דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
17.9°תל אביב
  • 12.1°ירושלים
  • 17.9°תל אביב
  • 17.3°חיפה
  • 17.4°אשדוד
  • 15.4°באר שבע
  • 19.5°אילת
  • 17.5°טבריה
  • 13.2°צפת
  • 16.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סם בנקמן פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נשלח למעצר בכלא עד תחילת משפטו

בנקמן פריד, שמואשם בעבירות פיננסיות שמגיעות למיליארדי דולרים, ניסה להדיח שני עדים, ובכך הפר את תנאי השחרור בערבות | משפטו צפוי להתחיל ב-2 באוקטובר

סם בנקמן פריד נעצר באיי הבהאמה (צילום: Royal Bahamas Police Force/Handout via REUTERS)
סם בנקמן פריד נעצר באיי הבהאמה (צילום: Royal Bahamas Police Force/Handout via REUTERS)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

סם בנקמן פריד, המייסד והמנכ"ל לשעבר של בורסת מטבעות הקריפטו FTX, נשלח למעצר בכלא עד לתחילת משפטו, לאחר שהפר את תנאי השחרור בערבות, כך פסק אתמול (שישי) השופט לואיס קפלן.

קפלן דחה את בקשת בנקמן פריד לעיכוב ביצוע של המעצר עד הגשת ערעור. אם הערעור יידחה, בנקמן פריד יישאר במעצר עד תחילת משפטו ב-2 באוקטובר.

נגד בנקמן פריד עומדת סדרת אישומים פליליים בעבירות פיננסיות, שכוללות הונאת משקיעים, הונאת לקוחות, הונאת ניירות ערך והלבנת הון שמגיעות למיליארדי דולרים.

בין השאר, מואשם פריד שהעביר מיליארדי דולרים מכספי לקוחות FTX לקרן ההשקעות שבבעלותו, אלמדה ריסרץ', כדי לכסות את הפסדיה.

עו"ד ג'ון ג'יי ראי, שמונה לטפל בפשיטת הרגל של החברה, אמר על ההתנהלות הפנימית של קבוצת החברות FTX: "מעולם לא ראיתי כישלון חמור כל כך".

לפי תרשומת הדיון מאתמול של העיתונאי מתיו ראסל, השופט קפלן הסיק: "יש סבירות גבוהה להאמין שהנאשם ניסה להדיח עדים לפחות פעמיים". כבר ביולי האחרון הזהיר השופט את בנקמן פריד ששיחותיו עם אנשי תקשורת מפרים את תנאי הערבות. קפלן אחראי גם לכליאתו של עו"ד סטיבן דונציגר, שייצג ילידים באקוודור בתביעת ענק נגד תאגיד הנפט שברון.

בבקשה לביטול הערבות, התביעה ציינה שבחודשים האחרונים שלח בנקמן פריד יותר מ-100 הודעות דואר אלקטרוני לתקשורת וקיים יותר מ-1,000 שיחות טלפון עם עיתונאים, מהן 100 עם עיתונאי הניו יורק טיימס.

התביעה התייחסה לפרסומים על היועץ המשפטי של FTX US, ריאן מילר, ולהדלפת מסמכים אישיים של חברתו לשעבר קרולין אליסון, מנהלת בכירה בקונגלומרט החברות של FTX. לפי התביעה, הדלפת פרטים מיומניה האישיים לעיתונאי בניו יורק טיימס נועדו לשבש את עדותה. אליסון הודתה בעבירות המיוחסות לה בדצמבר, ומשתפת פעולה עם החוקרים, כך שהיא צפויה להיות עדה משמעותית נגד בנקמן פריד במהלך המשפט. לפי קפלן, יש יסוד סביר לכך שכוונת בנקמן פריד בפרסום חלקים מיומניה של אליסון הייתה "לפגוע בה ולהטיל ספק באמינותה".

התביעה טענה שבנקמן לא רק פעל לנקות את שמו הטוב, אלא להטריד את אליסון. השופט קפלן דחה את טענות בנקמן פריד, ועדת העיתונאים לחופש העיתונות והניו יורק טיימס, שלפיהן הדלפת פרטים אישיים על אליסון מוגנת בחסות "חופש הביטוי".

ההחלטה מבטלת את הסדר הערבות של 250 מיליון דולר מדצמבר, שלפיו בנקמן פריד יישאר בבית הוריו בפאלו אלטו, קליפורניה.

בתום הדיון, הסיר בנקמן פריד את המקטורן, העניבה ושרוכי נעליו והושם באזיקים. את ההכנות למשפט יערוך בכלא, שם יקבל גישה למחשב ואינטרנט כדי ליצור קשר עם עורכי דינו.

התביעה נאלצה לבטל שני אישומים נגד בנקמן פריד, האחד לגבי הפרת תקנות למניעת שוחד, והשני על עבירות מימון קמפיין, בשל טענותיו של בנקמן פריד שאישומים אלו סותרים את הסכם ההסגרה שלו לארצות הברית מאיי הבאהמה.

התביעה צפויה להגיש נגדו כתבי אישום חדשים, בשל פעולותיו מאז הסגרתו, לשיבוש הליכי משפט.

בנקמן פריד הקים את אלמדה ריסרץ' בסוף 2017, במחשבה ששם שמזכיר מחקר יזכה לגישה לבנקאות בקלות רבה יותר מקרן גידור שמשקיעה בקריפטו. באפריל 2019 הקים את זירת המסחר בנגזרים FTX באיי הבהאמה, והציג אותה כ"דרך בטוחה להשקיע בקריפטו". בעיתונות הוצג פריד כ"מיליארדר מתחת לגיל 30", אף שרוב ההון שמיוחס לו היה במטבעות קריפטו. FTX לא הפרידה את כספי הלקוחות מכספי החברה, ובנקמן פריד עשה בהם כבתוך שלו – כולל תרומות לקמפיין הנשיאות של ג'ו ביידן ופוליטיקאים דמוקרטים ורפובליקנים כאחד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!