דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון ד' באייר תשפ"ד 12.05.24
23.2°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 19.4°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 25.6°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 14.6°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מלחמה בישראל

מוקד המידע והשירות של ההסתדרות עבר למתכונת חירום: "יוצא לנו המון להרגיע. אנשים רוצים לפרוק, לדבר, לשתף"

בימי שגרה מטפל המוקד בפניות ושאלות בנושא דיני עבודה, אבל בעקבות המלחמה החל גם לסייע למשפחות מיישובי הגבול | מנהלת המוקד חסיה בכר: "משפחות מהדרום ביקשו שנעזור להם. הבנו שזה צו השעה" | וגם: תשובות לשאלות נפוצות בנושא עבודה בימי מלחמה

חסיה בכר (במרכז), מנהלת מוקד המידע והשירות של ההסתדרות, עם עובדי המוקד (צילום: הדס יום טוב)
חסיה בכר (במרכז), מנהלת מוקד המידע והשירות של ההסתדרות, עם עובדי המוקד (צילום: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

מוקד המידע והשירות הראשי של ההסתדרות, שבשגרה מטפל בפניות בנושא דיני עבודה, זכויות עובדים, איגוד מקצועי וסל הטבות ההסתדרות, הפך בארבעת הימים האחרונים למוקד חירום משולב – מבקשות ושאלות של עובדים לגבי זכויותיהם עד לסיוע למשפחות מיישובי הגבול.

"כבר במוצ"ש התחלנו להכין תסריטי שיחה, שאלות ותשובות", מספרת חסיה בכר, מנהלת מוקד המידע והשירות של ההסתדרות. "עכשיו יש 8 עובדים במוקד, ושני עובדים נוספים מהבית".

"יש לאנשים הרבה מאוד אי-ודאות בכל מה שקשור לעבודה במצב החירום, ואנחנו נתקלים בהרבה מאוד מצבים. כל אחד מהמוקדנים מקבל קיט שלם של שאלות תשובות. יוצא לנו המון להרגיע. גם עם מידע, וגם עם דברים אחרים. השיחות לא נגמרות בשאלה-תשובה, אנשים גם רוצים לפרוק, לדבר, לשתף".

ביומיום הם רגילים לתת מענה לעובדים בכל רחבי הארץ בנושא זכויות עובדים, הטבות, הסכמים ועוד. אבל בשל המצב, התווספה פעילות גדולה למוקד. "משפחות מהדרום התחילו להתקשר ולבקש שנעזור להם. הבנו שזה צו השעה, ושאנחנו לא יכולים לעמוד מנגד".

לכן ביוזמת יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, המוקד החל גם לשמש מוקד תמיכה נפשית וייעוץ פסיכולוגי, יחד עם איגוד העובדים והעובדות הסוציאליים ואיגוד הפסיכולוגים בישראל, שנרתמו למשימה ואיישו את העמדות ביותר מ-100 אנשי מקצוע. בהמשך, הם לקחו על עצמם גם שיקום משפחות – הוצאה שלהן מטווח האש, ריכוז הפניות ופינוי למתקנים של ההסתדרות, למלונות דירות ולכל מקום שאפשר – והצליחו לשכן מחדש עשרות משפחות. כל אלה עוברים דרך בכר והצוות שלה.

"העומס הוא גדול ומבורך, אבל למרות המצב הנפשי הקשה, אף שיש ילדים בבית, אף שיש בנים ובנות ובעלים בשטח, אף שכמעט כל אחד מאיתנו מכיר מישהו שנרצח או שבוי כרגע – אנחנו דואגים להיות מרגיעים, שירותיים ומקצועיים כמו תמיד, ולנהל את זה בצורה הכי טובה שיש".

מה שואלים הכי הרבה?
"מה עושים אם מחייבים אותי לעבוד מהבית ויש לי ילדים קטנים שיש להם מסגרות? מה אם אני חושש לצאת לעבודה בגלל המצב, ומי ייתן לי את הפיצוי?" תשובות לכל אלה ניתן לקבל מעובדי המוקד, במדריך שפורסם ובדף הייעודי שפרסמה ההסתדרות.

שאלות נפוצות שהגיעו למוקד בימים האחרונים:

אם אני נמצאת בבית בשל הוראות פיקוד העורף או השגחה על ילד, מי משלם לי שכר?
"זה ייקבע לפי התקנות וההסכמים שייחתמו. נקודת המוצא היא שכרגע אנחנו במלחמה, וכן, הפיצוי נקבע בדיעבד על פי חוק. בהמשך, יו"ר ההסתדרות ומשרד האוצר יחתמו על מתווה פיצוי לעובדים, כמו במקרי עבר".

מה לגבי שליחים, נהגי מוניות, נהגי אוטובוס ועובדי הדרכים, שמסתובבים בכבישים ולא נמצאים ליד מרחב מוגן?
"תלוי באזור, לפי הנחיות פיקוד העורף. ברוב הארץ אין מניעה לעבוד. אני ממליצה להתייעץ עם פיקוד העורף ולקבל הנחיות ביטחוניות בכל שאלה לגבי עבודה בשטח".

מה לגבי עצמאים, פרילנסרים ומי שמגישים קבלות?
"עצמאים ופרילנסרים צריכים לפנות בנושא פגיעה בעבודתם ישירות לרשות המסים, והם זכאים לתבוע פיצוי מקרן הפיצויים של מס רכוש".

האם המעסיק יכול להוציא עובדים לחופש בשל המצב?
"המעסיק יכול להוציא באופן מיידי עובדים לעד 7 ימי חופשה בתשלום, ורק אם יש לעובד מספיק ימי חופש צבורים לכך. אם אין ימי חופש צבורים, החופשה היא על חשבון המעסיק, ומעבר ל-7 ימים – המעסיק מחויב לתת התראה של 14 יום מראש. לגבי הוצאה לחל"ת, מחויבת הסכמה של העובד".

בעקבות הנחיות פיקוד העורף, לא מתקיימים לימודים בכל רחבי הארץ. מה עושים הורים לילדים שלא יכולים לצאת לעבודה כי הילדים בבית?
"אם יש בבית ילד עד גיל 14 או ילד עם צרכים מיוחדים עד גיל 21, הורה אחד רשאי להיעדר מהעבודה ולהשגיח עליו, על המעסיק לשלם לו שכר ואין לפטרו".

מה לגבי הורים יחידניים, במיוחד אם הם עובדים חיוניים?
"הורה יחידני רשאי להיעדר מהעבודה ולהשגיח על הילד גם אם הוא עובד חיוני".

מה קורה במצב שבו שני ההורים הם עובדים חיוניים?
"בכל מקרה הורה אחד נשאר להשגיח על הילדים. לגבי מי יישאר, ההחלטה נתונה לשיקול ההורים".

אם עובד מאזור הדרום עובד במפעל חיוני, אבל מפונה מביתו ולא נמצא באזור העבודה?
"הוא מחויב להגיע לעבודה ככל עובד חיוני, בהתאם להוראות פיקוד העורף".

מה בנוגע לעובד בחרדה או בטראומה?
"חרדה וטראומה הם אירועים רפואיים לכל דבר. מובן שתמיד אפשר לדבר עם המעסיק, ואני קוראת למעסיקים להתגמש ולהתחשב בעובדים, אבל כל עוד עובד הולך לרופא או איש מקצוע ומקבל אישור מחלה, הוא כמובן רשאי להיעדר מהעבודה על חשבון ימי מחלה.

"אם אין ימי מחלה צבורים, הדבר צריך להיות מטופל על ידי הביטוח הלאומי – הנפגע זכאי לפנות לביטוח הלאומי ולתבוע נכות זמנית או קבועה. אם המצב נמשך, הנפגע יכול להיות זכאי לאחוזי נכות בהתאם לפגיעתו".

לכל שאלה בנושא דיני עבודה וזכויות בעבודה, בין אם אתם שכירים, עצמאים או פרילנסרים, ניתן לפנות להסתדרות במוקד *2383. השירות הטלפוני ניתן בין השעות 18:00-8:00. נוסף על כך, ניתן לקבל שירות במייל, בשליחת הודעת ווטסאפ למספר: 054-8678673 ובאפליקציה של ההסתדרות. מחוץ לשעות הפעילות, ניתן להשאיר פנייה שתיענה למחרת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!