דבר העובדים בארץ ישראל
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הרכבת הקלה בגוש דן החלה לפעול: "התחושה מדהימה, זה ממש מרגיש חו"ל"

הנסיעה הראשונות בקו שמחבר בין פתח תקווה לתל אביב יצאה לדרך ב-5:40 בבוקר וההתרגשות הייתה רבה | דורית מרמת גן: "נסענו עד התחנה הסופית ואז החלפנו צד, אני רוצה לראות כדי להבין אם זה פרקטי" | שלמה מפתח תקווה: "נולדתי בשנות ה-50 ואני זוכר עוד כשגולדה מאיר הבטיחה תוך שנתיים רכבת"

נוסעים בתחנת הרכבת הקלה בפתח תקווה, ביומה הראשון (צילום: ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שבע ורבע בבוקר בתחנה המרכזית בפתח תקווה, רציפי הרכבת הקלה שהחלה לפעול רק לפני שעתיים, מלאים בדיילים יותר מאשר בנוסעים. אבל אפשר להבין, יום שישי בבוקר, באוגוסט, הוא יום רגוע. הדיילים מחלקים לנוסעים המעטים של הרציף עלונים עם פרטים על הקו האדום ומסבירים כיצד ניתן יהיה לשלם: "אפשר ברב-קו ואפשר באפליקציה". הם מעירים לאחד הממתינים שאסור לעשן בשטח הרציף.

"החלטנו לעלות היום בשביל ללמוד את התחנות, לראות איך זה עובד", אמורים שלמה ורוזה חסיד, זוג גמלאים מפתח תקווה. "חשבנו לעלות כבר ב-5:40 בבוקר אבל היה קשה לקום… זה נחמד שיש רכבת כל כמה דקות. זה יכול לחסוך את הרכב לתל אביב וסתם לחפש שעות חניה. נולדתי בשנות ה-50 ואני זוכר עוד כשגולדה מאיר הבטיחה תוך שנתיים רכבת. היא לא זכתה, אבל אנחנו ברוך השם זכינו לראות את הרכבת. כולם הבטיחו אבל לישראל כ"ץ היה אומץ לחפור בתל אביב וכל הכבוד לו".

שלמה חסיד, נוסע ביום הפתיחה של הרכבת הקלה בגוש דן. "זה יכול לחסוך את הרכב לתל אביב וסתם לחפש שעות חניה" (צילום: ניצן צבי כהן)

דורית מרמת גן עלתה עם בנה ניר בתחנת ביאליק. "אנחנו סתם נוסעים. הרכבת הראשונה שהגיעה הייתה לפתח תקווה אז נסענו עד התחנה הסופית ואז החלפנו צד. עכשיו אנחנו נוסעים לצד השני. אני רוצה לראות את כל תחנות תל אביב כדי להבין אם זה פרקטי, אבל התחושה מדהימה – זה ממש מרגיש חו"ל". היא אומרת.

דורית, רמת גן. נוסעת ביום הפתיחה של הרכבת הקלה בגוש דן. "אני רוצה לראות את כל תחנות תל אביב"  (צילום: ניצן צבי כהן)

רוב הנוסעים שעולים לרכבת מחייכים, נרגשים, חלקם מצלמים סלפי וסרטונים. מתלחששים ביניהם על התחנות השונות והמסלול. כשהרכבת נכנסת למנהרה מהירות הנסיעה מואצת. רבים עולים עם ילדים קטנים – פעילות נחמדה ליום קיץ.

לתחנת ארלוזורוב בתל אביב אנחנו מגיעים בתוך 23 דקות מהיציאה מפתח תקווה. אני מעדכן את חברי המתגוררים בעיר, ואחת מהן מצננת את התלהבותי: "לא רוצה לקלקל יותר מדי, אבל גם יום שישי, וגם אוגוסט. כמו שבן גוריון אמר: בספטמבר תבחן הרכבת הקלה בגוש דן". לתחנת בת ים אנחנו מגיעים בתוך שעה ו-20 דקות.

"חבל שרק התחילו להפעיל את הרכבת וכבר מלוכלך"

מירה, שעלתה בתל אביב – נסעה גם היא לבת ים וחזרה. "ניצלתי את הבוקר לנסות ולהכיר את הרכבת. האמת שהמון זמן לא הייתי בבת ים ומדהים לראות את ההתפתחות של העיר. זה מאוד מרגש". גם היא נלהבת מהרכבת הקלה, אבל מפריע לה שהיא איננה פעילה כל הלילה ובסופי שבוע כפי שנהוג בחו"ל. היא מסיבה את תשומת ליבי לכך שאין בתוך הקרון בכלל פחי אשפה, שולפת מטלית לחה מהתיק ומנקה כתם קפה שכבר הצטבר על המעקה. "אני לא איסטניסטית, אבל חבל שרק התחילו להפעיל את הרכבת וכבר מלוכלך".

בתחנת רוטשילד בבת ים, המולה. שרת התחבורה מירי רגב עולה עם ראש העיר צביקה ברוט ופמליה גדולה של עוזרים, צלמים, כתבים, מאבטחים ושוטרי מג"ב. לרגע מרגישים טעימה כיצד תרגיש הרכבת כשהצפיפות תעלה. "שהחיינו וקיימנו" אומרת השרה, ומשוחחת עם שני נערים שבאו מהצפון לנסות את האטרקציה החדשה.

שרת התחבורה מירי רגב נוסעת ביום הפתיחה של הרכבת הקלה בגוש דן. "שהחיינו וקיימנו" (צילום: ניצן צבי כהן)

כעבור מספר תחנות השרה יורדת מהרכבת, אבל כעת, בשעה 9:20 בבוקר, הקרון כבר מלא יותר. עדיין, נראה שמבחינת מרבית האנשים הנסיעה ברכבת החדשה והמרגשת היא הסיבה ליציאה מהבית, ולאו דווקא היעד אליה היא נוסעת. עדיין, ההתרגשות מורגשת באוויר.

"יצאנו בשביל הרכבת, נשתה קפה ונחזור"

"עלינו מבלומפילד. לא יודעים לאן נוסעים. אנחנו מתרגשים מאוד. יצאנו בשביל הרכבת, נשתה קפה ונחזור. אני חושב שהרכבת תשנה את התחבורה במרכז", אומר יגאל ולצידו נילי, שמוסיפה: "אמא שלי גרה בחולון ואחותי בפתח תקווה. זה מאוד מאוד יעזור לה. אני מאוד אוהבת רכבות. תמיד אומרת שצריך לתבוע את הבריטים שסיימו פה את המנדט בלי להשאיר לנו רכבת קלה, בהלצה כמובן.. כדאי לשים פה יותר שלטים דיגיטליים שייתנו אוריינטציה".

נילי ויגאל. נוסעים ביום הפתיחה של הרכבת הקלה בגוש דן. "הרכבת תשנה את התחבורה במרכז" (צילום: ניצן צבי כהן)

הרכבת הקלה בגוש דן החלה לפעול אחרי עשרות שנים של תכניות, הבטחות ודחיות, וכחמש שנים של עבודות שכללו חסימת רחובות בכל רחבי גוש דן. בשעה 5:40 החלו הנסיעות הראשונות מפתח תקווה ומבת ים, בקווים שעוברים דרך תל אביב. לאורך יום הפעילות הראשון של הרכבת, הנסיעות מתאפשרות בחינם.

הקו החדש נוסע במסלול של 34 תחנות, בין פתח תקווה לבת ים, מהן 10 תת-קרקעיות ו-24 עיליות. פועלים בו שלושה קווי מוצא ויעד שונים, שתחנות המוצא שלהן הן התחנה המרכזית פתח תקווה, תחנת הרכבת קריית אריה בפתח תקווה, רחוב אליפלט בתל-אביב ותחנת קוממיות בבת-ים.

הרכבת הקלה של גוש דן ביפו (צילום: עומר פיכמן/ פלאש90)

המרחק בין התחנות הוא קילומטר במקטע התת-קרקעי ו-500 מטר במקטעים העיליים. בשלב זה, הרכבת תזכה לעדיפות ברמזורים ב-70% מאורך הקו בלבד, כשהעיכובים ברמזורים הם בעיקר בחלק שעובר בבת-ים. מערכת הרמזורים תכויל בהדרגה. מהירות הנסיעה מקצה לקצה היא שעה ועשרים דקות, אבל זה צפוי להשתפר ולהיות בהמשך משמעותית מתחת לשעה. בחלק העילי הוצבו מעברי חציה מיוחדים גם להולכי רגל.