דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

לראשונה: האוצר הציע לרשויות המקומיות להיערך לפתיחת שנת הלימודים בתיכונים עם מורים שוברי שביתה

הממונה על השכר באוצר אפי מלכין הציע לרשויות לאסוף נתונים על מורים שלא מתכוונים לשבות, כדי להיערך להפעלה חלקית של בתי הספר באמצעותם | מאחורי ההצעה הזו מסתתר אינטרס ברור של האוצר: פגיעה בכוח המיקוח של ארגון המורים | גם ארגון 'מורים מובילים שינוי', ששייך לקואליציה בהובלת פורום קהלת, קורא למורים לשבור שביתה

אפי מלכין (צילום: דוברות האוצר)
אפי מלכין (צילום: דוברות האוצר)
מיכל מרנץ
אסף צבי
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר הציע לרשויות המקומיות להיערך להפעלת בתי הספר התיכונים עם מורים שוברי שביתה, על רקע איומי ארגון המורים העל יסודיים שלא לפתוח את שנת הלימודים. ככל הידוע, זוהי הפעם הראשונה שבה המשרד ממליץ לעשות צעד כזה לקראת שביתת מורים, בניגוד לשביתות קודמות בהן הלימודים בכלל שכבות הגיל בהן לא היתה שביתה לא פעלו. כך עולה ממכתב ששלח הממונה על השכר באוצר, אפי מלכין, לממונה על יחסי העבודה במרכז השלטון המקומי, חגית מגן.

באוצר דרשו מהרשויות להודיע למורים מראש שמורה שישבות לא יקבל שכר, ולבקש הצהרות ממורים שאינם מתכוונים להשתתף בשביתה ומעוניינים לעבוד. זאת בהתאם לנוהל של הממונה על השכר מ-2019, שמחייב את ההודעה ואיסוף הנתונים, כדי לשלם שכר לעובדים שלא שבתו. אותו נוהל קובע גם שלא ישולם שכר על ימי שביתה, ובמקרה של שביתה חלקית ישולם שכר חלקי.

אך החידוש במכתב הוא ההצעה להפעיל את בתי הספר עם מורים שאינם שובתים. לכאורה מלכין אינו נוקט עמדה בשאלה האם להפעיל את בתי הספר או לא, ומתייחס לסוגיה רק מההיבט של הצורך לאפשר עבודה רגילה וקבלת שכר למורים שאינם מעוניינים לשבות. לשם כך הוא מפרט למעסיקים, מרכז השלטון המקומי, מה נדרש כדי לעשות זאת. אך בפועל, הפעלת בתי הספר היא האפשרות היחידה שמוצעת במכתב, כאילו מדובר בצעד מובן מאליו – על אף היותו, כאמור, חסר תקדים.

"יהיה צורך להיערך מבעוד מועד"

"נבקשכם לתת את הדעת למפורט להלן", כותב מלכין, "הפעלת מערכת חינוך תחת קיומה של שביתה היא מלאכה מורכבת. לתלמידים שונים מערכות שעות שונות והשיעורים מועברים על ידי מורים שונים. לכן, קיום הלימודים, בין אם כסדרם ובין אם במתכונת מצומצמת, דורש הכנה והתאמות שונות מצד המורים, המנהלים והרשויות עצמן. על כן, נראה שכדי לאפשר לעובדי הוראה שיודיעו שאין בכוונתם לקחת חלק בשביתה, לקיים לימודים בחטיבות העליונות, יהיה צורך להיערך מבעוד מועד, הן לצורך התאמת מערכת השעות למצבת המורים שיודיעו כי אין בכוונתם להשתתף בשביתה, והן לצורך מתן הודעה לתלמידים על קיום לימודים בכלל ובמתכונת מותאמת בפרט."

עוד מוסיף מלכין: "ככל שעובדי ההוראה אשר אין בכוונתם לקחת חלק בשביתה המתוכננת יודיעו על כך די זמן מראש, ניתן יהיה להגיע לוודאות גבוהה יותר לגבי היתכנות קיומם של לימודים במתכונת המתאפשרת בחטיבות העליונות. בהתאמה ניתן יהיה להודיע על כך לתלמידים ולעובדי ההוראה באופן שעשוי לאפשר קיומם של לימודים. בלא הודעה מבעוד מועד כאמור, יהיה קושי ממשי לאפשר, למי שאינו מעוניין לשבות, לקיים לימודים".

היבט חריג נוסף במכתב של מלכין הוא שמי שמציע להפעיל את שנת הלימודים באופן חלקי עם מורים שוברי שביתה הוא משרד האוצר, ולא משרד החינוך – האחראי על מערכת החינוך. לכאורה, תחת כסות של נוהל מתחום יחסי העבודה, מלכין מציע לרשויות המקומיות להפעיל את בתי הספר בצורה מלאה או חלקית, מבלי להתייחס למשמעויות הפדגוגיות, לפערים שייווצרו בין יישובים ובתי ספר שונים ועוד. מאחורי ההצעה הזו מסתתר אינטרס ברור של האוצר: פגיעה בכוח המיקוח של ארגון המורים ולחץ עליהם לקבל את הצעות האוצר, אותן הארגון דחה עד כה בטענה שהן נמוכות מדי.

מורי התיכונים לא מועסקים ישירות על ידי משרד החינוך, אלא על ידי הרשויות המקומיות, או על ידי רשתות חינוך ועמותות (כמו אורט, עמל ועוד). זאת בניגוד לגנים, בתי ספר יסודיים וחלק מחטיבות הביניים בהם משרד החינוך הוא המעסיק הישיר. הרשויות המקומיות והעמותות כפופים להנחיות הממונה על השכר ביחס לתשלום לעובדים שובתים. אך המכתב של מלכין נשלח רק למרכז השלטון המקומי, ולא לרשתות החינוך.

עם זאת, אין כל ודאות שמרכז השלטון המקומי יקבל את ההמלצה הזו. יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אמר בשבוע שעבר שהרשויות המקומיות לא יצטרפו לבקשת צו מניעה נגד השביתה אם יתרשמו שהאוצר לא רציני במשא ומתן, כלומר, יתמכו בשביתה כדי להגביר את הלחץ על הממשלה.

גורם נוסף שמעודד את מורי התיכונים לשבור שביתה הוא ארגון מורים מובילים שינוי, שחבר בקואליציית ארגונים בהובלת פורום קהלת ותומך בעמדת הפורום לביטול מרכיב הוותק בהסכמים עם המורים. הארגון פרסם ברשתות החברתיות הנחיות למורים שאינם מעוניינים לשבות וקרא להם להודיע על כך למעסיקים.

בארגון המורים נערכים לשביתה ממושכת. יו"ר ארגון המורים רן ארז אמר אתמול (שלישי) ל-Ynet שמתוכננת שביתה ארוכה של מורי התיכונים, ועל המורים לחשוב על חלופות להכנסה. לדבריו, "יש לי תעסוקה אלטרנטיבית למורים, ומאגר של אלפי מקומות עבודה חלופיים למורים במשרה מלאה ובחלקי משרה, שיסייעו להם להתפרנס במהלך השביתה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!