דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ב' באייר תשפ"ד 10.05.24
36.4°תל אביב
  • 33.1°ירושלים
  • 36.4°תל אביב
  • 32.5°חיפה
  • 35.1°אשדוד
  • 38.6°באר שבע
  • 36.8°אילת
  • 40.8°טבריה
  • 31.2°צפת
  • 37.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"אין הבנה לגודל הקטסטרופה": מסגרות היום לילדים ובוגרים עם מוגבלות יושבתו לראשונה מקום המדינה

במטה המאבק להעלאת שכר המטפלים והמדריכים הודיעו לשרי האוצר והרווחה כי אם לא תיענה דרישתם, יפתחו כלל הארגונים בשביתה הדרגתית החל מה-1 בספטמבר | המשמעות: לא ייקלטו מטופלים חדשים במרכזי היום לבוגרים במצב סיעודי וטיפולי מגיל 21 ומעלה

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90
שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90
הדס יום טוב

לראשונה מקום המדינה: מסגרות היום לילדים ובוגרים עם מוגבלות יושבתו ללא הגבלת זמן בדרישה להעלאת שכר המטפלים.

מטה המאבק להעלאת שכר המטפלים והמדריכים הודיע היום (שני) במכתב לשרי האוצר והרווחה כי אם לא תיענה הדרישה להעלאת השכר, יפתחו כלל הארגונים בשביתה הדרגתית החל מה-1 בספטמבר, ועד להשבתה מלאה של מסגרות היום שתחל ב-10 לספטמבר ללא הגבלת זמן.

מטה המאבק, הכולל 35 ארגונים התומכים באנשים עם מוגבלות, בהם אקים, אלו"ט ואיל"ן, פורום פ"ת, פורום מצליח וארגונים נוספים מכל רחבי הארץ המפעילים מסגרות דיור, תעסוקה ופנאי לילדים ולאנשים עם מוגבלות, פעל בחודשים האחרונים מול משרדי האוצר והרווחה לשיפור התנאים והעלאת שכר המטפלים והמדריכים, שמתוקצב כיום ע"י המדינה בשכר מינימום. דרישתם היא להעלות את שכר המטפלים והמדריכים לשכר חודשי של 8,000 שקלים, כגובה השכר הסייעות בחינוך המיוחד לפי הסכם השכר שנחתם לאחרונה.

במטה מתריעים, כבר מספר חודשים, על קריסה מוחלטת של מסגרות הרווחה, ואף התקיימו פגישות רבות וסיורים במסגרות עם בכירי המשרדים. לבקשת משרד האוצר, הועברו נתונים מספריים מדויקים המצביעים על עזיבה גורפת של עובדים. ביוני האחרון כבר הודיע המטה על כוונתו להשבית את השירותים, אך למרות זאת, לדבריהם, עד כה נמנעו המשרדים מלתת מענה למצוקתם.

"אם לא יימצא תקציב מידי להעלאת שכר המטפלים והמדריכים, קריסת השירותים תימשך, המסגרות תסגרנה מעצמן בשל היעדר צוות גם ללא השבתתן, ותיגרם פגיעה עמוקה וקשה באנשים ומשפחותיהם", כתבו מטה המאבק במכתבם, והודיעו, כאמור, על השבתת כל מסגרות היום החל מה-1 בספטמבר.

על פי ההודעה, החל מהראשון לספטמבר לא ייקלטו מטופלים חדשים במרכזי היום לבוגרים במצב סיעודי וטיפולי מגיל 21 ומעלה, ובמרכזי התעסוקה. משמע, בוגרי מערכת החינוך המיוחד שיסיימו את חוק לימודיהם בחודש אוגוסט יאלצו להישאר בבית ללא מענה.

בנוסף, בצהרונים, הארכות היום ובמועדוניות לילדים עם מוגבלות מגילאי 6 עד 21 בבתי הספר לא יקלטו ילדים חדשים, כך שהילדים יסיימו את יום הלימודים בשעות הצהרים המוקדמות, מה שיאלץ את ההורים למצוא פתרונות, וימנע מהילדים שעות העשרה והתפתחות.

לדברי המטה, אם אחרי צעדים אלה לא יימצא פתרון, תהיה השבתה מלאה של כל המסגרות החל מהעשירי לספטמבר.

שירותי התעסוקה נותנים מענה לכ-12,000 אנשים עם מוגבלות, מערכי הדיור לכ- 18,000 אנשים עם מוגבלות והארכות היום והמועדוניות בבתיה"ס ובגני הילדים לכ- 7,500 ילדים ונוער עם מוגבלות. על פי נתוני משרד הרווחה והביטחון החברתי, החוסר בכוח אדם במסגרות אלה עומד כיום על 33%.

לדברי סיגל פרץ יהלומי, מנכ"לית אקים וראש מטה המאבק: "התחושה היא שננטשנו. סוגיית משבר כוח האדם הועלתה על ידינו בשנים האחרונות ללא מענה, אך בתקופה האחרונה הגענו לשיא המשבר עמו כבר לא נוכל להתמודד ובהתאם הקמנו את מטה המאבק. במסגרת מטה המאבק לאורך חודשים ארוכים אנו פועלים יד ביד עם משרדי הממשלה, כדי להגיע מהר ככל האפשר לפתרון תקציבי שיאפשר את העלאת שכר המטפלים והמדריכים וגיוס כוח אדם, כדי להציל מסגרות רבות מקריסה מוחלטת, ממצבי סיכון לאנשים שאנו תומכים בהם ומסגירה. לצערי נראה כי אין במשרד האוצר הבנה לגודל הקטסטרופה ובינתיים הם נותרו חירשים לזעקתנו.

לארגונים לא נותרה ברירה אלא לנקוט, לראשונה מאז קום המדינה, בצעדים חריפים כל כך. כמי שתומכים יום יום באנשים עם מוגבלות, ההשלכות הקשות של השביתה על הילדים והאנשים עם מוגבלות ועל בני משפחותיהם ידועות לנו היטב. הרי אנו נושאים עימם בנטל ומנסים בכל כוחנו לסייע. אלא, שאנו לא יכולים להמשיך במתן שירות מיטבי, שלא לומר מספק, לאנשים באופן שמבטיח את שלומם וביטחונם. באוצר חייבים להבין שלא ניתן לספק שירותים ראויים ומקצועיים בשכר מינימום ועליהם להעמיד תקציב הולם.

"הסכם השכר של הסייעות בחינוך המיוחד שנחתם בחודש אפריל כולל שיפור מבורך בתנאי העסקתן. אולם המדריכים והמטפלים שעושים עבודה דומה, ולעיתים קשה יותר – במסגרות הדיור 365 יום בשנה 24 שעות ביממה, בתעסוקה וכו' – במסגרות שבפיקוח משרד הרווחה, לא נכללו בהסכם זה, דבר שמוביל לנטישה של המסגרות ומעבר לתפקידים בהם השכר גבוה יותר.

"נציין כי כמי שפועלים מתוך אחריות, ממלכתיות ודאגה לילדים ובוגרים עם מוגבלות, אנו נמשיך לדפוק על כל דלת, בדרישה למציאת פתרון ותקציבים שיאפשרו את המשך הפעלת המסגרות והשירותים ולהבטיח שהחברה הישראלית תישמר כחברה ערכית המכבדת ומכלילה אנשים עם מוגבלות".

תגובת משרד האוצר: "הקושי בגיוס כוח אדם בחלק ממסגרות משרד הרווחה הוא נושא חשוב הנמצא בטיפול בשנים האחרונות. כחלק מהטיפול בקושי זה קיבל משרד הרווחה תוספות ייעודיות למתן תמריצים למדריכים ומטפלים בתקציב האחרון. כמו כן, רק לאחרונה אישרה הממשלה הגדלה של מכסות העובדים הזרים לטובת טיפול במוסדות הרווחה ב-1,300 עובדים, אשר צפויים לספק מענה חלקי לקושי בגיוס עובדים. משרד האוצר נמצא בקשר שוטף עם משרד הרווחה למציאת פתרונות נוספים".

תגובת משרד הרווחה והביטחון החברתי: "מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של משבר כוח אדם במקצועות רבים בכלל ובתחום הרווחה בפרט. משבר זה, שהתעצם מאז תקופת הקורונה, מאיים על קיומם של מסגרות לאנשים עם מוגבלות. שר הרווחה יעקב מרגי פועל רבות למציאת פתרונות לטווח הארוך ולטווח הקצר הן בנושא גיוס ושימור עובדים והן בנושא השכר.

חלק מהצעדים המרכזיים שהוביל השר מרגי, הם העלאת שכר הסייעות במעונות יום השיקומיים ותוספת של 1300 מכסות עובדים זרים שיוכשרו לטובת טיפול באנשים עם מוגבלות במסגרות הרווחה. השר מרגי נפגש עם שר האוצר סמוטריץ ודנו בנושא וסיכמו כי הצוותים המקצועיים יעמדו בקשר שוטף על מנת למצוא פתרונות נוספים כדי להביא פתרון לסוגיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!