דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
20.4°תל אביב
  • 18.9°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 18.5°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 22.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

המדינה השביתה את אסדת תמר, ייצוא הגז ממשיך

מערכת הביטחון הורתה לעצור את פעילותה של האסדה, שממוקמת כ-23 קילומטר מאשקלון | משק החשמל נערך להפעלת התחנות בדלקים חלופיים

בכירי משרד האנרגיה והתשתיות: המשנה למנכ"ל המשרד, ברק נפתלי (מימין); מנכ"ל המשרד, קובי בליטשטיין; מנהל אגף בכיר ביטחון, חירום, מידע וסייבר, ירון צוויק; יועצת למנכ"ל, אפרת בכר נתנאל; חשב המשרד, רוני זבורוף; ויו"ר רשות המים, יחזקאל ליפשיץ (צילום: משרד האנרגיה והתשתיות)
בכירי משרד האנרגיה והתשתיות: המשנה למנכ"ל המשרד, ברק נפתלי (מימין); מנכ"ל המשרד, קובי בליטשטיין; מנהל אגף בכיר ביטחון, חירום, מידע וסייבר, ירון צוויק; יועצת למנכ"ל, אפרת בכר נתנאל; חשב המשרד, רוני זבורוף; ויו"ר רשות המים, יחזקאל ליפשיץ (צילום: משרד האנרגיה והתשתיות)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מערכת הביטחון הנחתה היום (שני) להפסיק זמנית את אספקת הגז הטבעי ממאגר תמר בעקבות המצב, וצורכי האנרגיה של המשק יסופקו באמצעות דלקים אחרים. משק החשמל נערך להפעלת התחנות בדלקים חלופיים ככל שיהיה בכך צורך.

למרות השבתתה של אסדת תמר, ייצוא הגז למצרים וירדן נמשך ברובו, באמצעות הפקת הגז מאסדת לוויתן. אסדת תמר ממוקמת כ-23 קילומטר מול חופי אשקלון, וקרובה בהרבה לרצועת עזה מאסדת לוויתן הצפונית יותר, ואסדת כריש, שמפיקה את הגז מעל שטח המאגר עצמו בלב ים.

עד כה, בשל צריכת חשמל נמוכה יחסית, לא נוצר צורך בשימוש בסולר במקום בגז. לפי נתוני נגה, החברה לניהול מערכת החשמל, ביממה האחרונה גז מחצבים מספק את עיקר הביקוש לחשמל, מ-5,500 מגה-ואט בשפל בלילה עד כ-7,400 מגה-ואט לקראת 18:00. זאת, למרות תפוקה נמוכה היום של חשמל סולארי, שסיפק בשיא 1,684 מגה-ואט בלבד ב-11:15, כשבימים אחרים שיא התפוקה הסולארית הגיע ליותר מ-3,400 מגה-ואט. שיא הביקוש היום הגיע ל-10,000 מגה-ואט. במאגר לוויתן הצליחו עד כה לפצות על הצורך המקומי במשק הגז בשל השבתת אסדת תמר, וגם להמשיך לייצא גז.

נתוני חברת נגה על ייצור החשמל, 9 באוקטובר 2023
נתוני חברת נגה על ייצור החשמל, 9 באוקטובר 2023

"בהנחיית השר ישראל כ"ץ, המשרד פועל כל העת להבטחת הרציפות התפקודית של משק האנרגיה, על כל חלקיו", אמר מנכ"ל משרד האנרגיה והתשתיות, קובי בליטשטיין. "אנחנו ממשיכים לעקוב מקרוב אחר האירועים ולהיערך לכל התרחישים, בתיאום עם המשרדים הרלוונטיים והגופים השונים".

הממשלה לא הסדירה עד כה פיצוי כספי למאגר תמר בשל ההשבתה, או ללקוחותיו – בהן חברת החשמל. אם ההשבתה תימשך לאורך זמן, ייגרמו נזקים כלכליים ודאיים למאגר וללקוחותיו.

הממשלה אישרה לשר האנרגיה להכריז מצב חירום במשק הגז

הממשלה אישרה לשר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ להכריז בשבועיים הקרובים על שעת חירום במשק הגז הטבעי, ככל שיהיה בכך צורך.

אם כ"ץ יכריז על כך, ייכנסו לתוקף תקנות משק הגז הטבעי (ניהול משק גז טבעי בעת שעת חירום), התשע"ט 2017.

התקנות מאפשרות לשר, לאחר שהתייעץ עם מנהל רשות הגז הטבעי ויו"ר רשות החשמל, להורות על הקצאת הגז הטבעי לצרכנים, כשהמחסור בגז טבעי פוגע באופן ממושך בתפקוד הסדיר של המשק או באספקה הסדירה של החשמל.

השר יכול לסיים, לעצור ולחדש את תקופת ההכרזה על שעת החירום באמצעות הודעה באתר האינטרנט של המשרד.

מחסור צפוי בגז בישול

מצב החירום עלול לגרום למחסור בגז בישול, ולכן התקין כ"ץ תקנות שמסמיכות את מנהל מינהל הדלק לתת לספקי גז בישול הוראות מכירה לגבי סדרי קדימויות במכירה לצרכנים, וגם לגבי הוראות למכירת גז בישול. התקנות היו פתוחות להערות הציבור רק עד הערב ב-18:30.

התקנות נקבעו גם בשל החשש שמחסור יביא להפקעת מחירים. נוסף על כך, ככל שמדובר בעסקאות בין ספקים, העסקה לא נעשית בזמן שגרה, ולן אין לצדדים לעסקה מחיר מקובל. לפיכך, מוצע לפקח על המחיר.

המחיר המוצע מבוסס על עלויות המוכר. אם המוכר ייבא בחודש האחרון, העלויות הן מחיר הגז, עלויות פריקה בנמל ואחסון, וכן עלויות ניפוק ומס (בלו). אם לא ייבא, העלויות שלו הן מחיר הגז, ניפוק ומס בלבד.

נוסחת המחיר היא כפי שהוצע בעבר ונדון בוועדת המחירים, והיא זהה לזו שנכללה בהוראת השעה שפורסמה באפריל 2022.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!