דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.9°תל אביב
  • 15.8°ירושלים
  • 19.9°תל אביב
  • 19.2°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.8°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 17.8°צפת
  • 19.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באוקראינה

"אימי, חולת סרטן בת 72, באה לבית המרקחת לקחת את התרופה שלה ואמרו לה: 'מצטערים, הביטוח שלך בוטל'"

הממשלה ומשרד האוצר הותירו 10,000 פליטים מאוקראינה בלי ביטוח בריאות, חלקם קשישים וחולים במחלות קשות שדורשות טיפול דחוף | מרינה סקיפאל, שסבתה תמרה בת ה-78 סובלת ממחלות כרוניות: "אנחנו שוקלים להחזיר אותה לאוקראינה, למרות הטילים. אין לנו מספיק כסף לרכוש את התרופות באופן פרטי לאורך זמן"

בית מרקחת (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
בית מרקחת (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
דוד טברסקי

ארבעה פליטי מלחמה מאוקראינה שגרים בישראל יותר משנה וחצי, מצאו את עצמם ביום רביעי בבוקר בלי יכולת להמשיך לטפל במחלתם. חלקם גילו זאת באמצע הליכים רפואיים שהפסקתם הפתאומית גוזרת עליהם סכנת חיים מיידית. ארבעתם, יחד עם יותר מ-10,000 פליטים אוקראינים נמצאים בישראל יותר מחמישה ימים בלי ביטוח בריאות, בגלל החלטת ממשלת ישראל ומשרד האוצר להפסיק לתקצב את הביטוח שלהם. אף גורם ממשלתי לא מוכן להגיד מתי, אם בכלל, יחודש התקצוב. מערכת הבריאות האוקראינית לא יכולה לקלוט אותם בגלל המלחמה, ובני משפחותיהם בארץ אובדי עצות.

במרץ 2022 ברחה תמרה סקיפאל (78) לישראל ומאז גרה עם נכדתה מרינה. לפני שבוע היא עברה ניתוח בעינה בבית החולים רמב"ם בחיפה. הניתוח עבר בהצלחה, אבל המנתח ציין במפורש שבשנה הקרובה יידרש מעקב צמוד אחר מצב העין, מחשש לדלקות וזיהומים. ביום רביעי האחרון, עם ביטול התקצוב לפוליסת הביטוח שלה, הודיעה להם בהפתעה קופת החולים שהיא לא ממשיכה לממן את המשך המעקב הרפואי ואת התרופות המיוחדות שהיא לוקחת, ולכן משפחתה תצטרך לפנות לביטוח פרטי.

תמרה סקיפאל. משפחתה חוששת מהתדרדרות שלא יצליחו לטפל בה (צילום: אלבום פרטי)
תמרה סקיפאל. משפחתה חוששת מהתדרדרות שלא יצליחו לטפל בה (צילום: אלבום פרטי)

"סבתא חולה בכמה מחלות כרוניות ולוקחת תרופות באופן קבוע, שמוציא לנו במרשם רופא המשפחה", אומרת מרינה סקיפאל ל'דבר'. חודש מהיום, סבתה תצטרך לעבור בדיקה מקיפה אצל רופא עיניים, וכרגע היא לא יכולה לקבוע תור. המשפחה חוששת מהתדרדרות שלא יצליחו לטפל בה. "נכון לעכשיו, אנחנו שוקלים להחזיר אותה לאוקראינה, למרות הסכנה מהטילים, מכיוון שאין לנו מספיק כסף לרכוש את התרופות באופן פרטי לאורך זמן, ולהישאר ללא ביטוח בכזה גיל מפחיד אותי".

לאחר פעולת חילוץ ממושכת של בנה רומן כדי להוציא אותה מאזור הקרבות, הגיעה לישראל לידיה (72, בני המשפחה העדיפו להזדהות בשמותיהם הפרטיים בלבד). המעבר המהיר וזוועות המלחמה שפגשה בעיר מגוריה גרמו לה לחלות. "רופא המשפחה שלנו, שעזר גם לטפל בה, קבע שאימא נמצאת במצב של פוסט-טראומה חרדתית", מספר רומן. "זה קשור לכך שהיא הייתה עדה להרג של אזרחים. כמה חודשים אחרי האבחון הראשון, אובחן אצלה גם גידול סרטני". לאחר בירורים שעשתה המשפחה, קיבלה לידיה אישור שהביטוח של המדינה, שעובר דרך חברת מנורה ומסופק על ידי לאומית שירותי בריאות, יכסה את הטיפול האנקולוגי, שכולל תרופות מרשם מיוחדות שלא ניתן להשיג בבית מרקחת ודורשות הזמנה מיוחדת.

"בשלישי האחרון התקשרו אלינו מבית המרקחת ואמרו לבוא לקחת את המרשם החודשי", מספר רומן. "בבוקר רביעי אימא הגיעה לדלפק ואמרו לה: 'מצטערים, את לא יכולה לקחת את התרופה. הביטוח שלך בוטל'". רומן, שמרוויח שכר חודשי קצת מעל המינימום, טוען שלא יוכל לתמוך בתהליכים הרפואיים של אימו אם לא תהיה מבוטחת. "אין לאימא שלי לאן לחזור. הבית שלה באוקראינה תחת כיבוש. אין לנו כסף לטפל בה. אני מיואש ולא יודע מה לעשות".

סבטלנה סישינקו (65) ובעלה סולבק אנדרויד (75) הגיעו לארץ בפברואר 2022 מהעיר חרסון. אנדרויד עבר התקף לב והותקן בלבו קוצב. בביקור שגרתי אצל הרופא לפני חודש, אובחן אצלו סרטן. יומיים לפני פקיעת הביטוח, נקבע לו תור לטיפול אונקולוגי, שלא יוכל להתקיים. סישינקו לוקחת תרופות מרשם מצילות חיים נגד בעיות בבלוטת התריס עוד מהתקופה שבה גרה באוקראינה, ותלויה במרשם הישראלי.

סולבק אנדרויד ואישתו סבטלנה סישינקו. קטיה, בתה של סישינקו: "בשלב הזה, כשהם כבר חולים, גם ביטוח בריאות פרטי יהיה הרבה יותר יקר" (צילום: אלבום פרטי)
סולבק אנדרויד ואישתו סבטלנה סישינקו. קטיה, בתה של סישינקו: "בשלב הזה, כשהם כבר חולים, גם ביטוח בריאות פרטי יהיה הרבה יותר יקר" (צילום: אלבום פרטי)

"אני פשוט לא יודעת מה לעשות, אנחנו שבויים של המצב", אומרת קטיה, בתה של סישינקו. "אי אפשר לחזור לחרסון, אימא מבוגרת מדי לטוס לבד לאירופה לטיפול, ואין לי שום דרך לממן טיפולים כאלו. הלכנו לבדוק ביטוח פרטי, אבל בשלב הזה, כשהם כבר חולים, גם ביטוח בריאות פרטי יהיה הרבה יותר יקר".

"רופאים עומדים חסרי אונים מול אנשים במצוקה בלי תשובות"

אנה ז'ארובה, ראש עמותת "חברים ישראלים של אוקראינה", שבימים האחרונים התגייסה לתת מענה למאות פליטים, אומרת בזעם: "בלי הודעה מוקדמת, למרות ההבטחות של הממשלה, פליטים נזרקו מהמדרגות של מדינת ישראל. נשים, קשישים וילדים שזקוקים לסיוע רפואי נשארו בלי תרופות, תורים, בדיקות וטיפולים. איך יכול להיות שעם ישראל, שלאורך היסטוריה חווה על בשרו מה זה להיות פליט, נשאר אדיש למצבם הנוראי של הפליטים מאוקראינה?"

אנה ז'ארובה. "בלי הודעה מוקדמת, למרות ההבטחות של הממשלה, פליטים נזרקו מהמדרגות של מדינת ישראל" (צילום: דוד טברסקי)
אנה ז'ארובה. "בלי הודעה מוקדמת, למרות ההבטחות של הממשלה, פליטים נזרקו מהמדרגות של מדינת ישראל" (צילום: דוד טברסקי)

לפי אומדנים רשמיים, בישראל יש כ-14 אלף פליטים מאוקראינה שהגיעו בשנה וחצי האחרונות. משרד הרווחה, שתוקצב ב-100 מיליון שקלים לטובת סיוע לפליטים בתחילת 2022 (מעל 80 מיליון שקלים נועדו לפוליסות ביטוח ועזרה בשירותי בריאות), אמר ל'דבר' שבמשך יותר משנה וחצי יישם המשרד את החלטת הממשלה להעניק סיוע הומניטרי, אך בחודשים האחרונים נתקל בסירוב הממשלה ומשרד האוצר להאריך את פוליסת הביטוח. המשרד הפנה את האצבעות המאשימות למשרד האוצר ולממשלה. לדברי המשרד, למרות ביטול הפוליסות, המשרד ימשיך בהענקת שירותי רווחה וסיוע במגורים במקרי חירום.

"מי בדיוק אמור לקבוע מה מקרה חירום ומה לא?" אומרת בכעס ילנה קאמיני, מתנדבת מטעם "חברים ישראלים של אוקראינה", שמסייעת בכ-100 מקרים שהגיעו אליה בימים האחרונים. "אישה נמצאת באמצע טיפול מציל חיים שנגדע, בלי ניתוח אף אחד לא יודע כמה זמן הלב שלה יוכל לעבוד. אף אחד לא אמר שזה אירוע חירום, אבל הטיפול הופסק. חולי סוכרת שיפסיקו לקחת את התרופות שלהם כי זה לא מוגדר כחירום – מישהו יודע לאיזה נזק זה יכול להוביל?"

אביטל (שמה המלא שמור במערכת), רופאה מבית חולים בצפון הארץ, מספרת ל'דבר' על התחושה הקשה שמלווה את הצוותים הרפואיים שמטפלים בפליטים, לאחר שאיש צוות נדרש למסור לשני מטופלים במחלקה שהיא עובדת בה שהטיפול שלהם יצטרך להיפסק. "כל המחלקה הייתה פשוט בהלם. מדובר בשני חולים מבוגרים עם מחלות לב שדורשות תרופות והשגחה, וכרגע לא ברור מה יהיה איתם. רופאים עומדים חסרי אונים מול אנשים במצוקה בלי תשובות, זו סיטואציה נוראית".

קאמיני מספרת שאף גורם רשמי לא מהווה כתובת למצב. מבוטחים עד גיל 60 היו מופנים עד ביטול הפוליסות לעזרה של טרם, אבל בסוף השבוע, ילדה בת 4 שאושפזה בבית החולים וולפסון ביומיים האחרונים עם דלקת ריאות קשה הגיעה לשם אחרי שאף אחד לא הסכים לעזור לה, וכמוצא אחרון ניתן לה טיפול תחת סידור זמני. "הם דרשו 1,600 שקלים מהמשפחה, סכום שכמובן אין להם".

משפחות סישנקו וסקיפאל ניסו להבין מגורמים מקצועיים איזה פתרון ניתן לספק ליקיריהן, אך נתקלו בחוסר מענה, פרט לאפשרות להגיש תלונה במוקד של משרד ראש הממשלה. "אף גורם רשמי לא פנה למשפחות או למתנדבים ואמר להם כיצד לפעול", אומרת קאמיני. "יש כמה בתי חולים וארגונים שנרתמו ומנסים לעזור באופן זמני בהתנדבות, אבל נכון לכרגע, הכול פשוט עצר, ואין לדעת מתי יחזור".

שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קרוניצוק: "אנחנו מאוכזבים ומודאגים מאוד מההחלטה האחרונה של ממשלת ישראל לבטל את ביטוח הבריאות לפליטים מאוקראינה".

משרד האוצר בחר לא להגיב. במסיבת עיתונאים ביום רביעי האחרון אמר שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שאף פליט לא יישאר ללא ביטוח בריאות.

משרד ראש הממשלה: "גורמים במשרד פועלים למציאת פתרון בהקדם האפשרי".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!