דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

5 שנים לאסון המכינה בנחל צפית: שנת הלימודים במכינות נפתחה ללא תקנות מחייבות

ועדה החינוך בשותפות עם הוועדה לקידום הנגב והגליל, המשיכה לדון על היערכות המכינות | מסקנות ועדת הבדיקה למניעת אסונות במכינות הקדם צבאיות פורסמו, אך היישום שלהן טרם החל | ח"כ מיכאל ביטון: "כל הורה ששולח ילד למכינה צריך להיות מודאג"

האנדרטה להרוגי אסון מכינת בני ציון בנחל צפית, בפתח הנחל (צילום: דוד טברסקי)
האנדרטה להרוגי אסון מכינת בני ציון בנחל צפית, בפתח הנחל (צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

שנת הלימודים במכינות נפתחה ללא תקנות מחייבות לבטיחות. משרד ההתיישבות, האחראי בחוק על הבטיחות במכינות, מקווה להגיש בקשה לתיקון התקנות במושב החורף, אך כרגע אין תאריך יעד מתי יישומו התקנות שחייבה ועדת הבדיקה את המכינות ומה הולך להיות תוכנם.

ועדה החינוך בשותפות עם הוועדה לקידום הנגב והגליל, המשיכה לדון היום (רביעי) על היערכות המכינות לפעילות בטיחותית. "כל הורה ששולח ילד למכינה צריך להיות מודאג", אמר ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הנגב והגליל.

ח"כ מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לוועדה נודע, שהצעת התקנות תובא לפתחו של מושב החורף הקרוב, בלי יעד ברור מתי תתוקן ומה הולך להיות תוכן התקנות, וזאת למרות שעברה מעל לחצי שנה מאז שפורסמו מסקנות הועדה שדנה בעניין. "המצב כרגע הוא שככל שיש מישהו עם מוטיבציה לטפל בבטיחות, במשרד ההתיישבות בטיחות. ואם יהיה מישהו אחר אז לא יהיה שום חוק שיחייב אותו – לא תהיה בטיחות", אמר ביטון.

"רגולציה ובירוקרטיה הן לא מילים גסות", אמר אוריאל בר-שלום, אביה של אילן ז"ל, שנספתה באסון. "חשיבה צריכה להיות במסגרת של נהלים ורגולציה. זה בידיים של הכנסת ומשרדי הממשלה".

עומר צור, מנהל אגף משימות במשרד ההתיישבות טען על כך שכדי לקבל תקציב, מנהל מכינה חייב לחתום היום מול המשרד שהוא מתחייב לכל נהלי חוזר מנכ"ל, כפי שהיו כתובים תחת משרד החינוך וזה הנוהל המקובל שמלווה את עבודת המשרד. זאת למרות שהחוק אינו מחייב את מנהלי המכינה לחתום על כך והם עושים זאת כדי לקבל סמל מוסד ותקציב. "לא יכול להיות שקבלת תקציב היא זו שתקבע אם מכינה תצא או לא תצא לטיול", אמר ביטון. נכון להיום מעל ל-3\500 חניכים במעל 50 מכינות שנתניות פועלות תחת ההסדר.

מאז שפורסמו, מסקנות ועדת הבדיקה למניעת אסונות במכינות הקדם צבאיות, שקמה בעקבות האסון של מכינת בני ציון בנחל צפית, היישום שלהן טרם החל ושנת הפעילות נפתחה בלעדיהן.

ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית: אגם לוי, אילן בר שלום, שני שמיר, צור אלפי, מעיין ברהום, רומי כהן, עדי רענן, אלה אור, יעל סדן וגלי בללי
ההרוגות וההרוג באסון השיטפון בנחל צפית: אגם לוי, אילן בר שלום, שני שמיר, צור אלפי, מעיין ברהום, רומי כהן, עדי רענן, אלה אור, יעל סדן וגלי בללי

משרד ההתיישבות, האחראי על המכינות הקדם צבאיות מזה שלוש שנים, הוא האמון על הפיכת המלצות הועדה לסדרה של תקנות או חוקים מעוגנים, אך אלו טרם גובשו והוגשו למדינה וכרגע אינו ידוע מה יהיה תוכן ההצעה. כעיקרון, המדינה כבר חייבת ליישם בפועל את המכינות תחת חוק התקצוב, אך כפי שעלה לאורך דיוני הועדה בשנתיים שהתכנסה – משרדי הממשלה לא רואים בתקצוב המכינות כחיוב להיות אחראיים על הבטיחות בהן.

יו"ר הועדה שבדקה את המכינות, השופטת בדימוס שולמית וסרקרוג, המליצה בחודש אפריל האחרון לסיים את ההתנהלות 'החוזה הזמני' בין המדינה למכינות ולהקפיא את פעילות המכינות הקדם צבאיות עד יישומן המלא. ביטון ציין בוועדה שווסרקרוג מסרה לוועדה ששום דבר מההמלצות של הדוח טרם ייושם. הסיבה שגינה וסרקרוג ביקשה להשהות את פעילות המכינות הועדה הייתה שללא כללי בטיחות מחייבים בחוק לפעילות המצב הנוכחי מסכן חיים.

מכיוון שטרם הוסדר מתווה פיקוח ברור לפעילות המכינות הן מלוות באופן צמוד על ידי משרד החינוך, בין היתר בכל הקשור לתיאום מול מערכות תיאום, הטיולים, היצמדות להוראות חדר מצ"ב וכפיפות להנחיות חוזר מנכ"ל – אך כל זאת, לטענת משרד ההתיישבות והחינוך, ללא חובת אכיפה חוקית מצידם.

ח"כ מיכאל ביטון הביא לידיעת הוועדה שמשרד החינוך שלח מכתב אמש למשרד ההתיישבות שהוא יאפשר את הליווי למשרד רק עד ספטמבר 2024 ואחריו יפסיק את הליווי הבטיחותי שהוא מאפשר למכינות. במשרד ההתיישבות טענו שמכיוון שהמכתב התקבל משעות לפני מפגש הוועדה, המשרד עדין לא יודע להגיד מה יקרה אחרי ספטמבר 2024.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!