דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

הדרך הארוכה הביתה: אלה טון כיכבה בחצי הגמר ורוצה להביא את גביע העולם לאנגליה

טון (23) גדלה במנצ'סטר יונייטד והחלה לנדוד בקבוצות עד שהוקמה קבוצת הנשים של המועדון, שם הפכה לשחקנית מרכזית ב'שדות האדומות' ובנבחרת 'הלביאות' | אחרי שהבקיעה שער חשוב מול אוסטרליה, היא תגיע מחר (א') לגמר מול ספרד עם משימה ברורה - לנצח

אלה טון מנבחרת אנגליה חוגגת את השער הראשון מול אוסטרליה, בחצי גמר מונדיאל נשים 2023 (צילום: AP/Avi Parr)
אלה טון מנבחרת אנגליה חוגגת את השער הראשון מול אוסטרליה, בחצי גמר מונדיאל נשים 2023 (צילום: AP/Avi Parr)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

אלה טון, שחקנית הקישור של נבחרת אנגליה היא אחת הווינריות הגדולות של הלביאות. מחר (ראשון, 13:00) היא תיתן את כל מה שיש שלה כדי לנצח את ספרד בגמר המונדיאל ולהביא גם את גביע העולם הביתה.

בדקה ה-36 של חצי הגמר מול אוסטרליה, הכדור של אלסיה רוסו הגיע לחברתה הטובה אלה טון, שבעטה אותו עם כל הלב פנימה. החומה הבצורה של השוערת מקנזי ארנולד נפרצה וטון העלתה את אנגליה ליתרון ראשון. באותו רגע קסום, כל הביקורות על היכולת שלה במונדיאל נשכחה וטון רצה בטירוף לחגוג את השער כשהיא מנשקת את פרק ידה ומסמנת לב עם האצבעות.

בסיום המשחק טון הסבירה את החגיגה הייחודית, שתוכננה מראש לפני תחילת הטורניר "בדרך כלל (עם חגיגות) הכל יכול לקרות", סיפרה בראיון ל-BBC, "אבל, אני קיבלת הוראות מדויקות מהחברים שלי. כולנו עשינו קעקוע תואם לפני שיצאתי לאוסטרליה. הם רצו שאנשק אותו ואסמן לב עם הידיים. הבטחתי להם שאעשה את זה״.

טון הגיעה למונדיאל באוסטרליה במצב רוח נפלא. היא סיפרה בראיון לגארדיאן שהיא קמה כל בוקר ויוצאת לטייל בים, שהחברות לנבחרת קנו לה משקפת למים ומאושרת שמצאה סוף סוף את המוטיבציה לקרוא את הספר האוטוביוגרפי של חלוץ הנבחרת לשעבר ג'יימי ורדי.

את הטורניר טון החלה כשחקנית הרכב בידיעה שהמאמנת סרינה ויכמן לא מחליפה את ההרכב הפותח לאורך הטורניר. זאת הייתה נתינת אמון אדירה באחת הכוכבות הצעירות שכיכבו כ'סופר סאב' ביורו הביתי וכובשת השער של הנבחרת במשחק הזכייה בגביע הבין-יבשתי.

מהר מאוד טון נזכרה עד כמה ספורט זה עולם אכזרי. הנבחרת פתחה את משחקיה מול האיטי הקטנה, בתקשורת האנגלית פינטזו על ניצחון רב שערים ובפועל אנגליה התקשתה בדרך ל-0:1 קטן. טון לא הרשימה, אך זכתה להזדמנות נוספת בהרכב. במשחק השני טון הוחלפה בדקה ה-76 ע"י לורן המפ ואנגליה פעם נוספת לא הרשימה בניצחון 0:1 על דנמרק.

לורן ג'יימס ואלה טון (משמאל) מנבחרת אנגליה חוגגות שער עם מול דנמרק, בשלב הבתים של מונדיאל נשים 2023 (צילום: AP/Sophie Ralph)
לורן ג'יימס ואלה טון (משמאל) מנבחרת אנגליה חוגגות שער עם מול דנמרק, בשלב הבתים של מונדיאל נשים 2023 (צילום: AP/Sophie Ralph)

במשחק הבא המאמנת סרינה ויחמן החליטה לשבור את הכלים ושינתה לגמרי את המערך של הנבחרת. טון מצאה את עצמה לראשונה מחוץ להרכב, כאשר לורן ג'יימס מתפקדת כפליימקרית של הנבחרת ומככבת עם 2 שערים ו-3 בישולים בהצגה על נבחרת סין וטון מחליפה אותה רק בדקה ה-81 כשהמשחק גמור. ג'יימס הפכה לכוכבת של הנבחרת וטון שכיכבה במוקדמות המונדיאל עם 10 שערים ו-6 בישולים לא הייתה מעורבת באף שער עד חצי הגמר.

"לא היה לי לאן לשאוף, כי לא הייתה קבוצת נשים"

אלה טון בת ה-23 נולדה בעיירה הקטנה טילדסלי ממחוז מנצ'סטר וגדלה כאוהדת של מנצ'סטר יונייטד. אביה היה מאמן בקבוצה אזורית קטנה בשם הינדספורד, לצידו שיחקו בקבוצה מספר קרובי משפחה שלה. היא הייתה מגיע איתו למגרש ומשחקת בצד עם הבנים. יום אחד נגשו לאביה ושאלו אותו "ראית את אלה שלך משחקת כדורגל?" הוא ענה "לא". והם התפלאו, "היא ממש טובה". אביה מצא קבוצת בנות מקומית בטילדסלי ושלח אותה לשם.

כשהייתה בת 7, אחד המאמנים שלה סידר לה מבחנים במדי קבוצת הילדות האזורית של מנצ'סטר יונייטד. "הלכתי למבחנים במשך שישה שבועות, ואחרי שבועיים רצו להחתים אותי", סיפרה טון בראיון ל-soccerbible.

טון התרגשה להיות חלק מהמועדון אותו משפחתה אהדה, העריצה את כוכב הקבוצה כריסטיאנו רונאלדו ואפילו זכתה לצילום מרגש עם בלם הקבוצה והנבחרת ריו פרדיננד. כל זה היה זמני, כאשר טון ידעה במנצ'סטר יונייטד אין קבוצה בוגרת והמועדון מסרב להקים כזאת "כשהייתי במנצ'סטר יונייטד, לא הייתה להם לעולם קבוצת נשים, אז לא היה לי לאן לשאוף. לא היה לי ספק שבסוף אני אצטרך לעזוב ולמצוא קבוצה אחרת".

בגיל 13 טון ארזה את כל מה שהיה לה, אמרה תודה על החוויה הייחודית והלכה לחפש את הדרך שלה להפוך לשחקנית כדורגל מקצוענית. היא חתמה בקבוצת בלקבורן רוברס ובגיל 16 עשתה את הבכורה שלה בליגה השלישית במדי הקבוצה הבוגרת. לאחר שנתיים טון הצליחה להרשים וחתמה במנצ'סטר סיטי הגדולה.

בעונה הראשונה שלה הקבוצה זכתה באליפות, אך טון לא שותפה ולא מצאה את עצמה בקבוצה. היא המשיכה להיות חלק מהסגל, אך כמעט ולא שיחקה ושקעה עמוק במעמקי הספסל. בשלוש עונות במדי הסיטי טון שיחקה רק תשע פעמים בכל המסגרות והייתה צמאה לדקות משחק בקבוצה חדשה.

"אני צריכה לחזור למקום שבו הכל התחיל"

כשאשר הקריירה שלה נראתה על סף משבר עוד לפני שבאמת התחילה, הגיעה הזדמנות יוצאת דופן. הבית קרא לה לחזור מהנדודים שלה למנצ'סטר יונייטד. בעונת 2018/19 החליטו ביונייטד להקים קבוצת נשים והמועדון החדש חיפש שחקניות צעירות ומוכשרות. השם של טון כשחקנית שגדלה במועדון עלה מיד והיא צורפה לקבוצה מהליגה השנייה, במעבר שבדיעבד שינה את הקריירה שלה.

"זה היה ממש וואו. זה המקום שבו תמיד רציתי להיות ותמיד רציתי לשחק. זה משהו שחלמתי עליו כשהייתי קטנה, אבל זה אף פעם לא היה יכול באמת לקרות, כי לא הייתה קבוצת נשים. כאשר גיליתי שזה באמת קורה אמרתי 'וואו, אני צריכה לחזור למקום שבו הכל התחיל ולהתחיל את המסע הזה עם הקבוצה'. זה היה מדהים וכנראה ההחלטה הטובה ביותר שעשיתי עד כה".

אלה טון במדי מנצ'סטר יונייטד. "זה משהו שחלמתי עליו כשהייתי קטנה" (צילום: IMAGO/Sportimage via Reuters Connect)
אלה טון במדי מנצ'סטר יונייטד. "זה משהו שחלמתי עליו כשהייתי קטנה" (צילום: IMAGO/Sportimage via Reuters Connect)

החיבור היה מושלם. האוהדים התאהבו בה ויצרו למענה את קריאת העידוד 'Toon-eee!’ שממלאת את האצטדיון. "אני אוהבת את זה! כל השירים של האוהדים נהדרים, במיוחד כשאנחנו יוצאים למגרש והם נותנים לך דחיפה קטנה לקראת המשחק. יש לנו כל כך הרבה מזל שיש לנו תמיכה כל כך גדולה", סיפרה בראיון לאתר הרשמי של מנצ'סטר יונייטד. טון קיבלה סוף סוף את ההזדמנות לה חיכתה ורשמה עונה אדירה עם 14 שערים בדרך לליגה הבכירה.

במהלך היורו הביתי טון ביחד עם אליסה רוסו וקלואיי קלי היו הנשק הסודי של אנגליה, השלישייה עלתה באופן קבוע מהספסל וכל פעם מחדש הובילה לשינוי המומנטום. טון הצטיינה הטורניר כולל שערים ברבע הגמר והגמר שעזרו לנבחרת לזכות בטורניר וטון הצעירה הפכה לאחת הכוכבות הגדולות של הנבחרת.

אלה טון חוגגת שער לנבחרת אנגליה בגמר יורו נשים 2022 (צילום: AP Photo/Leila Coker)
אלה טון חוגגת שער לנבחרת אנגליה בגמר יורו נשים 2022 (צילום: AP Photo/Leila Coker)

השער הענק של טון בחצי הגמר הוריד ממנה את הלחץ האדיר והביקורת, בעקבותיו הפכה לשחקנית הראשונה בתולדות נבחרת אנגליה בגברים או הנשים שכבשה ברבע גמר, חצי גמר וגמר של טורניר גדול. ביום ראשון אנגליה תצטרך את טון במיטבה בגמר מול ספרד, כאחת שיודעת מניסיון אישי לחזור הביתה כמנצחת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!