דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

דעה / הרמב"ם, אופרה ווינפרי, והבעיה האמיתית עם התקרית בין השרים גלנט לרגב

בארה"ב זכתה המיליארדרית אופרה ווינפרי לצונאמי של ביקורת כשפתחה בקמפיין תרומות לנפגעי השריפה במאווי. אז למה בישראל מתייחסים בסלחנות לשרים שאורזים מזון לנזקקים במקום לדאוג שלא יהיו יותר כאלה?

שרת התחבורה מירי רגב ושר הביטחון יואב גלנט במבצעי התרמה לנזקקים (צילומים: עמודי הפייסבוק של השרים)
שרת התחבורה מירי רגב ושר הביטחון יואב גלנט במבצעי התרמה לנזקקים (צילומים: עמודי הפייסבוק של השרים)
יהל פרג'

באחד מחיבוריו המפורסמים ביותר, קובע הרמב"ם מדרג של 8 מעלות של צדקה של עשיית טוב וסיוע לזולתך שבמצוקה. לשיטתו כל סיוע לאדם במצוקה הוא טוב, אבל הדרך והכוונה של עושה הצדקה קריטיות לא פחות. בדרגה הנמוכה ביותר מציע הרמב"ם את הנתינה בעצב, טובה ממנה היא לתת פחות ממה שצריך, וכך הלאה עד הדרגה העליונה "מַעֲלָה גְּדוֹלָה שֶׁאֵין לְמַעְלָה מִמֶּנָּה זֶה הַמַּחֲזִיק בְּיַד יִשְׂרָאֵל שֶׁמָּךְ וְנוֹתֵן לוֹ מַתָּנָה אוֹ הַלְוָאָה אוֹ עוֹשֶׂה עִמּוֹ שֻׁתָּפוּת אוֹ מַמְצִיא לוֹ מְלָאכָה כְּדֵי לְחַזֵּק אֶת יָדוֹ עַד שֶׁלֹּא יִצְטָרֵךְ לַבְּרִיּוֹת לִשְׁאל".

כלומר, במילים אחרות – חכות ולא דגים, יצירת התנאים כך שיוכל האדם לסייע לעצמו, ולא פחות חשוב שלא יצטרך לבקש. הדרגה העליונה של הצדקה היא בעצם מופע של סדר חברתי, של צדק, שעליו אמונים קובעי המדיניות, נבחרי הציבור, המחוקקים. מה היה אומר הנשר הגדול על נבחרי ציבור המחזיקים כוח כלכלי, פוליטי, חברתי ותודעתי עצום, שאורזים בפנים גלויות חבילות לנזקקים?

שתי היתקלויות בין השרה רגב ומאבטחי השב"כ תפסו כותרות ביממה האחרונה, אך הרקע לדברים מטורלל לא פחות – מגיעים שרת התחבורה ושר הביטחון, עם פמלייתם ובעיקר צלמיהם, לאירוע אריזת מזון לנזקקים לקראת ראש השנה שבפתח. "חשוב להירתם ולהושיט יד לאלו הזקוקים לעזרה שלנו" כתבה השרה רגב בפוסט בחשבון הפייסבוק שלה מעל לתמונתה מחייכת עם ארגז קרטון שמכיל מצרכי מזון שעלותם, לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מיולי האחרון, התייקרה ב־4.6% מיולי בשנה שעברה.

באותה שעה שהשרים ארזו מזון והצטלמו, לפי הרמב"ם "שֶׁיֵּדַע הֶעָנִי מִמִּי נָטַל וְלֹא יֵדַע הַנּוֹתֵן" זה אחד מהאופנים הנמוכים של עשיית צדקה, החליטה ועדת הכספים לחלק 400 מליון ₪ בתלושי מזון עבור הנזקקים. הקריטריונים שונו, נראה שההחלטה האחרונה מאוזנת יותר ורחבה יותר – אך עדיין, נבחרות ונבחרי הציבור שלנו עוסקים במתן בעצב.

הכישלון של אופרה ווינפרי ודה-רוק

כבר שבוע שהשריפה בהוואי וספציפית באי מאווי מטלטלת את אמריקה, לא רק בגלל הנפגעים הישירים שלה, אלא גם ממי שנראה שמנסה להרוויח ממנה. אופרה ווינפרי, שהונה נאמד ב-2.5 מיליארד דולר ואחד מתוך שמונת הבתים שבבעלותה נמצא באי מאווי, ושחקן הקולנוע דה-רוק שהונו נאמד ב-800 מיליון דולר, הקימו קרן לגיוס המונים בעבור תושבי האי.

אולי לפני כמה שנים אקט כזה היה עובר חלק ואפילו זוכה להערכה, אבל נראה שבשנים האחרונות האמריקאים גילו את המעמד: חשבון האינסטגרם של ווינפרי בו היא הודיעה על היוזמה הוצף בעשרות אלפי תגובות זועמות. במקביל, אלפי סרטונים שפורסמו ברשתות חברתיות ובטיקטוק נדהמו מהעובדה ששני האנשים האמידים האלו מבקשים כסף מאנשים פשוטים, "שלא יכולים לגמור את החודש", כדברי אחת הגולשות.

הסרטונים חריפים כל כך, הביקורת עמוקה באופן חד כל כך, שעד כה הצליחו ווינפרי ודה רוק לגייס רק כמה מאות דולרים. מפלה קשה עבור מי שתכננו לעשות הון פוליטי עצום מאקט שעליו לא היו אמורים לשלם שום מחיר, בטח שלא ציבורי. אבל האמריקאים כנראה לא פראיירים, בתקופה האחרונה, וביתר שאת מאז הקורונה – הצליח מעמד העובדים לזקק את הדרישות שלו מול ההון ולהשמיע קול, "לא עובדים אצלם יותר".

@viralnewsnetwork

#oprah #therock #hawaii #hawaifires #mauifires #lahaina #foryou #fyp @Kat

♬ Sad and lonely – MoppySound

הכעס על ווינפרי נובע גם מהעובדה שניסיון גזירת הקופון שלה על ההרס במאויי היה כל כך קיצוני, עד שכדי להצטלם עם התושבים במקום, בימים שאחרי השריפה – היא הצליחה להיכנס לאזור, בעוד אנשי הדת ואפילו חלק מהאנשים עצמם לא הורשו להיכנס לשכונות שלהם. הכול כדי להצטלם.

@mackenziebarmen

You get to donate! YOU get to donate! EVERYBODY GETS TO DONATE!!! #satire #outoftouch #darkcomedy #maui

♬ Creepy and simple horror background music(1070744) – howlingindicator

הרבה קילומטרים והון עוברים בין ווינפרי ודה-רוק לרגב וגלנט, אבל בעוד הראשונים עומדים בפני ביקורת קטלנית, האחרונים יזכו לנקודות זכות בעבור פעולה שאולי אם היו עושים את תפקידם כנבחרי ציבור, לא היה צורך בה.

כשהוא מתאר את המעלה העליונה של הצדקה מצטט הרופא והפילוסוף היהודי הגדול את ויקרא כה-לה ""וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ" כְּלוֹמַר הַחֲזֵק בּוֹ עַד שֶׁלֹּא יִפּל וְיִצְטָרֵךְ"". באופן מופרע השתרשה בישראל תרבות הנתינה מהמעלות הנמוכות, עם הצלמים, עם הקווץ' בלב, ופחות האופן בו בעיקר נבחרי הציבור צריכים להשקיע בעיקר – וחי עמך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!