דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיסוי דירה שלישית

מיסוי דירה שלישית / ועדת הכספים אישרה את החוק למיסוי דירה שלישית

חוק הדגל של כחלון עבר בגרסה מרוככת, ובה המיסוי יחול על מחזיקי 2.5 דירות ומקסימום המיסוי יעמוד על 18 אלף שקלים, וכן שורת תמריצים למשקיעים למכור את בתיהם לדיירים.

יוותר? יפוצץ? שר האוצר משה כחלון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
יוותר? יפוצץ? שר האוצר משה כחלון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לאחר דיון לילי מתוח, אישרה אתמול (חמישי) ועדת הכספים את חוק מיסוי דירה שלישית במתכונת מרוככת, הכוללת תיקונים שונים. על פי הנוסח שאושר, המס המקסימלי יעמוד על 18,000 ש"ח לשנה ויוטל רק על משקיעים ששווי דירותיהם עולה על 1.15 מליון שקל. הקלות והטבות יינתנו למי שימכור דירה שלישית.

החוק למיסוי דירה שלישית היווה בחודשים האחרונים את אחד ממהלכי הדגל של שר האוצר משה כחלון. למרות שמדובר במיסוי, מטרתו המרכזית של החוק איננה להעשיר את קופת המדינה, כי אם לדחוף כמה שיותר משקיעים למכור את דירותיהם, וכך להגדיל את היצע הדירות לדיירים. שוק הדיור הפך בשנים האחרונות לאפיק השקעה מרכזי, וזאת על רקע הריבית הנמוכה. המלחמה של כחלון במשקיעים כבר מראה את אותותיה, כשגם בחודש האחרון מלאי הדירות שבידי משקיעים ירד.

בעקבות הדיונים בוועדת הכספים בחודש האחרון, נכנסו מספר שינויים לחוק, והגרסה שתעלה לקריאה שנייה ושלישית במסגרת חוק ההסדרים בשבוע הבא מכילה כמה תקונים ביחס למקור. עיקרי ההצעה הם:

  • המס יחול על אזרחים שבבעולותם 249% אחוזי החזקה בדירות ומעלה – כלומר 2.5 דירות או יותר.
  • במקרה שבו שווי 2 הדירות להשקעה שמחזיק אדם יהיו עד לגובה של 1.15 מיליון ש"ח יינתן פטור מהמס.
  • במקרים בהם שווי שתי הדירות הנותרות יחדיו הוא בין 1.15 מיליון ש"ח ל-1.4 מיליון ש"ח יחול מס מדורג.
  • מעל לשווי של 1.4 מליון המס החדש יעמוד על 1% משווי הדירה הזולה, כאשר תקרת המס המירבית תעמוד על 18 אלף ש"ח. (ולא 24,000 ש"ח כמו שקיוו באוצר)
  • דירות מפוצלות ייחשבו לדירה אחת.
יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני והיועצת המשפטית עו״ד שגית אופק (צילום: דבר ראשון).
יו״ר ועדת הכספים ח״כ משה גפני והיועצת המשפטית עו״ד שגית אופק (צילום: דבר ראשון).

הטבות למוכרי דירות

בהשלמה ל"מקל" המיסוי, אישרה ועדת הכספים תמריצים והטבות למשקיעים שימכרו את דירותיהם. משמעות ההטבות היא שמי שרכש דירה להשקעה ועשה "ראלי" על עליות המחירים התלולות בשנים האחרונות יכול לזכות ברווח נאה על השקעתו, ובלבד שיסכים שהדירה תחזור לשמש כדירת מגורים ולא כדירה להשקעה.

  • משקיע שימכור את דירתו השלישית ומעלה לזוג צעיר או למשפר דיור יוכל להפקיד תשלומים בקופת גמל מיוחדת להשקעה שתהנה מתנאים ייחודיים. קופת הגמל המיוחדת תיהנה מפטור של מס רווחי הון גם במקרה של משיכה הונית וגם במקרה של משיכה קצבתית. מועד ההפקדה בקופת הגמל לא יאוחר מתאריך ה- 1 באוקטובר 2017.
  • כל משקיע שימכור את דירתו השלישית ומעלה עד לתאריך ה-1 באוקטובר 2017  לזוג צעיר חסר דירה או למשפר דיור יהנה מהחזר של מס שבח עד לגובה 75 אלף שקלים לדירה, ובתנאי שהכסף יופקד לתקופה של 5 שנים לפחות. סך כל ההפקדות לא יעלו על 2 מליון שקלים.

הדיון בוועדת הכספים אתמול היה סוער ובמהלכו נטשו חברי האופוזיציה את הועדה במחאה על כך שהנוסח האחרון הוגש רק 3 שעות  לפני תחילת הדיון. עמדה דומה הביעה היועצת המשפטית של ועדת הכספים עו"ד שגית אפיק. היא מסרה כי "בהיעדר שקיפות ופומביות אני לא יודעת איך אפשר להמשיך בדיון. זו בהחלט הפעם הראשונה שבה אני נותנת יעוץ משפטי להצבעה שעומדת להתרחש זמן קצר מאוד לאחר שההצעה הונחה על שלחן הוועדה. במצב שנוצר כאן  ההליך מאוד בעייתי. בהיעדר נציגי ציבור ונציגי לשכות עורכי הדין ורואי החשבון – גם אנו לא הספקנו לעבור על הדברים בצורה מסודרת. למדנו את הנוסח המקורי של החוק שהתקבל בקריאה הראשונה וכעת הביאו נוסח חדש. אני לא מכירה אותו. לגבי הנוסח החדש – יש תיקונים שאני לא מכירה ואני לא יודעת עד כמה אתם תצליחו להתעמק". חברת הכנסת שרן השכל מהליכוד החלה להקריא את אלפי ההסתיגויות לחוק לפנות בוקר כאשר ב-7 בבוקר פנה אליה ח"כ מיקי זהר וביקש ממנה לחדול, מה שאיפשר את ההצבעה.

יש עדיין חורים

הרבה תקוות תולה שר האוצר משה כחלון בחוק למיסוי דירה שלישית, עליו הגן בעקביות ובאסרטיביות בחודשים האחרונים. עם זאת, בפני החוק יעמדו עוד קשיים רבים בדרך ליישום, בהתחשב במצב הסבוך של שוק הדיור. עליית מחירים נוספת בשוק הדיור עלולה לשחוק את שווי התמריצים ולטרפד את הצלחת החוק. האפשרות לזכות בהטבות באמצעות מכירת דירה למשפרי דיור מתירה פתח לפיו המשפרים ימכרו את הדירה הקודמת למשקיעים חדשים, וההטבה תינתן ללא שנכנסת דירה נוספת לשוק הדירות למגורים, כמו גם האפשרות של "סידור" הדירות בתוך המשפחה, כך שאף אחד לא ירשום על שמו 2.5 דירות או יותר, ולהתחמק מהמס. קשיים נוספים קשורים למנגנון הערכת שווי הדירות, אשר ממנו נגזר גובה המס שיוטל.

מעל הכל יש לציין כי ההצעה אינה מתוכננת כלל להגדיל את מספר הדירות, אלא רק להסיט דירות ממשקיעים לרוכשים. המתח והוויכוחים בוועדה לא היו קשורים לנושא מחירי הדיור וסיוע למחוסרי דירה, אלא סבבו כמעט באופן מוחלט על הנושא הכספי – על מי יחול המס, מי יזכה לפטור ומה היו ההטבות. מן הצד השני, את ההצעה הזו צריך לבחון ביחס למטרותיה – הורדת התמריץ הממשלתי להחזיק בדירה להשקעה ולא ביחס ליומרה הכללית של שר האוצר משה כחלון – להוריד את מחירי הדיור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!