טופס הגשת בקשת הזכאות לתווי המזון באתר משרד הפנים עבור מי שאינם זכאים להם אוטומטית כולל דרישות רבות בחלון זמן קצר, באופן שעלול להקשות על קבלת הזכאות. בין הבעיות בטופס: תקופה של שלושה שבועות בלבד למילוי הטופס, שבחלקה הרשויות המקומיות נמצאות בחופשת חג הסוכות; דרישות שונות של רשויות מקומיות שונות שפתחו טפסים משלהן; והיעדר הנגשה לדוברי ערבית, רוסית ואמהרית.
עקב הקשיים פנתה חברת הכנסת נעמה לזימי (העבודה) במכתב דחוף לשר הפנים משה ארבל (ש"ס) בבקשה להאריך בחודש לפחות את המועד האחרון להגשת הבקשות, ולייצר טופס בקשה אחיד עבור כלל הרשויות. זאת מכיוון שחלק מהרשויות המקומיות יצרו טפסי הגשת בקשות משלהן, בהן נדרשים נתונים שונים מאלו של משרד הפנים.
הטופס הועלה אתמול (ראשון) לאתר משרד הפנים. הוא מיועד לתושבים שאינם זכאי הנחה בארנונה או מקבלי קצבאות מסוימות של הביטוח הלאומי, שסווגו באופן אוטומטי כזכאים לקבלת התלושים, תושבים אלו נדרשים להוכיח עמידה במבחן הכנסות שמזכה אותם בתלושים.
עקב כך, הטופס שנוצר דורש מילוי פרטים רבים על הכנסות של המבקש ובן או בת הזוג, וצירוף מסמכים רבים כאסמכתאות: תלושי שכר של שני בני הזוג, אישור על קבלת קצבאות מהביטוח הלאומי, קבלת פנסיה ממקום העבודה, הכנסות משכר דירה ועוד. חלק מהאסמכתאות נדרשות מהמבקשים על אף שניתן לוודא אותן באמצעות מאגרי מידע של גופים ממשלתיים אחרים, כמו המוסד לביטוח לאומי.
למרות זאת, הגשת הטופס מתאפשרת בחלון זמנים קצר של כ-20 יום בלבד: מ-1 באוקטובר ל-22 באוקטובר, תקופה שבחלקה רשויות רבות נמצאות בחופש בעקבות חג הסוכות.
בעיה נוספת שמציינת לזימי היא היעדר אחידות בין הטפסים ברשויות השונות. חלק מהרשויות המקומיות יצרו טפסים משלהן שמחליפים את הטופס של משרד הפנים, ואף דורשות מהמבקשים להציג מסמכים שונים.
לדברי ח"כ לזימי, עדיין לא הוקם מערך לטיפול במיצוי הזכויות עקב קשיים משפטיים, מה שמקשה על אנשים שזקוקים לסיוע במילוי הטופס. היא מציינת גם שבהנחיות משרד הפנים לא נכתב בבירור מהם המסמכים הנדרשים לצירוף לבקשה, ושאמות המידה לקבלת התלושים אינן בהירות מספיק, ואינן מתייחסות לאזרחים ללא הכנסה.
מכשול נוסף בפני הזכאים הוא שהטופס וההסברים הנלווים לו קיימים רק בשפה העברית, ואינם מונגשים לדוברי שפות אחרות כמו ערבית, רוסית ואמהרית.
"ההליך מורכב ומסורבל, מדובר בדיני נפשות"
במכתבה לשר הפנים ארבל כתבה ח"כ לזימי: "אבקשך לזרז את ההליך במידת האפשר על מנת לסייע לזכאים לממש את זכותם. נדרשת עבודה של משרדך מול הביטוח הלאומי על מנת לאפשר לתושבים המגישים בקשה לאשר קבלה ישירה של המידע מהביטוח הלאומי אל המשרד או הרשות המקומית".
ח"כ לזימי אמרה בעקבות הגשת המכתב: "אלו הזכאים לתווי מזון שלא באופן אוטומטי נדרשים לבצע הליך מורכב ומסורבל שיקשה עליהם למצות את זכאותם, כאשר מדובר גם ככה באוכלוסייה שמתקשה בבירוקרטיה ובמיצוי זכויות. מדובר בדיני נפשות של ממש, ולכן דרשתי טיפול מהיר מצד שר הפנים להארכת מועד ההגשה, וכן לשליחת הנחיות לרשויות שימנעו סחבת ואי מיצוי זכויות ויאפשרו אחידות בטפסי ההגשה״.
עד 2,400 ש"ח למשפחה, שלוש פעמים בשנה
התכנית להקצאת תווי מזון מאפשרת למשפחות עניות לקבל 3 פעמים בשנה כרטיס נטען לרכישה ברשתות השיווק בסך 300 שקלים למבוגר ו-225 שקלים לילד, עד 2400 שקלים למשק בית לפעימה.
התכנית נקבעה בהסכמים הקואליציוניים בין ש"ס לליכוד ועוגנה בהחלטת ממשלה ככסף קואליציוני, שאינו בבסיס התקציב, בסכום כולל של מיליארד שקלים בשנים 2023 ו-2024. בתחילה נקבע שהקריטריונים לחלוקה יתבססו על מבחן הכנסה של 70% הנחה בארנונה ומעלה בלבד, כפי שנעשה בתקופת הקורונה.
קריטריון ההנחה בארנונה מיטיב עם האוכלוסייה החרדית, מכיוון שהוא מתעדף משפחות גדולות שזכאיות אוטומטית להנחה בארנונה, אך אינו מיטיב עם קשישים ויחידים, וכן עם משפחות ערביות, מכיוון שביישובים ערביים אין מנגנון ארנונה מסודר.
לאחר ביקורת ציבורית והתנגדות של היועצת המשפטית לממשלה, המשרד שינה את הקריטריונים והוסיף קבוצות נוספות לזכאות האוטומטית, בהן מקבלי קצבאות ביטוח לאומי. עם זאת, הזכאים להנחה בארנונה עדיין מהווים כ-80% מהזכאים. אוכלוסיות אחרות, כגון תושבים המקבלים קצבת הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי ואוכלוסיות זכאיות שלא מקבלות הנחה בארנונה, צריכים להגיש בקשה בטופס האמור כדי לקבל את הכרטיסים.
בעתירה לבג"ץ נגד הקריטריונים לחלוקה אישרו השופטים את החלוקה לשנת 2023 בלבד, העירו שיש צורך לטייב את הקריטריונים לקראת 2024.