דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ארה"ב: העברת חוק מימון זמני מנעה ברגע האחרון סגירה של פעילות הממשל הפדרלי

שלוש שעות לפני מועד הסגירה הצפוי, הגיעו הרפובליקנים והדמוקרטים בבתי המחוקקים להסכמה שתאפשר לממשל לשמור על רמת ההוצאה למשך 45 ימים נוספים | הסגירה הייתה מביאה לעצירה של תפקודי הממשלה הבסיסיים

הנשיא ג'ו ביידן נואם מול הקונגרס בבית הקפיטול בוושינגטון. (צילום: Chip Somodevilla/Pool via AP)
הקונגרס האמריקאי (צילום: Chip Somodevilla/Pool via AP)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

ארה"ב נמנעה אתמול (שבת) מסגירה זמנית של פעילות הממשל הפדרלי בעקבות פריצת דרך של הרגע האחרון במשא ומתן בין המפלגות הדמוקרטית והרפובליקנית. התפנית אפשרה העברה של חוק שמתיר לממשל לשמור על רמת ההוצאה למשך 45 ימים נוספים. הסגירה הייתה מביאה להקפאה זמנית בהעסקה של מאות אלפי אמריקאים ולעצירה של תפקודי הממשלה הבסיסיים.

העברת החוק מאפשרת את המשך רמת ההוצאות הפדרליות הקיימת, אך מבטלת את כספי הסיוע לאוקראינה, אך הנשיא ג'ו ביידן ובכירים בקונגרס משתי המפלגות הבטיחו להשיב אותם. מאז פרוץ המלחמה ארה"ב מימנה סיוע ביטחוני בסך 43 מיליארדי דולרים.

ההצלחה בהעברת החוק הגיעה לאחר מספר הצבעות כושלות בהן חברי קונגרס מהמפלגה הרפובליקנית הצביעו נגד החוק, למרות ההסכמה של קווין מקארתי, יו"ר בית הנבחרים מטעם המפלגה. קבוצה זו, שהפגינה את כוחה הן בבחירת מקארתי והן בדרמה סביב תקרת החוב, דרשה וויתורים גדולים יותר מצד הדמוקרטים, קיצוצי תקציב והקשחת המדיניות נגד ההגירה, כתגמול להצבעה.

יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי (צילום AP/J. Scott Applewhite)
יו"ר בית הנבחרים קווין מקארתי (צילום AP/J. Scott Applewhite)

 

אתמול עבר החוק בבית הנבחרים, בו הרפובליקנים הם הרוב, ברוב של 335 תומכים אל מול 91 מתנגדים. בין המתנגדים 90 רפובליקנים ודמוקרט אחד. הצבעה זו עדיין משקפת פיצול דרמטי במפלגה הרפובליקנית, כש-90 המתנגדים מהווים מעל 40% מנציגי המפלגה בבית הנבחרים.

החוק עבר שלוש שעות לפני שהסגירה של פעילות הממשל הפדרלי עמדה להכנס לתוקף

בשישי, 21 'מורדים' רפובליקנים החליטו ברגע האחרון להתנגד להצעה שעמדה על הפרק, מה שהביא להפלתה ולאובדן התקווה למנוע את הסגירה הצפויה באוקטובר. עם הבאת ההצעה החדשה אתמול, חברי המפלגה הדמוקרטית גילו חשדנות וחלקם אף פעלו לעכב אותה, אך לבסוף החוק עבר.

הנשיא ביידן שיבח את מאמצי המחוקקים בעקבות ההצלחה ותקף חברי קונגרס רפובליקנים קיצוניים. הוא אמר שהוא מצפה ממקארתי לשמור על המחויבות שלו לעם האוקראיני ולדאוג להעברת הסיוע הנחוץ לאוקראינה.

מאט גייטס, נציגה של פלורידה בקונגרס ואחד מהבולטים בקבוצת ה'מורדים' הרפובליקנית, יחד עם חברי קונגרס נוספים, אמרו שאולי צריך להחליף את מקארתי דרך הצעת אי אמון. מדובר באותה קבוצה שבמשך 14 הצבעות מנעה את בחירתו.

"אם מישהו מעוניין להעלאות הצעה נגדי, שיעלה" השיב מקארתי. "מישהו צריך להיות המבוגר בחדר. אני מתכוון למשול באופן שהכי טוב למדינה."

מנהיג המיעוט בסנאט מיץ' מקונל,עוזב לאחר הצבעה לאשר הצעת חוק מימון של 45 יום לשמירה על סוכנויות פדרליות פתוחות (צילום AP/אנדרו הרניק)
מנהיג המיעוט בסנאט מיץ' מקונל,עוזב לאחר הצבעה לאשר הצעת חוק מימון של 45 יום לשמירה על סוכנויות פדרליות פתוחות (צילום AP/אנדרו הרניק)

הפעם האחרונה בה הממשל הפדרלי נסגר כתוצאה מפערי מימון הייתה בתקופת הנשיא דונלד טראמפ. היא החלה בדצמבר 2018 ונמשכה 35 ימים, מה שהפך אותה לארוכה בהיסטוריה. אז הויכוח נבע באופן מוחלט מויכוח פנים-מפלגתי; המפלגה הרפובליקנית שלטה בשני בתי הקונגרס, אך התגלעה מחלוקת בין הנשיא טראמפ לנציגים המחוקקים מן המפלגה. כמעט 400,000 אלף עובדים סבלו מהקפאה של עובדתם. לאורך ההיסטוריה סגירה פדרלית התרחשה עשר פעמים אך מתוכן שש נמשכו שלושה ימים או פחות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!