דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

"התנהלות לא ראויה": נדחתה עתירת OPC-נוי שדרשה לקבוע את זכייתה במכרז למכירת תחנת הכוח אשכול

המחוזי בתל אביב גיבה את החלטת חברת החשמל לערוך סבב נוסף של הצעות מחיר במכרז למכירת התחנה, וקבע שהקבוצה פעלה לסכל את זכייתה במכרז של המתחרה דליה אנרגיה | המשמעות: תהליך המכירה עלול להתעכב עקב ערעור לעליון

תחנת הכוח אשכול (צילום ארכיון: Amos Meron / ויקימדיה קומונס)
תחנת הכוח אשכול (צילום ארכיון: Amos Meron / ויקימדיה קומונס)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה אתמול (חמישי) את העתירה המנהלית של קבוצת OPC נוי, שדרשה לקבוע שהיא הזוכה במכרז למכירת תחנת הכוח אשכול הסמוכה לאשדוד, ולבטל את החלטת חברת החשמל לקיים סבב הצעות מחיר נוסף בין משתתפי המכרז. השופט קובי ורדי קבע שהקבוצה פעלה שלא בתום לב להכשלת המימון של קבוצת דליה אנרגיה שזכתה בו.

קבוצת OPC-נוי עשויה לעתור לבית המשפט העליון נגד הפסיקה, מה שיעכב עוד יותר את הליך המכירה של תחנת הכוח הגדולה ביותר שצפויה להימכר כחלק מהרפורמה במשק החשמל, וכן את ייעול יחידות הייצור שלה.

בפסק הדין מתח השופט ורדי ביקורת חריפה על התנהלות OPC-נוי, והצדיק את התנהלות ועדת המכרזים של חברת החשמל. לדבריו, "לא ניתן להתעלם מהתרשמות חברי ועדת המכרזים מהתנהלות דליה וממנהליה, שדליה הגישה הצעה כנה, אמיתית ומקצועית שהיא עמדה ועומדת מאחוריה, הצעה שאינה תכסיסנית או רשלנית ומשקפת את שווי התחנה".

קבוצת דליה אנרגיה זכתה במכרז המקורי עם הצעה של 12.4 מיליארד שקלים, הצעה גבוהה יותר מהצעתה של OPC-נוי שעמדה על 7 מיליארד שקלים בלבד. אך לאחר שזכתה, שוק ההון סירב לאפשר לדליה את המימון הנדרש, בעיקר בשל הפער הגבוה בין ההצעות, מה שגרם לכשל במימוש. דליה הציעה הצעה נוספת, שלא על בסיס ההליך המכרזי, לרכישת המתחם ב-9 מיליארד שקלים.

ועדת המכרזים של חברת החשמל החליטה לבטל את תוצאות המכרז ולקיים הליך התמחרות שני, בין המציעות במכרז הראשון, עם מחיר מינימום של 9 מיליארד שקלים. OPC נוי הגישה בתחילת אוגוסט עתירה מנהלית כנגד ההחלטה, בציפייה להעביר את הזכייה אליה, כ"זוכה כשיר שני", בתמורה ל-7 מיליארד שקלים בלבד.

מכירת תחנת אשכול היא החלק האחרון והגדול מכולם במכירות תחנות הכח של חברת החשמל לבעלים פרטיים, כחלק מהרפורמה בחברת החשמל, שנועדה לצמצם את חלקה בתחום יצור החשמל ולהקטין את מצבת עובדיה. חלק נכבד מסכום המכירה לא יגיע לידי חברת החשמל, אלא יגולגל כהטבה לצרכנים דרך הורדת מחיר החשמל, שתיפרס על פני שנתיים או יותר.

הספק של כ-10% מכושר ייצור החשמל בתחנות כוח, והחלפת יחידות מזהמות בתחנה חדשה ויעילה

השווי הגבוה של התחנה מנותח במצגת שפרסמה דליה. מלבד הספק של כמעט 10% מכלל כושר ייצור החשמל בתחנות כוח במשק כיום, הרוכש יקבל גם היתר לשחלף יחידת מיושנות ומזהמות בתחנה חדשה ויעילה תוספתית, בהיקף של 850 מגה-ואט. פרט לכך, מדובר בשטח של מאות דונמים של קרקע פרטית סמוך לנמל אשדוד, בעל פוטנציאל השבחה משמעותי, שחברת החשמל לא יכלה לנצל, היות ופעילותה מוגבלת לתחום החשמל בלבד.

חלק נוסף בהערכת השווי מבוסס על הנחה שהביקוש לחשמל ימשיך לעלות במהירות גבוהה יותר מהיצע החשמל, ביחוד מהיצע של תחנות יעילות. מכיוון שתחנות לא יעילות מציעות לייצר חשמל במחירים גבוהים יותר, בדליה מעריכים שיהיה קל יחסית לזכות בתעריף גבוה גם עם יחידות יצור יעילות יחסית, בשל רמת תחרות נמוכה.

עוד כתב השופט ורדי כנגד OPC-נוי, "דווקא העותרת, עקב הגשת הצעה לא ריאלית ונמוכה מהשווי של התחנה הביאה לכך שהיו פערים כה גדולים בין ההצעות שהובילו לאי קבלת מימון ולביטול המכרז ולכך שדליה יכולה, בנסיבות מסוימות במבחן התוצאה בדיעבד, אף ליהנות מכך. זאת שכן במקום הצעה של 12.4 מיליארד שקל היא מגיעה להתמחרות במחיר מינימום של 9 מיליארד שקל".

מנהל קרן נוי אמר בדיון פנימי: "אני לא אתן להם לממן את דליה", השופט: "דברים חמורים"

השופט התרשם מטענת דליה, לפיה לאחר הזכייה, פעלו בכירים בOPC-נוי כדי למנוע מדליה להשיג את המימון הדרוש בשוק ההון. לפי הפסיקה, "לא ניתן להתעלם מההתנהלות הלא ראויה לכאורה של העותרת, לגבי תיאור מערכת הלחצים שהופעלה על הגורמים המממנים, שבאה לידי ביטוי בדברי מנהל קרן נוי מר רן שלח שאמר את הדברים שיצוטטו על ידי מייד בפרוטוקול הדיון שנרשם על ידי עורך הדין ליאור מימון, הבקי מאוד בדיני מכרזים ובנבכי חברת החשמל, כאשר חזקה שהפרוטוקול שרשם עו"ד מימון משקף את הדברים שנאמרו והדבר לא נסתר על ידי העותרת, שמנסה להתנער ולגמד את האמור, ולהתנער מהדברים החמורים שנאמרו שלשיטת דליה אף מהווים 'אקדח מעשן', ואכן נראה שמדובר לכאורה בדברים לא ראויים חמורים ובהתנהלות לא ראויה, שיש לה גם משמעות והשלכה על העתירה".

השופט פירט את הדברים שאמר שלח בדיון בפרוטוקול: "בנק הפועלים הבטיח לי שהוא לא ייתן לדליה הצעה טובה יותר מאשר ההצעה שהוא נתן לנו. דליה לא תעמוד בהצעה שלה. ואתם יודעים איך אני יודע? כי מי שאמורים לממן אותה הם גם גופים מוסדיים וגורמים שהם בעלים בקרן נוי, ואני לא אתן להם לממן את דליה".

השופט ורדי כתב כי "מדובר בדברים חמורים הנוגעים לסיכול המימון לדליה, הנאמרים באופן מפורש". לקביעה זו של השופט עשויה להיות משמעות על היחסים העתידיים בין משקיעי קרן נוי למנהלי הקרן.

חברת החשמל: "גושפנקא מהדהדת לכך שהחלטת ועדת המכרזים מעוגנת בדין ולא היתה נכונה ממנה"

לפי הודעת OPC נוי למשקיעים, החברה "לומדת את פסק הדין".

מחברת החשמל נמסר: "פסק הדין של בית המשפט לעניינים מינהליים נתן גושפנקא מהדהדת לכך שהחלטת ועדת המכרזים של חברת החשמל מעוגנת היטב בהוראות הדין ולא הייתה נכונה ממנה. הוועדה בעת קבלת החלטותיה ראתה לנגד עיניה את האינטרס הציבורי והכלכלי של אזרחי המדינה ולחץ תקשורתי מאסיבי לא הניא את חברי הוועדה מלקבל את ההחלטה התומכת באינטרס זה, אשר אותה אישר, כאמור, כבוד השופט ד"ר קובי ורדי".

חברת החשמל יוצגה ע״י עורכי הדין שוקי חורש, ליאור מימון ועתליה שטרית ממשרד ש.הורוביץ ושות'. עו"ד פיני רובין ייצג את נוי ו-OPC.

עו"ד אהרן מיכאלי ממשרד גולדפרב זליגמן, שייצג את דליה בעתירה, אמר לאחר הפסיקה: "קיבלנו בסיפוק רב את פסק דינו המקיף והיסודי של בית המשפט. בית המשפט קיבל את טענותיה של דליה כי היא פעלה באופן תחרותי, מקצועי ובתום לב ואשרר את החלטת ועדת המכרזים שנתקבלה בהסתמך על חוות דעת מומחים ולאחר שביצעה תהליך מקצועי וסדור. החלטת בית המשפט פותחת פתח למיקסום התמורה בעבור מכרז אשכול, לטובת הציבור הישראלי כולו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!