דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בצל המאבק על הטורבינות בגולן: הממשלה תדון בהעברת 76 מיליון ש"ח ליישובים דרוזיים וצ'רקסיים

רוב התקציב יגיע מסעיפים שלא מומשו בהחלטות ממשלה קודמות, ורק 15 מיליון שקלים הם תקציב תוספתי | היועצת המשפטית אישרה את ההחלטה, אך העלתה קושי שנובע מסמיכותה לבחירות לרשויות המקומיות

מפגינות ומפגינים דרוזים בהפגנת מחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
מפגינות ומפגינים דרוזים בהפגנת מחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב (צילום: ניצן צבי כהן)
יניב שרון

הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) תוספת של 76 מיליון שקלים ליישובים הדרוזיים והצ'רקסיים, שרובה יגיע מסעיפים בהחלטות ממשלה קודמות שלא מומשו. ההחלטה תובא לממשלה לאחר ההפגנות של העדה הדרוזית ביולי האחרון במחאה על הקמת טורבינות בגולן, בהן עלו גם דרישות לפיתוח היישובים ומחאה על חוק קמיניץ שמקשה על בנייה ביישובים.

עדכון להחלטות ממשלה קודמות, אחת מנובמבר 2021 והשנייה מיולי האחרון, שעוסקות בפיתוח הישובים הדרוזיים והצ'רקסיים בכרמל, בגליל ובגולן.

החלטה 716, שהתקבלה בנובמבר 2021, כללה תוכנית להעצמה ולפיתוח כלכלי חברתי ביישובים הדרוזיים והצ'רקסיים בגליל ובכרמל ל-2021 עד 2023.

החלטה 708, שהתקבלה בעקבות המהומות בצפון הארץ בשל עבודות ההכנה לבניית טורבינות הרוח באדמות היישובים הדרוזיים בצפון רמת הגולן, הטילה על מנכ"ל משרד ראש הממשלה, מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"ל משרד הפנים לבחון את תגבור התקציב השוטף של הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות.

הצעות ההחלטה החדשות מבקשות להקצות 66.8 מיליון שקלים לתגבור תקציב הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות בגליל ובכרמל, ו-9 מיליון שקלים לתקציב הרשויות הדרוזיות בגולן.

לפי הצעת ההחלטה, מרביתם של 66.8 מיליון השקלים תגיע מהסטות תקציביות בהחלטה 716 (39.8 מיליון שקלים), 15 מיליון שקלים נוספים יגיעו ממשרד ראש הממשלה, ו-12 מיליון שקלים מתקציבי פרויקטים ממשלתיים רוחביים. הסטת התקציבים נובעת, לדברי המציעים, מאי-היתכנות לממשם עד סוף 2023.

1.5 מיליון שקלים יוסטו ממנהל התכנון, 2.8 מיליון שקלים מהרשות לביטחון קהילתי, 12 מיליון שקלים מקידום פעילויות ספורט, 2 מיליון שקלים מכפרי הנוער ו-7.5 מיליון שקלים מתמיכות משרד החקלאות ופיתוח הכפר. סעיף העצמה קהילתית, בסך 9 מיליון שקלים, בוטל.

שינוי נוסף הוא בתקציב משרד השיכון. לתקציב יתווספו 10 מיליון שקלים לתכנון מפורט של יחידות דיור, 9 מיליון שקלים לתשתיות בשכונות ותיקות, ו-5 מיליון שקלים לפיתוח שטחים ציבוריים פתוחים. במקביל יקוצצו 49 מיליון שקלים מתקציבי הפיתוח על קרקעות פרטיות.

מקורו של מרבית הכסף גם הוא בהסטת תקציבים (6 מיליון שקלים), והיתרה של 3 מיליון שקלים מקורה בתקציבי פרויקטים ממשלתיים רוחביים. גם בהחלטה זו בוטל סעיף ההעצמה הקהילתית (1.5 מיליון שקלים).

רק 15 מיליון שקלים מתוך 75.8 מיליון השקלים בשתי ההחלטות יחד הם כסף תוספתי, ומרבית הסכום הוא העברות בין סעיפי התקציב, בשל חוסר יכולת לממש את התקציבים. 15 מיליון שקלים נוספים מקורם בתקציבי ממשלתיים קיימים.

היועצת המשפטית אישרה את ההחלטה, אך מעלה קושי שנובע מסמיכותה לבחירות לרשויות המקומיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!