דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
20.5°תל אביב
  • 12.3°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 24.1°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 13.0°צפת
  • 19.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

קיצור תורנויות הרופאים המתמחים יצא לדרך: "יש יותר אנרגיה במהלך הלילה, המטופלים מרוויחים טיפול יותר טוב"

לראשונה מזה 12 שנה קוצרו התורנויות בחלק מהמקצועות בבתי החולים בפריפריה, מ-26 ל-21 שעות | ד"ר יוסוף אבו אל עסל, מתמחה במחלקה פנימית בבית החולים ברזילי באשקלון: "התורן מגיע אחרי שישן כמו שצריך. גם בת הזוג שלי שמחה מהשינוי"

רופא בבית החולים ברזילי באשקלון (צילום ארכיון: ChameleonsEye / Shutterstock.com)
רופא בבית החולים ברזילי באשקלון (צילום ארכיון: ChameleonsEye / Shutterstock.com)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

המתווה לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים מ-26 ל-21 שעות נכנס לתוקף בראשון שעבר, ב-10 בתי חולים בפריפריה, במחלקות פנימית, גריאטריה ורפואה דחופה. המשמעות עבור הרופאים המתמחים היא שיום העבודה של מתמחה בתורנות יחל ב-13:00 בצהריים במקום ב-8:00 בבוקר, והתורנות תימשך עד 8:00 או 10:00 בבוקר שלמחרת.

חלק מבתי החולים התחילו את המתווה החדש באופן הדרגתי, וציינו בעיות כוח אדם כסיבה לכך. אך זוהי הפעם הראשונה שהמשמרות מקוצרות מזה 12 שנה, אז הן קוצרו מ-36 שעות ל-26 שעות.

המתווה החדש נכנס לתוקף לאחר מאבק שארך כשלוש שנים, בהובלת ארגון 'מרשם', והצגת מתווה לקיצור התורנויות ל-18 שעות על ידי שר הבריאות הקודם, ניצן הורוביץ. אותו מתווה לא יצא לפועל בסופו של דבר, עקב חוסר הסכמה בין ההסתדרות הרפואית, משרד הבריאות ומשרד האוצר בסוגיות שכר הרופאים שתורנויותיהם יקוצרו וחשש מחוסר כוח אדם.

על המתווה הנוכחי והמצומצם יותר של השר משה ארבל, שכולל קיצור התורנויות ב-5 שעות במקום 8, הגורמים השונים הצליחו להתכנס. ברגע האחרון הם הגיעו להסכמות עקרוניות על שימור שכר המתמחים במתווה החדש, שיתאפשר דרך תוספת של משמרת בת 4 שעות בשעות אחר הצהריים. המתווה צפוי להתרחב למחלקות נוספות בבתי החולים בפריפריה, בכפוף לעלייה במספר הרופאים המתמחים שייכנסו למערכת הבריאות.

"המתמחים אצלנו במחלקה שמחים מאוד מהשינוי בתורנויות. התורן מגיע בשעה 13:00 אחרי שישן כמו שצריך, והוא מטפל יותר טוב במהלך הלילה", מספר ל'דבר' ד"ר יוסוף אבו עסל, בן 27 מרהט, מתמחה ברפואה פנימית בבית חולים ברזילי באשקלון. "החברים שלי לצוות אומרים שהם ממש מרגישים את ההבדל, שיש להם יותר אנרגיה במהלך הלילה".

בבית החולים ברזילי החלו כל 73 מהמתמחים ברפואה פנימית, רפואה דחופה וגריאטריה לעבוד במתווה החדש. התורנות הראשונה של אבו עסל עצמו תהיה ברביעי הקרוב. "אני מחכה לחוות את ההבדל. בת הזוג שלי גם מרוצה מאוד שהקלו עליי קצת. וכמובן שגם המטופלים מרוויחים מטיפול יותר טוב במהלך הלילה".

יוסוף אבו אל עסל, רופא מתמחה בבית החולים ברזילי באשקלון (צילום: אלבום פרטי)
יוסוף אבו אל עסל, רופא מתמחה בבית החולים ברזילי באשקלון (צילום: אלבום פרטי)

המתווה, נכון לכרגע, מסתמך על כוח האדם הקיים בבתי החולים, מה שיוצר עומס על המערכת. "מרגישים את החוסר, בעיקר בבקרים", מספר אבו עסל. "במתווה הישן, רק הרופא שעבד בלילה שלפני היה נעדר בבוקר. עכשיו בכל בוקר נעדרים שני רופאים: הרופא שעבד בלילה הקודם, והרופא שיעבוד באותה הלילה. עכשיו אנחנו מקסימום ארבעה רופאים במחלקה של 45 מטופלים. כל אחד מאיתנו רואה יותר מטופלים, ואנחנו נשארים בעבודה מאוחר כדי לסיים. אני מתחיל את היום ב-7:00, ומאז השינוי אני מסיים ב-17:00 במקום ב-16:00, כדי להספיק לראות את כל המטופלים".

"צריך לגייס כוח אדם", מוסיף אבו אל עסל, "אמורים להגיע, אבל עוד לא הצטרפו למחלקה שלנו. אני מאמין שכשייקלטו רופאים חדשים העומסים שלנו יירגעו".

אבו אל עסל מדגיש את החשיבות של שימור שכר המתמחים, שכרגע נמצא תחת הסכמות אך עדיין לא עוגן בהסכם. "למרות השמחה על השינוי, לא הייתי תומך בו אם הוא היה כרוך בירידה בשכר. בגלל שהסכם השכר לא נחתם עדיין, יש אי בהירות כלפי פרטי השכר החדש. למשל, התדירות שבה נצטרך לעבוד משמרות אחר הצהריים שיתקזזו עם השעות שנפסיד בבקרים שלפני התורנויות. זה לא מובן לנו".

"ברגע שיסדרו את עניין השכר ואת עניין כוח האדם, אהיה מרוצה מאוד מהשינוי. אף אחד לא חושב שצריך שהתורנויות יהיו ארוכות כל כך. אם יהיה אפשר בהמשך לקצר עוד יותר, מה טוב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!