דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

תור הזהב של נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית: "סוד ההצלחה הוא שאנחנו חברות"

נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית באליפות עולם בוולנסיה 2023. "לא חשבנו על זה שאנחנו מקום ראשון, זה היה פשוט מדהים" (צילום: reuters/IPA/Sipa)
נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית באליפות עולם בוולנסיה 2023. "לא חשבנו על זה שאנחנו מקום ראשון, זה היה פשוט מדהים" (צילום: reuters/IPA/Sipa)

שלל ההישגים, בראשם הזכייה ההיסטורית במדליית הזהב בקרב-רב באליפות העולם, הראו שהנבחרת מכוונת הכי גבוה שאפשר | חברת הנבחרת, אופיר שחם, מספרת ל'דבר' על רגעי ההצלחה, המשברים והמטרה לעמוד על הפודיום בפריז 2024

ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

מתחילת הקמפיין האולימפי לפריז 2024 נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית שוברת שיאים ומכוונת הכי גבוה שאפשר. הזכייה ההיסטורית במדליית הזהב בקרב-רב, באליפות העולם שהתקיימה בסוף חודש אוגוסט בוולנסיה, היא תוצר של עבודה קשה של המתעמלות וצוות האימון. סוד כוחן הוא החיבור החברתי, בעזרתו ידעו להרים אחת את השנייה אחרי תרגיל שלא עמד בציפיות, בדרך לביצוע מושלם והציון הגבוה אי פעם בענף.

הנבחרת, בהובלתה של איילת זוסמן, מורכבת מהמתעמלות: אופיר שחם, דיאנה סברצוב, הדר פרידמן, ליזה בנצ'וק, שני בקנוב והקפטנית רומי פריצקי, הרשימה עם שלל הישגים מדהימים, שישראל לעולם לא ביצעה לפני כן בענף. בין התארים: זכייה במדליית הזהב באליפות אירופה שנערכה בישראל ב-2022, מדליית כסף באליפות העולם ב-2022 בסופיה, מדליית כסף באליפות אירופה 2023 בבאקו וכאמור, הזהב באליפות העולם.

נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית בראש הפודיום באליפות העולם בוולנסיה. מימין לשמאל: דיאנה סברצוב, אופיר שחם, רומי פריצקי, הדר פרידמן, ליזה בנצ׳וק ושני בקנוב (צילום: Ulrich Fassbender באדיבות איגוד ההתעמלות בישראל)
נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית בראש הפודיום באליפות העולם בוולנסיה. מימין לשמאל: דיאנה סברצוב, אופיר שחם, רומי פריצקי, הדר פרידמן, ליזה בנצ׳וק ושני בקנוב (צילום: Ulrich Fassbender באדיבות איגוד ההתעמלות בישראל)

התרגיל הראשון אותו ביצעה נבחרת ההתעמלות באליפות העולם היה הכדורים והסרטים (משולב), הוא לא הלך כמתוכנן והציון אותו קיבלה ישראל היה הרביעי בטיבו בתחרות, 32.450 נקודות. "התרגיל לא היה נקי. הייתה נפילה, כנראה שבקושי שמו לב, כי שני הרימה את הסרט והמשיכה", מספרת ל'דבר' חברת הנבחרת אופיר שחם.

"חלק מהבנות היו נורא מבואסות אחרי התרגיל הראשון", אומרת שחם, "אז עשינו שיחות עידוד כדי למחוק את מה שהיה ולהתרכז בתרגיל הבא. ידענו שאנחנו צריכות בתרגיל השני למחוק את מה שהיה, להתרכז ולהפציץ בו".

אופיר שחם (במרכז) מדברת עם שני ביקנוב אחרי התרגיל באליפות העולם. "אם אנחנו מפציצות בחישוקים הכל יכול להשתנות" (צילום: איגוד ההתעמלות בישראל)
אופיר שחם (במרכז) מדברת עם שני ביקנוב אחרי התרגיל באליפות העולם. "אם אנחנו מפציצות בחישוקים הכל יכול להשתנות" (צילום: איגוד ההתעמלות בישראל)

בהפסקה הקצרה בין התרגילים ניגשה שחם לחברתה לנבחרת שני בקנוב וניחמה אותה. "עשיתי שיחה קטנה לשני, כדי להרים את המצב רוח. אמרתי לה 'לא קרה שום דבר, צריך להתרכז ואנחנו נצליח'. ידענו שתרגיל החישוקים הוא תרגיל שהציון שלו הוא יותר גבוה מהתרגיל המשולב, אז אם אנחנו מפציצות בחישוקים הכל יכול להשתנות".

השותפות והחברות בין המתעמלות נבנתה לאורך השנתיים האחרונות. "סוד ההצלחה הוא שאנחנו באמת חברות. אנחנו גרות ביחד בווינגייט, שזה עוזר לדינמיקה הקבוצתית שלנו ביחד", מספרת שחם. "העובדה שאנחנו לא הולכות כל אחת לבית שלה, אלא חוות אחת את השנייה גם מחוץ לאימונים, היא משהו מאוד מקרב".

החברות החזקה הוכיחה את עצמה ברגע האמת בספרד. "אם למישהי יותר קשה, אנחנו תומכות בה ואם יש תרגיל שלא יוצא טוב אנחנו עוזרות אחת לשנייה לעבור את זה", היא מוסיפה. "אנחנו תמיד יכולות לפנות לרומי פריצקי הקפטנית שלנו, שעוזרת באופן אישי למי שצריכה".

"בשורה האחרונה של ההמנון התחלתי לבכות מהתרגשות"

בסיומו של תרגיל החישוקים הלכו חברות הנבחרת אל מאחורי הקלעים, בתקווה שישיגו את הציון הדרוש לזכייה בתחרות. "איילת (זוסמן) אמרה לנו שאנחנו צריכות לקבל ציון גבוה של 37.4 נקודות, כדי להיות מקום ראשון. עמדנו כולנו במעגל והחזקנו ידיים. התחלנו להתפלל שנקבל מעל 37.4, חזרנו על זה מיליון פעם 37.4 כך עד שהגיע הציון".

הנבחרת הישראלית קיבלה את הציון הגבוה ביותר אי פעם בענף וזכתה בזהב עם ציון בלתי נתפס 38.150 נקודות. באותו הרגע חברות הנבחרת הנרגשות החלו לחגוג את הזכייה הראשונה אי פעם של ישראל באליפות העולם. "אני לא יכולה לתאר את התחושה. היה גם שוק אדיר על הציון הגבוה, לא חשבנו לקבל אותו וגם על זה שאנחנו מקום ראשון", מודה שחם. "זה היה פשוט מדהים".

שחם עלתה על הראש הפודיום ביחד עם חברותיה לנבחרת. באותם רגעים של אושר, היו גם בני משפחתה שצפו בה מקרוב בקהל. "אני אזכור את הרגע הזה תמיד. שמו את ההמנון, כאבו לי כבר הלחיים מלחייך ובשורה האחרונה של ההמנון לא שרדתי את זה והתחלתי לבכות מהתרגשות", היא מספרת. "ההורים שלי היו בקהל ואני ידעתי שהם שרים איתי את ההמנון".

"מגיל 12 היה לי חלום להגיע לאולימפיאדה"

אופיר שחם (18) החלה את דרכה בענף, כאשר הצטרפה בגיל תשע לחוג בזכרון יעקב, שחם התאהבה ונשאבה לענף ובהמשך עברה למועדון בנתניה בו גם הכירה לראשונה את חברתה לנבחרת והקפטנית בעתיד רומי פריצקי.

שחם השקיעה בנסיעות לנתניה וקיבלה את התמיכה המשפחתית, שהיו איתה לאורך כל הדרך. "המשפחה שלי מאוד תומכת. כשהתאמנתי בנתניה הייתי נוסעת בהלוך באוטובוסים והוא תמיד נסע לנתניה כדי להחזיר אותי הביתה. גם עם הוא עבד באותו היום בצפון. זה ממש לא מובן מאליו".

"בהתחלה התחריתי באישי ולא הייתי מהמובילות בארץ", נזכרת שחם ומספרת לפני שנתיים ניגשה למבחנים לנבחרת שהוקמה לקראת פריז 2024 ומשם השתנתה הקריירה שלה. "המעבר לנבחרת היה כמו עולם אחר. המאמנות דורשות יותר, האימונים יותר ארוכים ויותר קשים. התחלתי מהמחליפות ואז הוכחתי את עצמי והכניסו אותי לקבוצה".

ההגעה לנבחרת הייתה הצעד הראשון של שחם, שדרך נחישות והתמדה מתקרבת להגשמת חלום הילדות שלה. "מגיל 12 היה לי את החלום להגיע לאולימפיאדה. אני החלטתי שאני לא מוותרת על זה, החלטתי שאני עושה את מה שאני צריכה ולא משנה כמה קשה, אני נשארת. עד שלא מעיפים אותי, אני נשארת ונלחמת בכל הכוח כדי להיות בנבחרת".

אופיר שחם (במרכז) עם נבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית בתרגיל הסרטים והכדורים באליפות עולם בוולנסיה. הוכחתי את עצמי" (צילום: Ulrich Fassbender reuters)
אופיר שחם (במרכז) עם נבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית בתרגיל הסרטים והכדורים באליפות עולם בוולנסיה. הוכחתי את עצמי" (צילום: Ulrich Fassbender reuters)

אליפות העולם בספרד הייתה התחרות האחרונה לעונה. סבב התחרויות יתחיל מחדש בחודש מרץ ויגיע לשיאו במשחקים האולימפיים בפריז. הנבחרת שכבר חזרה להתאמן, תחל בתקופה הקרובה לעבוד על התרגילים אותם יציגו בהמשך סבב התחרויות בשנה הבאה.

איך נראה התהליך של בניית התרגיל?
"עוד לא התחלנו לעבוד על תרגיל חדש. העבודה עליו לוקחת זמן. גם אחרי שיש תרגיל בנוי, תמיד ניתן לשנות ולשפר. בפברואר יש כבר תרגיל מוכן. אחרי תחרות אפשר לראות אם צריך לשפר משהו פה, משהו שם והתרגיל משתנה הרבה לאורך העונה. מי שבקהל לא בהכרח שם לב לשינויים הקטנים. לקראת אליפויות אירופה או עולם מנסים לא לגעת, שהתרגיל יהיה יציב ושיהיה מוכן לתחרות".

נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית וצוות המאמנות עם המדליות באליפות אירופה 2023 (צילום: איגוד ההתעמלות בישראל)
נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית וצוות המאמנות עם המדליות באליפות אירופה 2023 (צילום: איגוד ההתעמלות בישראל)

"יש לנו צוות גדול ומדהים, המאמנות הכי טובות בעולם", אומרת שחם על המאמנת הראשית איילת זוסמן שהיא גם הכיאורוגרפית, המאמנות אלה סמופלוב ונטשה סטיפנובה ומנהלת הנבחרת נטשה אסמולוב. "זה לא שמגיעה כוריאוגרפית מבחוץ בונה והולכת. הצוות שמאמן אותנו בונה את התרגיל ובגלל זה גם תוך כדי השנה מאמנות לפי איך שהן רואות לנכון, יכולות לשנות ולשפר את התרגילים לתחרות".

מה המטרות שלכן לשנה הקרובה?
"עונת התחרויות מתחילה בסביבות מרץ, המטרות שלנו כרגע הן תרגילים חדשים או שיפור תרגילים. זה קשה להתחיל הכל מהתחלה, צריך פשוט להיות יציבות, להגיע לרמה שאנחנו הצבנו עד עכשיו ולרמה שאנחנו בה. כמובן לשמור על המיקום שלנו בתחרויות הבאות ולעשות את הכי טוב שלנו באולימפיאדה".

שחם מספרת שאחד הדברים שעזרו להן להגיע בצורה הטובה ביותר לאליפות, היה שינוי משמעותי בהרגלי השינה שלהן בתקופה האחרונה שנעשו בעזרת הספונסר שלהן 'סוויס סיסטם'. "לפני זה גרנו בבית הנבחרות על מיטות ברזל כמו בטיול שנתי. היינו קמות באמצע הלילה. עכשיו יש לנו דירה בווינגייט משלנו עם מיטות חדשות, בזכותן אנחנו ישנות טוב. בזכותם יש לנו את המנוחה שהגוף שלנו צריך, אז תודה ענקית להם ולאיגוד ההתעמלות שעוזר לנו בהכל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!