דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ב' באייר תשפ"ד 10.05.24
20.9°תל אביב
  • 23.3°ירושלים
  • 20.9°תל אביב
  • 22.7°חיפה
  • 18.2°אשדוד
  • 22.4°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 19.2°טבריה
  • 23.0°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

פרשנות / בנק ישראל מתערב בשער השקל, אבל ההסברים שלו לכך לא משכנעים

בנק ישראל הודיע על מכירת יתרות מט"ח כדי למתן תנודות בשער השקל, אבל בדיקת 'דבר' גילתה שהנתונים שנקב בהם לא מדויקים | ומה המטרה הנוספת שישיג הבנק באמצעות המכירה

שטרות דולר ושקל (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
שטרות דולר ושקל (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בנק ישראל כינס היום (שני) בצהריים תדריך לעיתונאים בעקבות השינוי החריג במדיניות הבנק והכרזתו תקדימית על מכירת יתרות מט"ח כדי למתן תנודות בשער השקל. את התדריך הוביל מנהל חטיבת השווקים, גולן בניטה, שהסביר שהתוכנית נועדה רק למצב הלחימה הנוכחי.

"המטרה היא למתן תנודות בשער השקל, לא למנוע אותן, והתוכנית היא בהיקף של עד 30 מיליארד דולר, אך לא בטוח שנשתמש בכל התקציב". בניטה אמר שלצד תוכנית המכירה, יש תוכנית לפעילות של הבנק בשוק ה-SWAP, בהיקף של 15 מיליארד דולר, כדי לספק נזילות דולרית ולשמור על התקינות של פעילות השוק.

שער הדולר נסחר היום אחר הצהריים בשער של 3.93 שקלים לדולר. לפי בניטה, במסחר המוקדם באסיה שער הדולר כבר הגיע ליותר מ-4 שקלים וחצה את גבול ה-4.02, והחשש שהביא להפעלת התוכנית הוא זינוק נוסף בשער הדולר. בניטה סירב לומר כמה דולרים בפועל מכר בנק ישראל, והוסיף שהבנק לא מתכוון לדווח מראש על הטקטיקה שינקוט, אלא רק בסיכום החודשי של הבנק על פעילות המט"ח. לפי בדיקת 'דבר', השער הגיע רק עד 3.94, ולא חצה את שער 4 השקלים לדולר.

לגבי אי ההתערבות בשער הדולר עד כה, מאז ראשית ימי הממשלה הנוכחית, אמר בניטה שהבנק אמנם זיהה פיחות עודף בגין חקיקת הרפורמה במערכת המשפט, אבל הוא פירש זאת כתמחור מחדש של סיכוני השקל ברחבי העולם, ולא כאירוע חריג שמצדיק התערבות. זאת, בשונה מהמצב הביטחוני הקשה, שעלול להביא לתנודות חריגות בשער הדולר.

בניטה הכיר בכך שההכרזה עלולה לגרום לספקולנטים להיאבק בבנק באמצעות מכירת שקלים, אך אמר ש"התוכנית מספיק גדולה. שספקולנטים ינסו אותנו".

בניטה הוסיף שאין "טריגרים" ספציפיים להתערבות, אלא מאמץ למתן את התנודות בשער השקל. "כשיש אירוע נקודתי של מצוקת נזילות בשוק מגבירים את ההתערבות, וכשאין – מפחיתים. אין לנו שער יעד. אנחנו פועלים בכל פלטפורמות המסחר של שוק המט"ח, אך לא בשוק הנגזרים".

שינוי הריבית לא על הפרק, וגם לא שער ליבואנים

בניטה אמר שמצב הלחימה לא הביא את הבנק לשקול שינויים בשער הריבית עד כה. כשנשאל על אפשרות ליצירת שער דולרי מיוחד ליבואנים, השיב: "אנחנו לא שם וזה לא הכיוון".

תוכנית נוספת שלא הופיעה בהודעת הבנק, אך הוסברה בתדריך, היא תכנית REPO לגופים מוסדיים ישראליים. לפי בניטה, אם תהיה בהלה בשווקים ואזרחים יבחרו לפדות את תיקי ההשקעות שלהם במסה, הגופים המוסדיים יוכלו להנזיל אגרות חוב ונכסים אחרים תלויי עיתוי, בעזרת התוכנית של בנק ישראל, כדי למנוע ירידות שערים דרמטיות. עד כה, הוסיף, אין עדויות לקשיי נזילות בשקלים עקב פדיונות.

פער בין מילים למעשים

דווקא היום ניכר מסחר תנודתי. ב-6:00 בבוקר השער עמד על 3.91 שקלים, וצנח ל-3.85 שקלים. בהמשך, השער זינק, והמשיך להיסחר בתנודתיות בין 3.91 ל-3.94 שקלים לדולר. כפי הנראה, הבנק רק הכריז היום על התוכנית ולא מכר בפועל דולרים רבים, כך שמגמת העלייה בשער הדולר צפויה להימשך.

כשימכור הבנק דולרים, המכירה תשיג יותר מאשר מיתון של המגמה בשקל, אלא מטרה נוספת של הבנק –מיתון של לחצי האינפלציה, באמצעות הפחתת הלחץ של ייקור מוצרי היבוא, הדלק והחשמל.

מכיוון שיתרות המט"ח של הבנק נקנו בשעה שהשקל היה מטבע חזק בהרבה לעומת היום, מכירת יתרות צפויה להביא את בנק ישראל לרשום רווחים, אף שזו לא אחת ממטרותיו. רווחים משמעותיים שנצברים בבנק ישראל בשקלים בסוף שנת כספים, אמורים להיות מועברים לידי הממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!