דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

האם יצליח לשחזר את ההצלחה? לולה הציג תכנית ענק להזנקת כלכלת ברזיל

ההשקעות ב'תכנית החדשה להאצת הצמיחה', מיועדות ל-4 שנים הקודמות וימוקדו בתשתיות, אנרגיה ותחבורה | הנשיא לולה מתכוון לשחזר את הצלחתו מהקדנציות, בהן ההשקעה הביאה לצמיחה מהירה

נשיא ברזיל, לולה דה סילבה (צילום: AP Photo/Andre Penner)
נשיא ברזיל, לולה דה סילבה (צילום: AP Photo/Andre Penner)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

נשיא ברזיל, לואיז אינסיו דה סילבה, המכונה לולה, הכריז בסוף השבוע שעבר על תכנית השקעות בשווי של כ-285 מיליארד דולרים בארבע השנים הקרובות. ההשקעות ימוקדו בתשתיות, אנרגיה ותחבורה, ומיועדות להגברת הצמיחה הכלכלית וצמצום שיעור האבטלה.

ה'תכנית החדשה להאצת הצמיחה' (Novo PAC) היא גרסה מחודשת של תכנית הדגל, בשם זהה, שלולה הוביל בקדנציות הראשונות שלו בין 2003 ל-2010. הוא מתכוון לשחזר את הצלחתו מהקדנציות הללו, בהן ההשקעה ממשלתית הביאה לצמיחה מהירה. אז, ההאצה הכלכלית הביאה להגדלה בהכנסות הממשלה ממיסוי וכך מימנה את עצמה באופן בעקיף; בשנתיים הראשונות לשלטונו הגיעה ממשלת ברזיל לעודף תקציבי.

סך ההשקעות הצפויות יגיע ל-1.688 טריליון ריאל שהם כ-344 מיליארד דולרים, עם יעד של 1.4 טריליון ריאל (כ-285 מיליארד דולרים) עד ל-2026, השנה האחרונה לקדנציה הנוכחית של לולה. תשעה צירים מרכיבים את התכנית, בראשם מעבר לאנרגיה ירוקה ובניית עצמאות אנרגטית (110 מיליארד דולרים), בניית מערכת תחבורה יעילה ובת קיימא (71 מיליארד דולרים), והשקעה מאסיבית בערים (124 מיליארד דולרים), שתכלול השקעות בדיור בר-קיימא, שיקום שכונות מוזנחות וחידוש מערכות הביוב.

בין שאר הצירים נכללים החינוך, הבריאות והביטחון, שלושה סעיפים תקציביים שיזכו להרחבה משמעותית. אליהם מתווספים אספקת מים נקיים לכלל אזרחי ברזיל, הכללה דיגיטלית וקישוריות, המורכבות משיפור הכיסוי והאיכות של הרשתות הסלולריות וחיבור לאינטרנט של בתי ספר ומרכזיים רפואיים, ופתיחת סניפים נוספים של שירות הדואר, והשקעה בתחומי תרבות.

שכונת פאר לצד פאבלה בסאו פאולו, ברזיל (צילום: Shutterstock)
שכונת פאר לצד פאבלה בסאו פאולו, ברזיל (צילום: Shutterstock)

המימון לפרויקט השאפתני יתחלק בין הממשלה (75.6 מיליארד דולרים), חברות בשליטה ציבורית (69.9 מיליארד דולרים), המגזר הפרטי (124.7 מיליארד דולרים) והבנקים הציבוריים (73.8 מיליארד דולרים). המספרים המדויקים לשנת 2024 יתבררו בסוף החודש, כשהממשלה תגיש את הצעת התקציב לאישור הקונגרס.

"התכנית החדשה להאצת הצמיחה היא פשרה קולקטיבית, שנולדה משיחות רבות עם מושלים וראשי עיר", אמר לולה באירוע ההכרזה ביום שישי בעיר ריו דה ז'ניירו. לולה התכוון למושלי המדינות המרכיבות את הפדרציה הברזילאית, אשר נכחו באירוע לצד שרים ונציגים מהמגזר הפרטי. "הפשרה הזו מבטיחה שהפרויקטים שנבחרו ישקפו את הצרכים הספציפיים של המחוזות השונים", הוא המשיך.

אחת הביקורות החריפות על שני הסיבובים הקודמים של התכנית, הראשונה על ידי לולה, והשנייה על ידי דילמה רוסף, היורשת של לולה בתפקיד, היא שרבים מהפרויקטים לא הושלמו. כהונתה של רוסף הייתה רחוקה מההצלחה של לולה, ולאחר הדחתה ב-2016, המימון לתכנית פחת ופחת. עם כניסתו של ז'איר בולסונארו לנשיאות ברזיל, ב-2019, הופסק סופית המימון הממשלתי, ופרויקטים שלא הושלמו הוקפאו. לולה מקווה להפוך את הביקורת הזו ליתרון בסבב הנוכחי על ידי השלמת הפרויקטים שהחלו ולא הושלמו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!