דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק ההסדרים

חוק ההסדרים / חזר לחוק ההסדרים: אושר החוק למיסוי חברי קיבוצים מתחדשים

למרות שלפני שבוע הודיע גפני כי יפוצל מחוק ההסדרים, אישרה היום הוועדה לצדק חלוקתי את החוק שקובע מס הכנסה דיפרנציאלי על חברי קיבוצים מתחדשים. נוסח החוק הושג בהסכמה בין משרד האוצר, רשות המסים והתנועה הקיבוצית.

קיבוץ עלומים. ארכיון צילום: בביאן רפי.
קיבוץ עלומים. ארכיון צילום: בביאן רפי.

הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בראשות ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) אישרה היום (חמישי) פה אחד את החוק שקובע מיסוי ותשלום ביטוח לאומי דיפרנציאלי על חברי קיבוצים מתחדשים. בהתאם לאישור הוועדה, אמור החוק לעלות להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במסגרת חוק ההסדרים. נוסח החוק שאושר הושג בהסכמה בין משרד האוצר, רשות המסים, הביטוח הלאומי והתנועה הקיבוצית.

החוק שהוצע במסגרת חוק ההסדרים קובע כי בשונה מהמצב היום, ישלמו חברי קיבוצים מתחדשים מס הכנסה וביטוח לאומי באופן אישי, בהתאם לסכום הכסף אותו הם מקבלים מהקיבוץ. זאת בשונה מהמצב היום, בו הכנסתם של חברי הקיבוצים המתחדשים ממוסה באופן קולקטיבי, מצב אשר גורם בפועל לירידה בכמות המסים הנגבית מהחברים. השווי המוערך של השינוי עומד על כ-420 מיליון שקלים בשנה.

יש לציין כי הצעת החוק החדשה נוגעת לקיבוצים מתחדשים, בהם ההכנסה לכל חבר הינה דיפרנציאלית, ולא בקיבוצים שיתופיים.

ניר מאיר (במרכז). (תמונה באדיבות המצולם)
ניר מאיר (במרכז). (תמונה באדיבות המצולם)

בדברי ההסבר להצעת החוק כפי שפורסמו בחוק ההסדרים, נכתב כי "החלת הסדרי המיסוי של הקיבוץ השיתופי על הקיבוץ המתחדש גרמה לעיוותים, והפחתת מס בהיקפים גדולים שלא בצדק. במקום בו חלוקת ההכנסות מושפעת מתרומתם של החברים, יש לחייב במס על פי הכנסת החבר".

על פי ההצעה שאושרה היום חישוב המס בידי הקיבוץ המתחדש יעשה באופן שונה מהקיבוץ השיתופי. אופן המיסוי יהיה עדיין בדומה לשותפות כך שהקיבוץ הוא שיהיה הנישום בגין הכנסותיו והכנסות חבריו המועברות אליו, אולם יחוס ההכנסה החייבת לחברים לצורך חישוב חבות המס בידי הקיבוץ, תעשה שלא באופן יחסי שווה, אלא בהתאם להכנסה שהתקבלה בידי כל חבר וחבר שהיא "מגולמת" לפי שיעורי המס החלים עליו לרבות ביטוח לאומי ומס בריאות. בהתאם לכך, שיעור המס שיחול על הכנסת הקיבוץ ישקף באופן דומה את שיעור המס שהיה חל על אדם אחר שאינו חבר קיבוץ ושלו הכנסה בסכום וסוג דומה.

השינוי לעניין מס הכנסה יכנס לתוקף ב-1.1.17, ואילו השינוי לעניין הביטוח הלאומי יכנס לתוקף ב-1.7.17.

עם פרסום הצעת החוק אמר ל'דבר ראשון' ראש התנועה הקיבוצית ניר מאיר לדבר ראשון כי "אם החוק הזה עובר זה מוחק אותנו. יש כאן ניסיון לחסל אותנו בשם השקפת עולם ניאו-ליברלית קיצונית". עם זאת, בהמשך הושגו כאמור הסכמות בין התנועה הקיבוצית לאוצר, והרפורמה אושרה. עם זאת, בשבוע שעבר כשקיבלת את ההודעה על על דחיית הרפורמה אמר מאיר כי "אנחנו חוששים שאם החוק לא יאושר היום, לא יתקבל ההסכם ככתבו וכלשונו. זה מסתמך על ארבעה חודשים של מו"מ ואלמלא היינו מתכנסים כאן עכשיו, עוד היינו ממשיכים להתווכח כפי שהתווכחנו ארבעה חודשים. אנחנו מחויבים לכל פסיק בנוסח הזה".

לפני כשבוע ביקש יו"ר ועדת הכספים משה גפני לפצל את הרפורמה מחוק ההסדרים, וזאת למרות ההסכמה שהושגה על החוק, וזאת בטענה כי החוק "דורש דיון מעמיק". עם זאת, אתמול הגישה ועדת הכספים בקשה להעביר את הדיון בחוק לוועדת לצדק חלוקתי, שאישרה את החוק במסגרת חוק ההסדרים.

יו"ר הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) התייחס לחוק ואמר כי "מטרת החוק אינה לפגוע בקיבוצים ובערך השיתופיות אלא להביא לצדק חלוקתי והיסטורי במיסוי אזרחי מדינת ישראל. הנטל הכלכלי על תשלומי המיסים חייב להיות שווה והוגן עבור כולם. לעניות דעתי, הפשרה שהושגה עם האוצר גם לא מעקרת את הרעיון הקיבוצי מחד וגם מאפשרת חלוקה שווה של הנטל בנושאי מיסים לכלל האזרחים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!