דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מרכזי היום לקשיש בכל הארץ מושבתים: "המשרדים מעבירים ביניהם אחריות ולא מתכוונים לפתור את המשבר התקציבי"

ההשבתה, שכוללת כ-180 מרכזי יום שנותנים מענה לכ-15 אלף קשישים, מתקיימת היום (ד') במחאה על אי-עדכון התעריף שמשולם להם מ-2021 | מנכ"ל איגוד העמותות לזקן: "אין לנו ברירה במצב התקציבי הנוכחי, ולא נשקוט עד שהמשבר ייפתר"

הפגנה מחוץ למרכז יום לקשיש במסגרת השבתת האזהרה
הפגנה מחוץ למרכז יום לקשיש במסגרת השבתת האזהרה
הדס יום טוב

איגוד העמותות לזקן בישראל (הל"ב) ועמותת מטב, שמאגדים את כלל העמותות שמפעילות את מרכזי היום לקשיש ברחבי הארץ, הודיעו על השבתת מרכזי היום לקשיש היום (רביעי), במחאה על אי-עדכון התעריף שמשולם להם מ-2021. בחודש שעבר קיימו השבתת אזהרה, אבל לטענתם, משרד הרווחה והשר יעקב מרגי עדיין לא ענו על דרישותיהם. מרכזי היום לא יפתחו את שעריהם מחר, ולא יינתנו בהם שירותים.

בישראל פועלים כ-180 מרכזי יום לזקן שמעניקים רשת ביטחון חברתית ובריאותית לכ-15 אלף קשישים, כולל קשישים עם דמנציה ואלצהיימר. תקציבם של מרכזי היום אינו מעוגן בבסיס התקציב, מה שמקשה על ניהול תקין ויציב שלהם. בין העמותות למשרד הרווחה קיים הסכם מחייב שלפיו המשרד קובע מעת לעת את התעריף שישולם לעמותות בגין הוצאותיהן במסגרת מרכז היום.

מרכז יום לקשיש במהלך השבתת האזהרה בחודש שעבר. "ציפינו משר הרווחה ומשרדו לתת פתרונות מעשיים, אבל אנחנו לא רואים שום התקדמות"
מרכז יום לקשיש במהלך השבתת האזהרה בחודש שעבר. "ציפינו משר הרווחה ומשרדו לתת פתרונות מעשיים, אבל אנחנו לא רואים שום התקדמות"

אך לפי העמותות, למרות עליית המחירים במשק ועדכון שכר המינימום, התעריף שמקבלים מרכזי היום לא עודכן מ-2021. כתוצאה מכך, אין הלימה בין התעריף הנמוך שמשולם להוצאות בפועל של מרכזי היום בהתאם לדרישות ולתקנים של משרד הרווחה, ומרכזי יום רבים נמצאים בגירעונות של מיליוני שקלים שמאיימים על המשך תפקודם. על פי הערכת הארגון, במצב הנוכחי חלק מהמרכזים לא יוכלו להמשיך להתקיים באופן עצמאי עד סוף 2023.

האיגוד דורש להגדיל את התקצוב המינימלי לקשיש ברמת גמלה נמוכה מ-145 ל-200 שקלים ליום לקשיש, ואת התקצוב המינימלי לקשיש ברמת גמלה גבוהה מ-200 ל-260 שקלים ליום, כולל הוספת עלות הנסיעה לתקצוב.

"מרכזי היום לזקן מעניקים טיפול ומפיגים בדידות בקרב אלפי קשישים בכל בארץ", אמר שמואל קידר, מנכ"ל איגוד העמותות לזקן. "בשל חשיבותם הקריטית של המרכזים לאוכלוסיית הקשישים, היה מצופה שהשבתת האזהרה שקיימנו בחודש שעבר תביא את שר הרווחה ומשרדו לשולחן כדי לתת פתרונות מעשיים למשבר בהקדם. בפועל, אנחנו לא רואים שום התקדמות או כוונה לפתור את המשבר התקציבי של מרכזי היום, אלא העברת האחריות בין משרדי האוצר, הרווחה והעבודה. היינו שמחים לחזור לפעילות ולשגרה בהקדם, אך במצב התקציבי הנוכחי אין לנו ברירה, ולא נשקוט עד שהמשבר ייפתר".

"יש קונצנזוס מקצועי לגבי חשיבות מרכזי היום כגורם טיפולי וחברתי משמעותי, שגם מונע הידרדרות תפקודית של ציבור האזרחים הוותיקים בישראל", אמר ליאור שטרסברג, מנכ"ל עמותת מטב. "מדובר בשירות חיוני ומציל חיים לציבור התשושים ותשושי הנפש, שמרכז היום עבורם הוא סיבה לצאת הביתה. אנחנו במטב גאים בשירות, וזה הרגע שעלינו להילחם עליו עבור הקשישים היקרים ובני המשפחות שנשענים על מרכזי היום. לצערי הרב, בשנים האחרונות תעריף מרכז היום נשחק באופן דרמטי, והגיע הזמן לעשות מעשה ולמנוע את התמוטטות מרכזי היום בישראל. אנחנו נחושים להיאבק למען שימור וחיזוק פעילות מרכזי היום. אנחנו קוראים לשר הרווחה והביטחון החברתי לפעול בדחיפות להביא לפתרון המשבר".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!