דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
23.8°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 27.9°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

דעה / ברשות שוק ההון לא התאמצו להנגיש לציבור את ההחלטה שתפגע במיליוני ישראלים

טיוטת ההוראות שיקצצו במאות שקלים את דמי הביטוח הסיעודי פורסמה "להערות הציבור" בדף משני באתר, ללא נתונים שמגבים אותה | הכתובת למשלוח הערות והתאריך האחרון מופיעות במכתב שממוען למנהלי חברות הביטוח | הרשות: "כך אנחנו מפרסמים טיוטות להערות הציבור"

משרד האוצר (צילום: ג'וליה לרמה)
משרד האוצר (צילום: ג'וליה לרמה)
אסף צבי

באחת הסצינות בספר "מדריך הטרמפיסט לגלקסיה" של דוגלס אדאמס (הוצאת כתר, 1979) מודיעה מערכת כריזה לתושבי כדור הארץ שהוחלט להרוס אותו כדי לסלול דרך אקספרס על-חללית. "אין טעם לנהוג כמופתעים מהעניין", אומר הכרוז, "כל מפות התכנון וצווי ההריסה הוצגו במחלקת התכנון המקומית שלכם באלפא קנטאורי במשך חמישים שנים ארציות. כך שהיה לכם די זמן להגיש קובלנה רשמית, וכעת כבר הרבה יותר מדי מאוחר להקים רעש בעניין".

הפרודיה של אדאמס מ-1979 על מערכות שלטוניות שמנסות ליצור מראית עין של קשב לאזרחים, כשבפועל אין לאותם אזרחים שום יכולת השפעה, נראית נכונה ורלוונטית במקרים רבים בשנים שחלפו מאז. הקיצוץ בביטוחים הסיעודיים של קופות החולים שמובילה רשות שוק ההון הוא כנראה אחד מהם.

בשלישי האחרון הפיצה הרשות הודעה לתקשורת, בה נכתב כי היא "פרסמה טיוטת הוראות המסדירות את הכיסוי בביטוח הסיעודי הקבוצתי לחברי קופות החולים". בהודעה נאמר שכדי לשמור על יציבות הקרנות, מוצע להפחית ב-600 שקלים בחודש את התשלום החודשי למבוטחים, ולהאריך את תקופת האכשרה מחודשיים לחצי שנה. ברשות כתבו ש"הטיוטה פורסמה להערות הציבור", אך בפועל, נראה שלא התאמצו במיוחד כדי להנגיש אותה לציבור.

טיוטת ההוראות החדשות, שישפיעו על 4.5 מיליון מבוטחים, לא צורפה להודעה שפורסמה באתר הרשות. אם כך, היכן היא כן פורסמה? חיפוש באתר הרשות על ידי מי שאינו מתמצא בכך, לא יוביל בקלות לתשובה.

בעמוד הראשי של האתר מופיעה ההודעה לתקשורת במדור 'חדשות'. אך כאמור, בהודעה עצמה טיוטת ההוראה לא נמצאת. כך גם בעמוד 'ביטוח', שעודכן לאחרונה ב-2020. גם כניסה לכל האפשרויות בתפריט שבראש האתר – 'מדיניות ונהלים', 'פרסומים', 'חדשות' ו'מידע משפטי' לא מובילה אל הטיוטה.

דף הבית באתר רשות שוק ההון (צילום מסך)
דף הבית באתר רשות שוק ההון (צילום מסך)

רק מי שעדיין לא התייאש, וייכנס לדף 'הסדרה וחקיקה', שהיא האפשרות הרביעית במדור 'נושאים', ימצא את טיוטת ההוראות, יחד עם עוד טיוטות והוראות רגולציה מטעם הרשות.

לצד זאת, שורת החיפוש באתר אינה מסייעת במיוחד לאיתור הטיוטה. צירוף המילים "ביטוח סיעודי" מניב שורה ארוכה של תוצאות חיפוש, אך הן אינן מופיעות לפי מועד פרסומן, וטיוטת ההוראות המבוקשת היא התוצאה השמינית שמופיעה בו.

אין נתונים או מספרים

בפרסום עצמו מופיעים טיוטת ההוראות החדשות עם דברי הסבר, ודו"ח השפעות רגולציה (RIA) שמפרט מעט יותר את המהלך. עם זאת, ברשות הסתפקו רק בתיאור המסקנות שאליהן הגיעו ומצדיקות את הקיצוץ, לפיהן "נוכח הפער שנוצר בין נתוני התביעות בפועל ובין התחזית העומדת בבסיס התמחור האחרון שבוצע, קיים חשש ליציבות הקרנות, וליכולת שלהן לעמוד בהתחייבות לתשלום תביעות עתידיות של חברי הקבוצה".

המסקנה הזו לא מגובה בנתונים או במספרים כלשהם, שוודאי קיימים אצל אנשי המקצוע ברשות: בכמה עלה שיעור התביעות, ובכמה הוא גדול מההנחות המקוריות? מתי קרן זו או אחרת לא תוכל יותר לעמוד בתשלומים? ועוד. אם ברשות ניתחו ובחנו את המצב לעומקו, קשה להבין מדוע לא טרחו לשתף גם את הציבור בנתונים, שעליהם מתבססת ההחלטה לפגוע במאות אלפי קשישים ובמיליוני קשישים לעתיד. גם אם לשיטתם זו הדרך היחידה להציל את קרנות הביטוח, אולי לאיש מקצוע זה או אחר יהיו השגות על אופן החישוב, או הערכה אחרת? ומה בכלל הטעם לפרסם "להערות הציבור" החלטה שמבוססת על נתונים, מבלי לפרסם לציבור את אותם נתונים?

הכתובת להערות הציבור מופיעה רק במכתב למנהלי החברות

בפני מי שבכל זאת מעוניין להעיר על ה"טיוטה להערות הציבור", ניצבת משוכה נוספת: לאן לשלוח את ההערות? גם כאן, ברשות לא מקלים במיוחד על הציבור. בהודעה לתקשורת, וגם במסמך הטיוטה עצמו, לא מופיעה כתובת למשלוח הערות, ועד מתי ניתן לשלוח אותן.

התשובה לשאלה הזו נמצאת ב"מכתב נלווה" שמופיע לצד טיוטת ההערות ודו"ח השפעות הרגולציה, וממוען ל"מנהלי קופות החולים ומנהלי חברות הביטוח". רק במכתב הזה מופיעה הכתובת המיוחלת: "לידי גב' שירה עמיאור, בדואר אלקטרוני Shiraam@mof.gov.il". כלומר, המען להערות כלל הציבור פורסם כחלק ממכתב שמיועד למנהלי קופות החולים וחברות הביטוח. רק בתשובה לפניית 'דבר' לרשות נאמר במפורש שזוהי גם הכתובת לכלל ההערות מהציבור.

במכתב הזה גם מצוין המועד האחרון: "הערות לטיוטה ניתן להגיש עד יום 20 באוגוסט 2023", כלומר, שלושה שבועות מפרסום הטיוטה.

שורה נוספת במכתב, שלא ברור אם נועדה רק למנהלי הקופות וחברות הביטוח או לכלל הציבור, היא ש"דיונים בהערות יתקיימו במשרדנו בירושלים, בימים 23 באוגוסט ו-27 באוגוסט. לתיאום ישיבה יש ליצור קשר עם גב' אילנית דהן בטלפון: 02-5317100 או בדואר אלקטרוני: idahan@mof.gov.il."

משרדי הממשלה כבר התקדמו

ברשות יכולים ללמוד דבר או שניים מ"אתר החקיקה הממשלתי" שפועל כבר מספר שנים, ובו מתפרסמות טיוטות של הצעות חוק ממשלתיות, תקנות והוראות חקיקה מטעם משרדי הממשלה. באתר הזה ניתן למצוא בקלות יחסית טיוטות חקיקה באמצעות סינון לפי תאריך, משרד ממשלתי, סוג החקיקה, מילות חיפוש שונות ועוד. לצד זאת ניתן גם לשלוח בקלות הערות לחקיקה, ולשולח עומדת גם האפשרות שהערותיו יתפרסמו באתר. עקב כך, כל מי שנכנס לאתר יכול לעיין בהערות של ארגונים ואזרחים לדברי החקיקה.

כל זה כמובן לא מבטיח שהמשרדים יתחשבו בהערות שנשלחות אליהם. אבל לפחות ברור איפה המסמכים נמצאים, ולאן לשלוח את ההערות.

לצד השאלה איך הציבור שנכנס לאתר הרשות יכול למצוא בקלות את המידע שישפיע על חייו, כדאי שברשות יזכרו שיש להם גם עמוד פייסבוק עם 14 אלף עוקבים. אם הם באמת היו מעוניינים בהערות מהציבור על המהלך הדרמטי, ייתכן שהיו טורחים לפרסם גם בו את הכוונה לקצץ את דמי הביטוח, היכן נמצאים המסמכים הרלוונטיים ואיך להעיר הערות. אבל זו, כנראה, כבר ציפייה מוגזמת מגוף שהתנהלותו מזכירה את מחלקת התכנון האזורית באלפא קנטאורי.

בתגובת הרשות לפניית 'דבר' נאמר ש"הטיוטה להערות הציבור פורסמה, ובמכתב הנלווה מפורט כיצד מגישים את ההערות", וכן ש"כך אנחנו מפרסמים טיוטות להערות הציבור". ואולי זו בדיוק הבעיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!