דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה באוקראינה

למרות הודעת רה"מ: ביטוח הבריאות לפליטים מאוקראינה עדיין לא חודש, עקב מחלוקת על המימון

בתשובה לעתירה לבג"ץ שדרשה להחזיר את הביטוח הודיעה המדינה שבמקרי חירום רפואיים המדינה תמשיך לתמוך בפליטים, אך לא פירטה מעבר לכך | משרדי הרווחה, הבריאות והאוצר חלוקים ביניהם על מימון הטיפולים הרפואיים שמוערך בכ-10 מיליון ש"ח בחודש | בשלישי ידון בג"ץ בעתירה

פליטים מהמלחמה באוקראינה נוחתים בישראל (צילום: יוסי זליגר/פלאש 90)
פליטים מהמלחמה באוקראינה נוחתים בישראל (צילום: יוסי זליגר/פלאש 90)
דוד טברסקי

למרות הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו משישי שעבר שביטוח הבריאות לפליטים מאוקראינה יחודש, בפועל הוא לא חודש ומהעולים נמנעים טיפולים רפואיים חיוניים. הסיבה לעיכוב היא שלמתווה לא הוגדר מקור תקציבי, ומשרדי הממשלה מתווכחים ביניהם על מקור המימון.

מתחילת הגעת הפליטים לישראל הוחלט שהם יקבלו שירותי בריאות במסגרת ביטוח הבריאות הממלכתי, מתקציב תוספתי. ב-1 באוגוסט האחרון הופסקו הטיפולים באופן שרירותי, מכיוון שהתקציב נגמר. רק כעבור שבועיים וחצי, בשישי שעבר, הודיעה לשכת ראש הממשלה שהסיוע הבריאותי והסוציאלי יוחזר.

אך מכתב התשובה לעתירה לבג"ץ בדרישה לחידוש הביטוחים הרפואיים, שנשלח בסוף חזרה השבוע האחרון, עולה שבפועל, הסיוע לא הוחזר. המדינה על עמדתה שבמקרי חירום רפואיים המדינה תמשיך לתמוך בפליטים, אך לא פירטה מעבר לכך. המדינה הודיעה שראש הממשלה נתניהו החליט שהסיוע יוארך עד סוף השנה, בעלות של 10 מיליון שקלים לחודש.

במשרדי הרווחה והבריאות טוענים שלא קיבלו מענה לתקצוב הביטוחים הרפואיים של הפליטים מאוקראינה. לטענתם, התקציב שהובטח על ידי שר האוצר לפני כשבועיים, לא הועבר אליהם ולכן לא ניתן לחדש את ההליכים הרפואיים, גם לחולים שנמצאים בטיפולים כימותרפיים מתקדמים.

ל'דבר' נודע שבחודשים האחרונים היה ניסיון להעביר את האחריות לביטוח הבריאות של הפליטים ממשרד הרווחה למשרד הבריאות, אך מהלך זה נכשל ומשרד הרווחה נדרש לקזז מתקציבו  כ-4 מיליון שקלים בחודש.

לפי מידע שהגיע ל'דבר', במשרדי הרווחה והבריאות חוששים שלפי מתווה ראש הממשלה והאוצר הם יידרשו לממן את הביטוח מתקציבם, ללא תוספת. חשש שאומת לפי תשובת המדינה לעתירה שבה נכתב שנכון לעכשיו, אין למתווה מקור תקציבי.

בג"ץ ידון ביום שלישי הקרוב בעתירה של ארבע נשים מאוקראינה, שההליכים הרפואיים שלהן נקטעו בתחילת החודש, לאחר שהמדינה הפסיקה לתקצב את ביטוח הבריאות שלהן. לעתירה הצטרפו יו"ר פורום בריאות הציבור, פרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, פרופ' חגי לוין, ועמותת רופאים לזכויות אדם.

בעתירה דורשות הנשים מהמדינה לחדש באופן מידי את הביטוח הרפואי שלהן כדי שיוכלו לחזור לטיפולים. בין העותרות, סבטלנה מילובנובה, שנמצאת בעיצומם של הליכים מתקדמים לטיפול בסרטן השד שהופסקו. אולגה ליסק, שנמצאת בהריון מתקדם ולא יכולה לממן מעקב, ולודמילה טקצ'נקו, שאובחנה בסרטן בדרגה 4 ובית החולים בני ציון בחיפה ביטל לה את כל התורים לטיפול.

המומחים ציינו שמלבד הפגיעה החמורה בזכויות האדם של הפליטות והסכנה לבריאותן, מדובר במהלך לא אחראי מול מערכת הבריאות של המדינה, שכן בתי החולים וקופות החולים יהיו אלה שיצטרכו לשאת בנטל ההוצאות הגבוה בטווח הארוך, במידה ומצבן הבריאותי של 14 אלף הפליטים יחמיר.

תגובת משרד האוצר: "בדיון הממשלתי שהתקיים בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה בשבוע שעבר נקבע מתווה להמשך הפעלת ביטוחי הבריאות לפליטים האוקראינים וכן למימונו. משרד האוצר פועל בהתאם לסיכום זה".

ממשרד ראש הממשלה טרם התקבלה תגובה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!