דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
24.6°תל אביב
  • 25.1°ירושלים
  • 24.6°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.2°אשדוד
  • 27.2°באר שבע
  • 33.9°אילת
  • 30.9°טבריה
  • 22.9°צפת
  • 26.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לראשונה בארה"ב: הנשיא ג'ו ביידן הצטרף לקו השובתים של יצרניות הרכב

כשבוע וחצי לאחר תחילת השביתה של עובדי תעשיית הרכב במדינה, הנשיא ביידן הצטרף אתמול (שלישי) לשובתים, בשנה שמסתמנת כסוערת במיוחד בתחום מאבקי העובדים במדינה | הנשיא לשעבר דונלד טראמפ צפוי לנאום היום בפני עובדים בתעשייה, המזוהים כגורם מכריע במרוץ לנשיאות

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מצטרף למאבק עובדי הרכב (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מצטרף למאבק עובדי הרכב (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

לראשונה בהיסטוריה, נשיא מכהן מצטרף לקו שביתה בארצות הברית. אתמול (שלישי), הצטרף הנשיא ג'ו ביידן לקו השביתה של עובדי תעשיית הרכב בדטרויט, מישיגן, כאשר הוא מלווה על ידי נשיא ארגון עובדי הרכבים שון פיין, המוביל את השביתה.

בחירתו של פיין, לצד שחיקת השכר ארוכת הטווח שהחריפה נוכח עליות המחירים, הן הרקע לשביתת הענק, כששנת 2023 הולכת ומסתמנת כאחת השנים הסוערות שנראו בתחום מאבקי העובדים בארה"ב. הנשיא טראמפ צפוי להגיע למישיגן היום (רביעי) לנאום בפני חברי האיגוד, כשקמפיין הבחירות המתקרבות מתחיל בניסיון של שני המועמדים המובילים לזכות בתמיכת מעמד העובדים, אותו הם מזהים כגורם מכריע.

השביתה החלה לפני כשבוע וחצי וכוללת כ-145 אלף עובדים של היצרניות פורד, ג'נרל מוטורס וסטלנטיס, המייצרות כמחצית מהרכבים המיוצרים בשנה בארה"ב. פעילות היצרניות הללו מוערכת בכ-1.5% מהתוצר האמריקאי, כ-382 מיליארד דולרים לפי נתוני 2022.

פיין, שנבחר במרץ אחרון, ביקר בחריפות את הקיפאון במשכורת ואת שיטות העסקה המרובדת, במסגרתן עובדים חדשים סובלים מתנאי שכר נחותים בהשוואה לעמיתיהם הוותיקים. הוא קורא להשבה של מענקי שעות נוספות ופרישה, אשר בוטלו בעקבות משבר 2008, והגברת ההגנה על העובדים בעקבות סגירת מפעלים כתוצאה מהמעבר לייצור רכבים חשמליים.

העובדים השובתים נהנים מתמיכתו של הנשיא ביידן, אותה הביע מספר פעמים בכהונתו, וכן מהתמיכה המתרחבת בציבור וגל שביתות באחת השנים הדרמטיות בתחום מאבקי העובדים במדינה. לפי פרויקט המעקב על מאבקי עובדים של אוניברסיטת קורנל, רק ביולי האחרון השתתפו מעל 200,000 עובדים ב-50 שביתות שונות.

לפי מנהל הפרויקט, ג'וני קאלאס, 362,000 עובדים שבתו במהלך 2023, והיא צפויה להיות השנה בה הכי הרבה עובדים שבתו מאז 1986. שביתת התסריטאים והשחקנים היא מהבולטות והגדולות שנערכו השנה, כשהסכם קיבוצי ב-UPS מנע שביתה של כ-180 אלף עובדיה המאוגדים. הגל יוכל להתרחב אם מעל 50 אלף עובדים בענף התיירות בלאס וגאס ישבתו בחודש הבא. הם מאיימים להשבית חלק מהמלונות ובתי הקזינו המפורסמים והגדולים בעיר בניסיון לשפר את תנאי ההעסקה שלהם.

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ צפוי להגיע היום למישיגן לנאום בפני כ-500 חברים באיגוד עובדי הרכב. נראה שהן הנשיא המכהן והן הנשיא לשעבר, שככל הנראה יתמודדו אחד מול השני בבחירות לנשיאות בשנה הבאה, רואים במעמד העובד כמפתח לבחירתם. כאשר טראמפ ניצח את הילארי קלינטון ב-2016, הושמעו ביקורות עליה ועל המפלגה הדמוקרטית, ובכלל זה מחברי המפלגה כמו הסנאטור ברני סנדרס, על כך שזנחו את המעמד העובד ובכך דחקו אותו לתמוך בטראמפ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!