דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי א' באייר תשפ"ד 09.05.24
30.4°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 30.4°תל אביב
  • 26.7°חיפה
  • 26.1°אשדוד
  • 33.9°באר שבע
  • 37.4°אילת
  • 36.0°טבריה
  • 27.1°צפת
  • 30.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

הממשלה אישרה תוכנית פיתוח ליישובים הדרוזיים והצ'רקסיים

התוכנית כוללת הקמה של ועדה בין-משרדית בנושא הסרת חסמים בתחום הדיור, תגבור תקציבי שוטף לרשויות המקומיות ואישור תוכנית חומש לפיתוח ביישובים ל-2028-2024

היישוב הצ'רקסי ריחאניה (צילום: יעקב לדרמן/פלאש 90)
היישוב הצ'רקסי ריחאניה (צילום: יעקב לדרמן/פלאש 90)
ארז רביב
יניב שרון
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תוכנית פיתוח ליישובים הדרוזיים והצ'רקסיים, ללא תוספת תקציב, אושרה היום (ראשון) בישיבת הממשלה. סעיפי התוכנית כוללים הקמת ועדה בין-משרדית בנושא הסרת חסמים בתחום הדיור, תגבור תקציבי שוטף לרשויות המקומיות, ואישור תוכנית חומש לפיתוח ביישובים ל-2028-2024. נוסף על כך, נקבע שרשות מקרקעי ישראל תאתר אדמות מדינה שניתן להרחיב אליהן את היישובים, ולתכנן בהן מגורים לזוגות צעירים ולחיילים משוחררים.

"אנחנו מביאים היום תוכנית לקידום בנייה והעצמת היישובים הדרוזיים והצ'רקסיים", אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "אנחנו הולכים להשקיע משאבים ומאמצים חסרי תקדים כדי לצמצם את הפערים בדיור, בתכנון ובפיתוח.

"יש מצוקה גדולה שם ואנחנו ערים לכך. אנחנו רוצים לטפל בזה ולעשות זאת בצורה שבאמת תסיר חסמים לתכנון ולפיתוח של דיור ביישובים, כולל קידום שכונות חדשות לחיילים משוחררים ולזוגות צעירים. זו בעיה אדירה – אנשים משתחררים מהשירות, לפעמים משירות מפואר, ואחר כך אין להם יכולת אפילו לקנות חדר. הזעקה והצעקה הזאת מגיעה אלינו ואנחנו מטפלים בה. המשימה הזאת תשלב את כל משרדי הממשלה, ואני משוכנע שבשיתוף פעולה פורה, אנחנו גם נצליח במשימה הזאת".

בדברי ההסבר להצעת ההחלטה נכתב ש-12 רשויות דרוזיות וצ'רקסיות נמצאות בדירוג סוציו-אקונומי 2-4, ועוד 2 בדירוג 5. ממוצע הגירעון השוטף ברשויות אלו כפול לעומת הממוצע ביישובים יהודיים. רוב הכנסותיהן הן מתקצוב ממשלתי ולא מהכנסות עצמיות.

עם זאת, בשונה מהחלטות ממשלה בעבר בנושא יישובים דרוזיים וצ'רקסיים, החלטה זו אינה מגובה בכספים חדשים, ולא כוללת השפעה על תקציב המדינה. החלטות קודמות בדברי ההסבר הסתכמו בהשקעה של 4.4 מיליארד שקלים מ-2016.

לפני שבוע וחצי פתחו התושבים הדרוזים בגולן במחאה נרחבת, בעקבות החלטת המשרד לביטחון פנים להתיר לחברת אנרג'יקס להתחיל את עבודות ההכנה להקמת טורבינות רוח ברמת הגולן, למרות התנגדויות של בעלי אדמות דרוזים באזור. עם זאת, המחאה נבעה גם מסיבות נוספות, כמו משטר האכיפה המנהלי של עבירות בנייה (תיקון קמיניץ) והחסמים הכבדים המוטלים על מי שמעוניין לבנות כחוק ביישובים הדרוזיים.

ההפגנות הובילו להתנגשות עם המשטרה, שכ-12 שוטרים נפצעו בה קל וכמה עשרות מפגינים דרוזים נפצעו, 5 מהם קשה. המפגינים התלוננו שהמשטרה ירתה עליהם כדורי פלסטיק, רימוני הלם ורימוני עשן. ראש הממשלה נתניהו סיכם עם השיח' הדרוזי מוואפק טריף שהעבודות יידחו עד היום (ראשון), בתום חג הקורבן, אך גם היום הן לא התחדשו בהנחיית משרד ראש הממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!