דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

גורם המעורה בפעולות ישראל באתיופיה: "מדינת ישראל לא תחלץ את קהילת הממתינים לעלייה בגונדר"

הגורם אומר ל'דבר' שכל עוד הממשלה לא תפעל אקטיבית, אלפי הממתינים ומשפחותיהם בארץ לא יזכו לסיוע | מאמצי החילוץ הישראלים מתמקדים באזרחים ובזכאי עלייה מכוח חוק השבות בלבד, וכללו גם חילוץ אזרחים זרים | מטה המאבק למען יהודי אתיופיה: "שר העלייה והקליטה אופיר סופר אחראי על חייהם של הממתינים"

יהודים בבית הכנסת בגונדר באתיופיה (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
יהודים בבית הכנסת בגונדר באתיופיה (צילום: מרים אלסטר/פלאש 90)
יהל פרג'

 

גורם המעורה בפעילות הישראלית באתיופיה אומר ל'דבר' שלמדינת ישראל אין קשר או יכולת לסייע לאלפי הממתינים לעלייה בגונדר שבאתיופיה אל מול התגברות הלחימה באזור.גורם המעורה בפעילות הישראלית באתיופיה אומר ל'דבר' שלמדינת ישראל אין קשר או יכולת לסייע לאלפי הממתינים לעלייה בגונדר שבאתיופיה אל מול התגברות הלחימה באזור.

"המצב נכון לעכשיו הוא ששדה התעופה בגונדר סגור, וכך גם הדרכים שבשליטת הממשלה האתיופית", אומר הגורם, "רשויות המדינה נמצאות בקשר עם כמה עשרות ישראלים שנמצאים בעיר, ופועלים להביאם לחוף מבטחים. אולם, עם אלפי הממתינים לעלייה הנמצאים בגונדר, אין למדינת ישראל קשר וגם אין לה איך לסייע להם בשלב זה, משלל סיבות".

לדברי הגורם, כל עוד הממשלה לא פועלת אקטיבית מבחינת תקצוב והפעלת כוחות, גם הממתינים שעומדים בכל הקריטריונים שקבעה הממשלה, במובן של קירבה משפחתית לישראלים, ולפיכך זכאים לעלייה לפי החלטת הממשלה – לא יזכו לסיוע. לדבריו, גם המשפחות הישראליות, הדואגות לקרוביהן באזורי הקרבות, לא יזכו למידע וסיוע בזמן הקרוב.

בניגוד לחוסר הפעולה הישראלי אל מול הממתינים לעלייה, שחלקם נמצאים במחנות המעבר מזה שנים רבות, פרסם אתמול כתב חדשות 12 ברהנו טגניה שישראל חילצה מספר אזרחים ישראלים ושבעה אזרחים זרים מהעיר דבקר לעיר שירה שבמחוז טיגרי.

מדיניות הסיוע של ישראל מותירה מאחור את אלפי הממתינים לעלייה

שר החוץ אלי כהן אמר היום (שלישי) ש"לא נחסוך שום מאמץ להבטיח את שלומם של כל הישראלים והיהודים הנצורים במחוז". כהן הודיע שהוא מקיים הערכות מצב בנוגע לישראלים ולזכאי עליה הנצורים באזור גונדר באתיופיה, משרד החוץ יצר עד כה קשר עם כ-160 ישראלים ו-54 זכאי עליה.

המושג 'זכאי עליה' בהודעתו של כהן מתייחס לזכאים לעלייה מכוח חוק השבות בלבד, ולא לרוב הממתינים לעלייה באתיופיה שהמדינה אינה מכירה ביהדותם, וזכאותם לעלייה היא מכוח החלטת ממשלה מ-2016, שקבעה קריטריונים כמו קרבה משפחתית מדרגה ראשונה לאזרחים ישראלים.

במטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה דורשים מהממשלה לפעול נוכח הסכנה. "מטה המאבק קורא לממשלת ישראל לפעול מיד במבצע להצלת חיי הממתינים בגונדר ולהביאם הביתה לישראל. 4226 יהודים הגישו בקשות עלייה, רובם עומדים בקריטריונים שהגדירה ממשלת ישראל לעליה במסגרת מבצע "צור ישראל".

"בעת הזאת, סבים, סבתות, אחים ואחיות נמצאים בסכנה", אומר סורפל עלמו, מנהל מטה המאבק, "ממשלת ישראל צריכה לעשות את המאמצים בשביל לבוא לעזרתם של הממתינים. כפי שהממשלה פעלה באופן מהיר להעלות עשרות אלפים מהמלחמה באוקראינה ומרוסיה בראשית המלחמה. שר העלייה והקליטה אופיר סופר אחראי על חייהם של הממתינים בגונדר".

עיר עם אלפי יהודים בשליטת המורדים

לפי סוכנות הידיעות AP, כמה אזורים במחוז אמהרה נפלו כבר לידי המורדים הלוחמים ממיליציית 'פאנו', בסכסוך שהתלקח מחדש בשבוע שעבר. ממשלת אתיופיה הכריזה על מצב חירום למשך חצי שנה בכל אמהרה, שם המורדים השתלטו על בתי הכלא ושחררו אסירים והשתלטו על מוסדות השלטון.

תושבים בגונדר אמרו ל-AP כי 'פאנו' שולטת כעת בעיר, שם התרכזו ב-15 השנים האחרונות האחרונים אלפי יהודים, שעזבו את כפריהם באזור, בשל הדרישה של מדינת ישראל כחלק מההליכים הבירוקרטיים לקראת עלייה. במהלך השנים נשארו המשפחות בגונדר בשל האפשרות לקיום חיי קהילה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!