דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

המתיחות בקווקז גוברת: ראש ממשלת ארמניה מזהיר ממתקפה של אזרבייג'ן

ראש הממשלה ניקול פשיניאן דיווח שצבא אזרבייג'ן מכנס כוחות על גבול ארמניה ומסביב למובלעת בחבל נגורנו-קרבאך | חוקר תעופה ישראלי דיווח על טיסות חריגות מישראל לאזרבייג'ן, שיכולות להעיד על מכירת נשק, ופעילים מזהירים: "כתם מוסרי חמור"

אזרחים ארמנים בהכשרה צבאית בירוואן, בירת ארמניה, על רקע מתיחות בטחונית גוברת עם אזרבייג'ן (Photo by Astrig Agopian/Getty Images)
אזרחים ארמנים בהכשרה צבאית בירוואן, בירת ארמניה, על רקע מתיחות בטחונית גוברת עם אזרבייג'ן (Photo by Astrig Agopian/Getty Images)
אוריאל לוי

ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן, הזהיר השבוע שאזרבייג'ן מתכננת לפתוח במלחמה חדשה בדרום הקווקז, וביקש לכנס בדחיפות את מועצת הביטחון של האו"ם לדיון בנושא. פשיניאן דיווח שצבא אזרבייג'ן מכנס כוחות על גבול ארמניה ומסביב למובלעת הארמנית בנגורנו-קרבאך. כינוס הכוחות האזרים לכאורה נערך לאחר שארבעה חיילים ארמנים ומספר לא ידוע של חיילים אזרים נהרגו בהתנגשות שאירעה בשישי שעבר בגבול ארמניה-אזרבייג'ן.

בדבריו הזהיר פשיניאן שאזרבייג'ן תנסה לכבוש את המובלעת הארמנית בחבל נגורנו-קרבאך, המכונה רפובליקת ארצאך, בה חיים כ-120 אלף תושבים הנתונים במצור מזה כתשעה חודשים. תושבי ארצאך סובלים ממחסור חמור במזון, תרופות ואנרגיה מאז סגר צבא אזרבייג'ן את הכביש היחיד המוביל בין המובלעת לארמניה, ואיננו מאפשר הכנסה של סחורות לשטח הרפובליקה.

חסימת הכביש הובילה לגינויים חריפים של מחלקת המדינה האמריקאית, הנציבות האירופית וברביעי השבוע גם הקרמלין, שאמור היה לאבטח את הכביש אך נמנע מלעשות זאת. תושבי המובלעת הארמנית חוששים שהמצור שהטיל עליהם צבא אזרבייג'ן היה רק ההכנה לקראת כיבוש הרפובליקה כולה, כולל סטפנקרט הבירה.

באזרביג'ן הכחישו את הטענות הארמניות. עוזרו של נשיא אזרביג'ן אמר לרויטרס: ש"אין לנו תוכניות למלחמה עם ארמניה, אלא אם נותקף או נהיה נתונים לפרובוקציה". לדבריו, "70% מהסכם שלום עתידי פוטנציאלי בין אזרביג'ן וארמניה כבר סוכמו, אולם שיחות השלום לא התקדמו היטב לאחרונה".

ההסלמה בקווקז מתרחשת במועד דרמטי, לאחר התנגשות מתוקשרת בין ראש ממשלת ארמניה פשיניאן לבין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. פשיניאן טען השבוע בראיון לעיתון האיטלקי 'לה-רפובליקה' כי רוסיה כשלה בהגנה על ארמניה ובשמירת השלום בקווקז, ואף רמז לכך שרוסיה מעדיפה את אזרבייג'ן על פני ארמניה. הקרמלין דחה את דבריו של פשיניאן.

ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן (צילום ארכיון: Vyacheslav Viktorov, Roscongress Foundation via AP)
ראש ממשלת ארמניה, ניקול פשיניאן (צילום ארכיון: Vyacheslav Viktorov, Roscongress Foundation via AP)

ברביעי השבוע הודיעה ממשלת ארמניה על תרגיל קרקעי שיערוך הצבא הארמני עם צבא ארה"ב על אדמת ארמניה, שמבטא התקרבות בין המדינות.

"כבר תקופה ארוכה שפשיניאן מנסה להשתחרר מחיבוק הדב הרוסי", אומר ל'דבר' ירון וייס, פרשן לענייני הקווקז, "הקושי להגן על המובלעת הארמנית בנגורנו-קרבאך גרם לפשיניאן להיות תלוי ברוסיה. הוא לא יכול להתנתק מרוסיה סופית, מאחר שהיא מחזיקה בסיסים צבאיים וכוחות על אדמת ארמניה, ולארמניה שכנים בעייתיים שמאיימים עליה חדשות לבקרים במלחמה. אך ברור שפשיניאן מעדיף להישען על שתי מעצמות, ולסיים את הפרק בו ארמניה הייתה תלויה ברוסיה בלבד."

ובעוד ארמניה מתקרבת לארה"ב, אזרבייג'ן מחזקת את יחסיה עם איראן. סוכנות תסנים האיראנית מדווחת שמשלחת ביטחונית של חברי המטכ"ל הצבאי האיראני תבקר מחר בבאקו, אזרביג'ן, במטרה לקדם את היחסים הביטחוניים בין המדינות.

הרוסים הבטיחו מעבר בטוח, אבל לא קיימו

בספטמבר 2020 פלש צבא אזרבייג'ן לרפובליקת ארצאך, המובלעת הארמנית שבחבל נגורנו-קרבאך. במהלך 44 ימי לחימה נהרגו רבבות חיילים ארמנים ומאות אזרחים, ואזרבייג'ן כבשה חלקים נרחבים מהחבל. הפסקת אש שהושגה בתיווך רוסי חילקה מחדש את נגורנו-קרבאך בין האזרים לארמנים, כאשר בירת הרפובליקה סטפנקרט, העיר הגדולה באזור, נותרה בשליטה ארמנית.

מבנה שנהרס מפגיעת טיל במלחמת ארמניה-אזרבייג'ן ב-2020, בכפר אייגסטן שברפובליקת ארצאך (נגורנו קרבאך). (צילום: ירון וייס)
מבנה שנהרס מפגיעת טיל במלחמת ארמניה-אזרבייג'ן ב-2020, בכפר אייגסטן שברפובליקת ארצאך (נגורנו קרבאך). (צילום: ירון וייס)

אחת מתוצאות המלחמה היא שתושבי סטפנקרט ויתר רפובליקת ארצאך תלויים לחלוטין בהספקת מזון, אנרגיה, מוצרים ותרופות דרך הכביש היחיד שמחבר אותם לארמניה, במעבר לאצ'ין. בהסכם הפסקת האש נקבע שהמעבר יהיה מאובטח בכוחות שמירת שלום רוסים, אולם לפני כתשעה חודשים חסם צבא אזרבייג'ן את המעבר, והכוחות הרוסים לא מנעו זאת ממנו. מאז אין נכנס ואין יוצא מארצאך.

הזווית הישראלית: עדות אפשרית למשלוח נשק לאזרבייג'ן

ישראל מעורבת גם היא בהתלקחות בין ארמניה לאזרבייג'ן בקווקז. בראשון השבוע דיווח אבי שרף, מומחה לתעופה העוקב אחר טיסות, על טיסת שבת חריגה של מטוס תובלה מבסיס עובדה שבדרום, שדה התעופה שעל פי פרסומים זרים משמש את ישראל לייצוא נשק – לעבר אזרבייג'ן. שרף ציין כי זוהי הטיסה השלישית השבוע בין בסיס עובדה לבסיס אזרי על יד גבול ארמניה.

עדות אפשרית נוספת לקשר הישראלי-אזרי היא פגישה של ראש המטה לביטחון לאומי בישראל צחי הנגבי, עם חיקמט חג'אייב, יועצו של נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב.

"מכירת הנשק לאזרבייג'ן היא כתם מוסרי חמור שיפגע בישראל בטווח הארוך"

"בעשור האחרון, ישראל הפכה להיות ספקית הנשק המשמעותית ביותר עבור אזרבייג'אן" אומר ל'דבר' הרב אבידן פרידמן, מייסד שותף ומנכ"ל עמותת ינשו"ף, שפועלת למען פיקוח על ייצוא ביטחוני, "בשנים שקדמו למלחמת 44 הימים שנערכה בחבל נגורנו-קרבאך ב-2020, כ70% מהנשק שאזרבייג'אן ייבאה הגיע מישראל. הנשק הזה הוא שנתן כנראה את היתרון האסטרטגי לאזרבייג'אן, ואפשר לה לכבוש בחזרה את רוב חלקי נגורנו קראבך. במצעד הנצחון של אזרבייג'אן, ניתן מקום של כבוד לכטב"מים הישראלים, אלה שאפשרו לתקוף את האויב בקלות ובבטחה. אלה שתקפו גם שווקים, בתי ספר ובתי חולים."

פרידמן מוסיף ש"האינטרס שיש לישראל לפתח קשרים טובים עם אזרבייג'אן הוא ברור. ישראל קונה כ-40% מנפט שלה מאזרבייג'אן, והגבול הארוך של המדינה עם איראן הופך את אזרבייג'אן לשותפה עם חשיבות אסטרטגית. אבל האם האינטרסים הללו מסירים כל אחריות מוסרית ממדינת ישראל? האם ראוי לכונן קשרים עם כל משטר כשיש לנו אינטרס בכך? והאם ראוי לעשות את זה בכל דרך?"

לדבריו, "ייצוא הנשק של ישראל לאזרבייג'אן גם כשהיא מבצעת פשעי מלחמה, גם כשהיא מפרה את הסכם הפסקת האש שחתמה עליו, ועכשיו מנסה להכריע את המערכה האחרונה על ידי הרעבה המונית של אוכלוסייה אזרחית היא כתם מוסרי חמור, שלמרות שהוא לכאורה משרת אותנו, פוגע בנו בצורה הרבה יותר משמעותית ועמוקה בטווח הארוך."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!