דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סיוע הומניטרי

סיוע מעבר לגבול / "הסורים על הגדרות" - המבצע הישראלי להצלת ילדים סורים

איסוף כספים ומזון לתינוקות, הפגנות מול השגרירויות ותפילות המוניות: ישראלים רבים לא נותרים אדישים לאסון ההומניטרי המתרחש קילומטרים ספורים צפונה, ופועלים נמרצות כדי לסייע. "כעם שעבר שואה, אנחנו לא יכולים לשתוק וחייבים לעשות מעשה"

מחנה הפליטים בלטקיה, סוריה. צילום: סוכנות AP
מחנה הפליטים בלטקיה, סוריה. צילום: סוכנות AP
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

בעוד שמדינות העולם מתמהמהות בכל הנוגע למניעת האסון ההומניטרי בחלב, ארגונים אזרחיים פועלים במלוא המרץ בכדי לסייע עד כמה שניתן למאות אלפים אזרחים סורים שנותרו ללא תנאי חיים בסיסיים. ארגון זכויות אדם סורי פרסם כי מתחילת המלחמה בסוריה נהרגו כ-450,000 בני אדם, כשעל פי הערכות לפי הארגון קרוב ל-16,000 מתוכם הם ילדים. לפי הערכות האו"ם כ-12.5 מיליון אזרחים סורים נעקרו מביתם מאז תחילת המלחמה. הוועדה הבינלאומית של הצלב האדום קוראת לצדדים הנלחמים בחלב לעשות כל שביכולתם כדי להגן על חיי האזרחים ולמנוע את מותם. בהודעה שפרסם ביום שלישי מסר הארגון כי לאלפי בני אדם "שאין להם כל חלק בעימות האלים" אין מקום בטוח לברוח אליו, פשוטו כמשמעו.

למרות הקשיים הכרוכים בסיוע למדינה שלישראל אין יחסים דיפלומטיים איתה ומוגדרת כמדינת אויב, גם ארגונים ישראלים פועלים בכדי לסייע באסון ההומניטרי המתרחש מעבר לגבול. אחד הארגונים שמסייעים לסורים כבר למעלה מחמש שנים הוא ה- Israeli Flying Aid, ארגון שמתמחה בהעברת סיוע מציל חיים לאוכלוסיות במצבי אסון במדינות שלישראל אין קשר דיפלומטי איתן, וביעדים שאוסרים על הכנסת סיוע מציל חיים לשטחם. הארגון פעל בעבר בסודן, פקיסטן ועיראק.

ברכת קלימשטיין-לוי, מתנדבת בעמותה, מתארת את המצב כרגע בסוריה, "מעבר לגדר מתרחשים מעשי זוועה למעלה מחמש שנים והעולם לא מתערב. בתי חולים הוחרבו  וארגונים הומניטריים לא מורשים להיכנס ולספק מזון או ציוד רפואי. מאות אלפים נרצחו, נשים נאנסות באכזריות, ילדים נטבחים ומושלכים לקברי אחים וכשישה מליונים נשארו ללא קורת גג, שישה מליונים שאפשר עוד להציל. אני קוראת לכל בן אנוש לא לעצום את העיניים, לתרום להצלת הילדים ולהצלת האנושיות לדורות הבאים".

הארגון פתח הבוקר בקמפיין "הסורים על הגדרות – ישראל מתגייסת לטובת הילדים". זהו קמפיין מימון המונים באתר מימונה, בו אפשר לתרום כסף עבור אבקת מזון תינוקות, שמיכות, תרופות ועוד.

הארגון פועל משנת 2011 על מנת להציל ילדים ונשים סורים. לדברי לוסקי, מייסדת ומנהלת הארגון, "אופי הסיוע הוא רפואי, מזון תינוקות, אספקה סניטרית, היגיינה נשית, אוהלי חדרי ניתוח, מדפסות תלת מימד להדפסת פרוטזות בנוסף עוסק הארגון בהכשרת והעברת ציוד ליחידות חילוץ שלימים נקראו הקסדות הלבנות. בנוסף העברת ציוד בסיסי לעקורים כמו מזרונים ושמיכות".

באיזה אופן אתם עוזרים לסורים?

"בגלל המורכבות של היעד אנחנו אוספים כסף. ההתמקדות כרגע היא בגיוס כספים ובאיסוף אבקת תינוקות שלב 1. החשיבות של אבקת תינוקות היא כי ילדים עד גיל 4 אוכלים את זה באזורים תחת מצור, אנחנו רוצים לעשות העמסת מינרלים וויטמינים שנמצאים באבקה. הקמפיין שמתחיל היום הוא בשיתוף אזרחים אקטיביסטיים שערכו ביום כיפור תפילות המוניות, בהובלת שיבי פורמן ויואב יבין".

איך הציבור הישראלי מתייחס למצב בסוריה? יש נכונות להרתם?

"בקרב הציבור הישראלי יש הירתמות. בעבר עשינו בשיתוף תנועות הנוער את המבצע "חום אנושי", גיוס ענקי של מעילים ושקי שינה, היה איסוף מטורף. אנחנו מכירים את ההירתמות של האזרחים ועכשיו זה חשוב מאי פעם. הציבור נענה באהבה גדולה, מתקשרים אלינו אנשים שרוצים לתרום ולא יודעים איך".

בנוסף לאיסוף תרומות מתארגנות ברחבי הארץ מספר הפגנות תמיכה בעם הסורי. רפי ישראל, ממקימי ועד פלאפון, פתח לפני שלושה שבועות קבוצת פייסבוק בשם "עוצרים את שואת ילדי סוריה". "פתחנו את הקבוצה במטרה לעורר שיח ציבורי ולהציף את הנושא הזה", הוא מסביר, "זו לא קבוצה פוליטית, מי אשם ולמה בתוך המלחמה בסוריה. אנחנו אומרים שיש שם שואה ואנחנו כעם שעבר שואה לא יכולים לשתוק וחייבים לעשות מעשה". המטרה המרכזית של הקבוצה לדברי ישראל היא לעורר את האו"ם, "אנחנו מנסים לעורר את האו"ם שיסייע מבחינה הומניטרית, בינתיים כל העולם שותק".

היום בשעה 11 תקיים הקבוצה 2 הפגנות, בכיכר פריז בירושלים ובמצפה קונטרה ברמת הגולן. ביום שישי הבא תערך הפגנה נוספת מול שגרירות ארה"ב.

ביום ראשון תיערך הפגנה נוספת של עמותת תג מאיר. ההפגנה תערך ברחוב הירקון בתל אביב, בשעה 19:30.בעמוד האירוע מתארים המארגנים כי במסגרת האירוע יקיימו "שרשרת אנושית ארוכה בין השגרירויות של רוסיה וארה"ב" במטרה לקרוא למעצמות לעצור את הטבח בסוריה.

יוזמה נוספת שמארגנים ישראלים היא עצומה לפתיחת הגבול עם סוריה. העצומה קוראת לישראל להכניס פליטים מאחר ו"בשעה שנהרות הדם גועשים אצל שכנינו, הצלתם של אזרחים משדה הקרב היא המעשה הפוליטי, המוסרי והאנושי הבסיסי ביותר והנכון ביותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!