולים אחרים.

לפי מדעני האקלים, התחממות ממוצעת של 1.5 מעלות לעומת ראשית העידן התעשייתי תשפיע משמעותית על אסונות טבע כמו גלי חום. התחממות של מעל 1.5 תהיה "מסוכנת", התחממות של 3 מעלות תהיה "קטסטרופלית", ושל 5 מעלות תוביל ל"סכנה קיומית לאנושות".

לעומת זאת, סקירה של 738 מאמרים של כלכלני אקלים, מצאה שההערכה החציונית לנזק הכלכלי של התחממות של 3 מעלות היא הפחתה של 5% בלבד בתוצר העולמי, והתחממות של 5 מעלות מסתכמת בנזק של 10% בלבד.

כך למשל, חברת הייעוץ מרסר, ביצעה הערכה עבור הקרן האוסטרלית HESTA, שלפיה התחממות של 4 מעלות בממוצע תגרום רק לפגיעה של 17% בתיק ההשקעות עד שנת 2100.

מרסר גם מייעצת לגוף הפנסיה הבריטי LGPS, שמנהל 55 מיליארד פאונד של חסכונות פנסיה. הערכות בסדר גודל דומה נפוצות בקרב גופי השקעות רבים.

"מדובר בתחושת ביטחון שנשענת על אשליה", אומר מנכ"ל קרבון טראקר מארק קמפנל.

הדו"ח קורא לכל בעלי העניין – ממשלות, רגולטורים, מומחי השקעות, ארגוני החברה האזרחית ויחידים להבטיח שמדיניות האקלים נשענת על ממצאי המדענים, ולא על תחזיות ורודות וחסרות קשר למציאות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!