דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסון המכינה

פרסום ראשון / יו"ר הוועדה לבדיקת אסון המכינה: "יש להקפיא את פעילות המכינות עד שתוסדר"

הוועדה פרסמה את הדו"ח המסכם שלה, בו המליצו שלושת חבריה לגבש נהלים מחייבים לפעילות המכינות, בהתאם לחוק | בדעת מיעוט, קראה השופטת בדימוס שולמית וסרקרוג לעצור את הפעילות עד השלמת המהלך

חברי הוועדה למניעת אסונות במכינות: גרשון הכהן, שולמית וסרקרוג ומנכ"ל משרד ההתיישבות לשעבר אבי נעים (צילום: שחר לונדון)
חברי הוועדה למניעת אסונות במכינות: גרשון הכהן, שולמית וסרקרוג ומנכ"ל משרד ההתיישבות לשעבר אבי נעים (צילום: שחר לונדון)
דוד טברסקי

יו"ר ועדת הבדיקה הממשלתית למניעת אסונות בפעילות המכינות קדם צבאיות, השופטת בדימוס שולמית וסרקרוג, ממליצה להקפיא את פעילות המכינות הקדם צבאיות עד יישומן המלא של המלצות הועדה והחלת כללי בטיחות מחייבים לפעילות המכינות. דברים אלה נכתבו כדעת מיעוט במסמך הסיכום של פעילות הוועדה שפורסם היום (שני).

המלצתה המרכזית של הוועדה היא לסיים את ההסדר הזמני תחתיו פועלות המכינות מאז אסון מכינת בני ציון בנחל צפית ב-2018, בו נהרגו תשע נערות ונער. במסגרת הסדר זה, המכינות החילו על עצמן באופן 'וולונטרי' חלק מנהלי הבטיחות בחוזר מנכ"ל משרד החינוך. הוועדה המליצה שהמכינות יפעלו תחת הסדר מחייב באחריות ישירה של המדינה, גם במחיר של פגיעה באוטונומיה של המכינות.

אך חברי הוועדה נחלקו בעמדתם מה צריך לקרות עד לשינוי המצב: מנכ"ל משרד ההתיישבות לשעבר, אבי נעים, והאלוף במיל' גרשון הכהן גרסו כי ניתן להמשיך בפעילות עד לגיבוש נוהל חדש, ואילו השופטת וסרקרוג המליצה לעצור לחלוטין את הפעילות.

לטענת וסרקרוג, מצב של הסדר הביניים בין המדינה למכינות, כפי שהוא קיים ואותו נדרשה הועדה לבקר מסכן את חיי החניכים במכינות  מכיוון שגם תחת הכביכול הסדר, הן אינן נמצאות תחת מערך פיקוח ובקרה הדוק וישיר מול המדינה, כזה שיחייב את המכינות למבחן ביקורתי וחובת ביטוח מול רשויות המדינה, שבמשך שנים העלימו עין מאי-קיומו ושרוב המכינות התנגדו לו בטענה שהוא יפגע בפעילות שלהן.

הוועדה שבראשה עמדה וסרקרוג לצד סיימה את עבודתה בסוף השבוע האחרון האחרון לאחר שנתיים של עבודה שכללה עשרות ראיונות ומעבר על מסמכים רבים. לצד בכירים במשרדי הממשלה וראשי המכינות, הופיעו בפני הוועדה גם שר החינוך בעת האסון, נפתלי בנט, שטען שהפיקוח במשרד חינוך כבר היום צמוד מדי; ושר הביטחון בעת האסון אביגדור ליברמן, שהתכחש לחלוטין לאחריות משרד הביטחון למכינות.

הוועדה קבעה שלמדינה הייתה המחויבות החוקית לפקח על כלל נהלי הבטיחות של המכינות כבר תחת החוק הקיים, אך היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה פירשו את החוק באופן שגוי והתנערו מאחריותם לפעילות המכינות.

כל חברי הוועדה דחו את מצב הביניים הקיים שבו על המכינות אין חובת פיקוח מפורשת, אין חובת דיווח על כלל הפעילויות שלהן, לרבות פעילות החוץ, ולא קיים מנגנון לתחקיר עומק של אירועים חריגים במכינות על ידי המדינה. הוועדה קראה להחלטת ממשלה שתאמץ את מסקנות הועדה, או לחלופין שיתבצע תיקון חקיקתי מחייב ומיידי לתקנות הקיימות. במידה שהממשלה לא תבחר להנהיג את השינוי, הועדה קוראת לכל המכינות בישראל שיסכימו באופן מוצהר לקבל על עצמם את המלצות הוועדה כחובה.

השופטת וסרקרוג, שקיבלה את הערות חלק מההורים השכולים על כך שאם הוועדה לא תחייב את המדינה לשינוי לא היה טעם לכנס אותה מלכתחילה, קבעה בדעת יחיד שפעילות המכינות לא תוכל להמשיך ללא קבלת ההנחיות ויש לעצור אותה כעת. "אם בסוף השלמת הבדיקה, חזרנו חזרה להמלצה להיצמד להסדר הוולונטרי, לא תיקנו דבר", כתבה וסרקרוג, "אלו שימונו במקום מי שהיה אמור ליצור מערכת בטיחותית נדרשת, יוכלו להמשיך ולנהוג כבעבר".

אסון מכינת בני ציון אירע באפריל 2018, במהלך טיול גיבוש של המכינה בנחל צפית במדבר יהודה, שיצא לפועל למרות התרעות על מזג אוויר קשה ושטפונות באזור. בטיול השתתפו קבוצה של תלמידי י"ב שהיו מועמדים למכינה, לצד חניכים במכינה ושני מדריכים בוגרים מטעמה. בזמן שהקבוצה טיילה בנחל צפית היא נקלעה לשיטפון, ותשע נערות ונער נהרגו. לאחר חקירת משטרה, ראש המכינה יובל כאהן ומנהל התכנית החינוכית הועמדו לדין על המתה בקלות דעת. הם כפרו באשמה, ומשפטם מתנהל בבית המשפט המחוזי בבאר שבע.

האסון חשף התנהלות מסוכנת וחורגת מנהלי בטיחות במכינות הקדם צבאיות, לצד היעדר פיקוח ממשי על פעילותן מצד המדינה. ועדת הבדיקה הממשלתית בראשות השופטת וסרקרוג, שקיבלה סמכויות של ועדת חקירה, הוקמה בלחץ ההורים השכולים כשנתיים לאחר האסון, במטרה לחקור את ההתנהלות הממשלתית כלפי המכינות ולהמליץ על אופן התנהלות שימנע אסונות נוספים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!