ועדת הכספים אישרה היום (שני) העברה תקציבית למשרד הפנים בסך 400 מיליון שקלים עבור תווי מזון להבטחת ביטחון תזונתי שיזמה מפלגת ש"ס. הזכאות לקבלת התווים תינתן למקבלי הנחה של 70% בארנונה, מקבלי הבטחת הכנסה וכאלה שהוכיחו כי הכנסתם נמוכה ביחס למספר הנפשות במשק הבית.

בהצעה המקורית הקריטריון העיקרי היה מקבלי הנחה בארנונה בלבד – שנותן עדיפות למשפחות חרדיות, בדומה לחלוקת תווי המזון שהוביל שר הפנים לשעבר אריה דרעי בתקופת הקורונה. היועצת המשפטית לממשלה התנגדה לכך בטענה לחשש מהשארת מספר גדול של משפחות נזקקות מחוץ למעגל הזכאות, ובעקבות שיח בין נציגי המשרדים גובשו קריטריונים נוספים, בהם גם זכאות לקצבאות מסוימות מהביטוח הלאומי. המשנה ליועמ"שית אביטל סומופלינסקי אישרה את הקריטריונים החדשים. עם זאת, התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ בעקבות הקריטריונים.

שר הפנים והבריאות, משה ארבל, אמר בדיון: "כשאני שם את הראש על הכרית ומולי הקריטריונים שעברו את חוות דעת המשנה ליועמ"ש, אני ישן טוב בלילה, שאנחנו באמת עושים גם אם לא את הדבר המושלם ביותר, אנחנו נותנים מענה לאנשים החלשים ביותר, העניים ביותר, לא משנה איפה הוא גר, אם בח'ורה, אם בטירה, אם במודיעין עלית.

ח"כ מירב כהן (יש עתיד), יו"ר הוועדה לטיפול בשורדי השואה, ביקרה את הקריטריונים שנקבעו, ואת חלוקת הכספים דרך משרד הפנים ולא הרווחה: "אנחנו לא מבינים מה אמות המידה שנקבעו, משרד הרווחה מנהל מיזם לביטחון תזונתי שנים ארוכות, משרד הבריאות מומחה בכך, בואו נעשה עבודה מערכתית, אף אחד ממי שמצביע לא יודע על מה הוא מצביע.
"פורסם בתקשורת שיש 3,000 שורדי שואה שיקבלו את התלושים, אלה שיש להם אחוז נכות נמוך יותר, כי אלה עם אחוז נכות גבוה יותר מקבלים קצבה גבוהה יותר, אבל זה לא שהם עשירים, יש להם הוצאות גבוהות יותר. יש מקבלי מענק חודשי ויש מקבלי מענק שנתי, אלה שמקבלים רק פעם בשנה לא כלולים בפרויקט, המיזם הזה מדלג עליהם.
"לגבי מקבלות המזונות עם הכנסה נמוכה, שר הפנים הכניס אותם אחרי הדיון אצלי, אבל אמא כזו שמקבלת זכאית רק ל-2 ילדים, לעומת אם שמקבלת לפי מבחני הארנונה מקבלת עבור עד 8 ילדים".
כהן הוסיפה: "בכלל אני חושבת ששיטת העבודה הזו, המערכות יודעות לזהות נזקקים, ללוות אותם, להעביר להם כספים, אנחנו באים ועוקפים את כל מערך הרווחה של מדינת ישראל, והולכים למשרד אחר שזו לא המומחיות שלו, זה יוצר מדינה בתוך מדינה."

ח"כ נעמה לזימי (העבודה): "זה לא מכבד את מעמד הכנסת שאנחנו פה בלי הקריטריונים בידינו, אנחנו לא יכולים להעיר הערות לגיטימיות. הביטחון התזונתי היא אחת הסוגיות הכאובות שיש, יש מועצה לביטחון תזונתי, מועצה עצמאית, שהביעה ביקורת לגיטמית על הכוונה הראשונית לתלושי מזון שלא דרך משרד הרווחה, זה לא סוד שהשרים אולי היחידים שאני מעריכה זה שר הבריאות והרווחה, יש משרד שבנה מערכת הנשנעת על מחקר ארוך שנים וכל המומחים, איך ממצים זכויות לביטחון תזונתי, בגלל שאין מספיק תקציב המאבק הוא להכניס לבסיס תקציב את מי שסובל מאי ביטחון תזונתי, אתם מעבירים את זה למשרד שלא מומחה בתחום עם קריטריונים לא מתאמים, יש חשש שמי שלא צריך יקבל ושעניים מרודים לא יקבלו. לצד זה בחוק מבטלים את הרשות לביטחון תזונתי, והעברת המערכת למשרד לא מומחה, זה על הגב של האנשים הכי חלשים, אוכלוסיות הכי מוחלשות ישארו בחוץ".

ח"כ מיכל שיר (יש עתיד): "הסעיף נמצא במשרד הפנים ולא במשרד הרווחה, זה חלם, זה לא הגיוני, הקריטריון שמודדים לפי מדד הארנונה כי זה נוח לדרעי, בסוף אי אפשר להשתמש בקריטריון שנוח למשרד הפנים במשהו שמשרד הרווחה צריך לעשות. הייתי רוצה לבקש דיון נוסף מפורט בנושא הזה, אין לנו את הכלים כדי לשאול את כל השאלות".

ח"כ גלעד קריב (העבודה): "אנחנו מאשרים בלי חוות דעת של המועצה לביטחון תזונתי, אין בנינו ויכוח שהתמיכה בתחום הביטחון התזונתי חשובה מאוד, אני מברך את מפלגות הקואליציה שהציפו את זה במסגרת הכספים הקואליציוניים, גם השר מסכים שהקריטריון המרכזי צריך להיות הכנס פר נפש, ההנחות בארנונה זה מנגנון מסייע, הן נקבעות בין השאר בהכנסות פר נפש, לכן מקובל עלי שאחד מהמסלולים זה גם הנחה בארנונה, אבל אני מזכיר שאין חובה שמוטלת על הרשות לקבוע הנחה, כך על פניו יכולות להיות משפחות מרובות ילדים שמגיע להם, אבל הן ברשות מקומית שלא קבעה בכלל את המסלול, אז איך אנחנו דואגים גם להם? מה הצידוק להבחנה בין שתי המדרגות של 50 ו-100 אחוז? למה יש קטגוריות שזה ניתן רק להורים ולא לילדים? איך תתמודד עם האחוזים הנמוכים של מיצוי הזכות, במידה ואין קביעת זכאות אוטומטית?".

ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה): "הלוואי שמשרד הרווחה היה ערוך כמו המנגנון האוטומטי של משרד הפנים ערוך, זה פשוט הרבה יותר יעיל, לא אומר שאין מי שנופל בין הכיסאות, אבל הרבה פחות מאשר אם זה היה עובר דרך מנגנון הביטחון התזונתי. אני מזכיר שיש כסף קואליציוני די נכבד לביטחון התזונתי שמתעכב, אם רוצים מנגנון זריז ויעיל שאנשים יוכלו לקבל כסף לפני החגים, זה המנגנון היעיל והטוב ביותר שיש".

השר ארבל הגיב לביקורת: "אמות המידה הופצו לעיונם של חברי הכנסת, אקדים ואומר – הסיבה שזה במשרד הפנים, שהרבה מאוד אתגרים לפתחו ומצבת כוח האדם המאוד יעיל וטוב שבו, עובדים מסורים עבדו יומם ולילה לטובת הפרויקט הזה, כולל ימי שישי ומוצאי שבת, המקום הטבעי הוא אכן משרד הרווחה.

"לצד הדברים האלה, אנחנו בשנת 2023, עשינו מכרז מאושר שיאפשר המשך התקשרות על מול שני גופים – פתחון לב ואשל ירושלים, היכולת שלנו לבצע את המשימה החשובה הזו בשנת 2023 הייתה רק על ידי המשך אותה התקשורת, אם היינו יוצאים במכרז חדש, לוחות הזמנים היו גוררים אותנו לשנת 2024, בצורך לתת מענה לאותה אוכלוסייה ענייה, הייתה חשיבות גדולה לתת מענה ל-2023. תהייה ועדת מנכ"לים לגבי שנת 2024, אני מניח שהיא תמליץ על העברת התחום למשרד הרווחה, כך צריך להיות, כרגע כדי לבצע בשנת 2023 אנחנו נאלצים לבצע זאת במשרד הפנים".

"לגבי שורדי השואה, הנתון שהוצג בפנינו הוא ניצולי שואה נזקקים, הייתה בתקופת הקורונה ביקורת על הממשלה שחילקה כסף לכל אדם מביטוח לאומי, המטרה המרכזית בקריטריונים הללו, זה לדייק את הסיוע לנזקקים ביותר. מבחינת מדדי עוני, הם נקבעים גם על ידי מדדים בינ"ל וגם יש מדד מאוד פשוט ובסיסי, שאומר הכנסה נמוכה ביותר לנפש. מדד הארנונה מודד את ההכנסה הנמוכה ביותר לנפש, שזה נמוך יותר ממקבלי הבטחת הכנסה, ולא מתעלם ממספר הנפשות בבית. לגבי שורדי השואה הייתה הכוונה למקד את הסיוע עבור אותה אוכלוסייה נזקקת, הענייה ביותר. 8 מיליון ₪ ייועדו ספציפית למיצוי זכויות. אנחנו מתכוונים להשקיע בזה הרבה מאוד מאמץ, גם לגבי אוכלוסיות בפזורה הבדואית".

אלי כהן, מנכ"ל עמותת פתחון לב: "היינו אחד הגופים שחילקו בפעם שעברה את התלושים, לעניין שורדי השואה, לקחו את 53 אלף שורדי השואה בישראל, מתחום יקבלו את התלושים 41 אלף – 77 אחוז מניצולי השואה העניים ביותר".

ח"כ ינון אזולאי: "משתדלים כאן לתת לכמה שיותר וכמה שיותר עניים, כדי לעשות כמה שיותר טוב".

ח"כ כהן: "אם אני יוצאת מכאן ש-41 אלף ניצולים מקבלים 100 אחוז, אני יוצאת מפה אחרת. אם הדברים היו מתנהלים בצורה יותר מסודרת ושקופה יכול להיות שהדברים היו אחרת, כי הביקורת היא עניינית".*

השר ארבל: "לגבי מזונות, אני רואה חשיבות רבה בזה, ההתמודדות המאוד מורכבת של אמהות המקבלות מזונות מביא מצוקה קשה מאוד, פעלנו שהמענק ינתן באופן יזום ע"י הרשות, גם במקרה הזה ההנחיה שלנו למפעילים למקד מאמץ במיצוי הזכויות ביחס לאותן אוכלוסיות שזכאיות לקבל 50%, יש פה ערך גדול בהגדלת המענק למקבלות מזונות, וגם בנוסף להגדיל להן מ-50% ל-100%".

ח"כ קריב: "מעבירים את זה פה בלי הרשות האחראית, לא שמענו את חוות הדעת של הגורמים המקצועיים, הוצגה לנו תמונה לא נכונה לגבי נתוני הבטחת הכנסה".*

יאיר סמוליאנוב, מנהל התחום החברתי-כלכלי ב"לובי המיליון": "תחת אמתלת דוחק לוח הזמנים לקראת החג נראה שנעשה שוב עוול כלפי אוכלוסיית שורדי השואה והקשישים העניים. בנוסח ההצעה אין התייחסות מקצועית בדיון מצד נציגי משרד הרווחה, משרד המשפטים והביטוח הלאומי. אין ודאות לגבי טיב הקריטריונים לחלוקת השוברים, וכן ליכולת מיצוי הזכויות של כלל האוכלוסיות הזכאיות.
"אמנם הוקצב סכום משמעותי שמיועד למיצוי הזכויות של קבלת התלושים, אך לאף אחד לא ברור איך הדבר יתנהל בפועל, מתוך הידיעה שהאוכלוסייה הרלוונטית מקרב שורדי השואה הם קשישים דוברי רוסית ללא יכולת התמצאות בשפה העברית, במיוחד כשהדבר הזה קורה בלחץ, ושבוע לפני ראש השנה. הנכונות לתת תלושי מזון לאוכלוסיות המוחלשות ביותר היא מבורכת ואנחנו שמחים ומודים על כך. חבל רק שהתהליך עצמו עלול לגרום לכך שעשרות אלפי קשישים דוברי רוסית ימצאו את עצמם מחוץ למהלך הראוי הזה״.
יו״ר הוועדה לטיפול בשורדי שואה, ח״כ מירב כהן (יש עתיד): "היום קיימנו דיון נוסף בוועדת הכספים על ההעברה התקציבית למיזם תלושי המזון שיזמה מפלגת ש"ס, לאחר מספר דיונים שקיימנו בנושא בוועדה שלי למען שורדי השואה. ‏בדיון היום הצלחנו לתקן עוד קצת את המודל המקורי שהוצע, וכ-41,000 שורדי שואה עניים גם יקבלו תלושי מזון".

‏לדבריה, "עוד שינוי שעשינו מהמודל המקורי הוא שנשים שמקבלות מזונות וזכאיות להבטחת הכנסה יקבלו גם הן תלושי מזון מלאים, אך לצערי עדיין הילדים שלהן יופלו לרעה לעומת משפחות ברוכות ילדים שזכאיות להנחות בארנונה. נשים שמקבלות מזונות יקבלו תלושי מזון רק עד שני ילדים, לעומת משפחות הזכאיות להנחות בארנונה, שיקבלו עד שמונה ילדים. ‏לצערי את העיוות הזה לא הצלחנו לתקן. ‏אני חושבת שזה חשוב מאוד שהמדינה משקיעה בביטחון תזונתי, אבל מיזם תלושי המזון הזה גובש בצורה עקומה והתוצאות בהתאם".