דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
23.1°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 23.2°אשדוד
  • 23.8°באר שבע
  • 28.5°אילת
  • 26.7°טבריה
  • 17.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמת ארמניה אזרבייג'אן

"לא לעמוד מן הצד": עשרות פנו לנשיא הרצוג בדרישה להתערב במשבר ההומניטרי בנגורנו-קרבאך

"למדינת ישראל יש קשרים קרובים עם אזרבייג'ן, וביכולתה לקדם את סיומו של המשבר הזה" כתבו אנשי הרוח | יוזמי המכתב הזהירו כי 120,000 תושבי הרפובליקה עלולים להגיע לסכנת חיים ללא כל אספקה של מזון ותרופות | הרצוג היה נשיא המדינה הראשון שערך ביקור רשמי באזרבייג'ן

נשיא המדינה, יצחק הרצוג (צילום: חיים צח/לע"מ)
נשיא המדינה, יצחק הרצוג (צילום: חיים צח/לע"מ)
אוריאל לוי

עשרות רבנים ואנשי רוח, ביניהם השר לשעבר מיכאל מלכיאור פנו אתמול (שישי) לנשיא המדינה יצחק הרצוג כדי שיסייע בפתרון המשבר ההומניטרי המתחולל בחבל נגורנו-קרבאך. רפובליקת ארצאך הארמנית מצויה תחת מצור של צבא אזרבייג'ן מזה כשמונה חודשים, ללא כל אספקה של מזון ותרופות, מה שמביא את 120,000 תושבי הרפובליקה לסכנת חיים מידית.

"למדינת ישראל יש קשרים קרובים עם אזרבייג'ן, שאחראית למצב באזור, וביכולתה לקדם את סיומו של המשבר הזה", נכתב במכתב להרצוג, שביקר לאחרונה באזרבייג'ן ונפגש עם נשיאה. "מתוקף הקשרים הללו, לפתחה של ישראל מוטלת גם חובה מוסרית להתערב ולא לעמוד מן הצד"

לישראל ולאזרבייג'ן, הגובלת באיראן, יש קשרים קרובים, ונשק מתוצרת ישראלית שבו היו חמושים הכוחות האזרים היו מכריעים במלחמה האחרונה בנגורנו-קרבאך ב-2020. היא הסתיימה בהסכם בתיווך רוסיה אחרי שבאקו הצליחו להשתלט מחדש על אזורים שסביב החבל. ואולם, הארמנים טוענים כי הכוחות הרוסיים שנפרסו בחבל אינם מתערבים ומונעים את ההפרות של האזרים, שהציבו מחסום על הכביש המוביל למובלעת.

הכביש, המכונה מעבר לאצ'ין, הוא המעבר היחיד אל תוך המובלעת הארמנית והחוצה ממנה. במכתב מזהירים מחבריו כי "סגירתו גוזרת על התושבים חיי סבל ומחסור, ועלולה לגזור עליהם אף מוות המוני מרעב ומחלות". לדבריהם, בשבוע האחרון, "גורמים רבים, בכללם מומחי האו"ם ושר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, מתריעים על סכנה ממשית לחייהם של התושבים ועל הצורך הדחוף שאזרבייג'ן תאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לשטחה".

הרצוג היה לנשיא המדינה הראשון העורך ביקור רשמי באזרבייג'ן במאי האחרון, ואחריו הגיע לבאקו גם שר הביטחון יואב גלנט. זאת בנוסף לפתיחתה של שגרירות אזרית בתל אביב.

"בזמן שאזרבייג'אן פועלת בניגוד להסכמים שהיא חתמה עליהם וגורמת למשבר הומניטרי חריף, הסיוע שהענקנו לאזרבייג'ן מטיל עלינו אחריות מוסרית מיוחדת שלא לעמוד מנגד, ואף מזמן לנו הזדמנות חשובה להשפיע", נכתב במכתב. "לא ייתכן שנאלם דום בעת הזו, במיוחד לאור הקשר ההיסטורי רב השנים ורב הרבדים שלנו עם העם הארמני. הן ההיסטוריה היהודית הן ההיסטוריה הארמנית מכירות היטב את התירוצים הפוליטיים הבאים להצדיק אדישות וחוסר מעש אל מול חיים המצויים בסכנה".

על המכתב היו חתומים, בין היתר, פרופ' יאיר אורון, חוקר ג'נוסייד מהאוניברסיטה הפתוחה, יו"ר המכון לחקר השואה ורצח עם, פרופ' ישראל טשרני, העיתונאי יעקב אחימאיר והסופרת אורה אחימאיר, השר וחבר הכנסת לשעבר הרב מיכאל מלכיאור, העיתונאית שרי רז הרב דוד רוזן, אנשי אקדמיה ופעילים נוספים. אנשי הרוח הדגישו כי הם לא מצפים מישראל להתערבות פוליטית בסכסוך, אלא לסיוע לתושבי החבל "המצויים בסכנה חמורה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!